دستورالعمل‌های رفع گره معاملاتی در بورس

به عنوان معامله‌گر موفق باید با اصطلاحات و دستورالعمل‌های بازار سرمایه به خوبی آشنا باشید. احتمالا به وفور با دستورالعمل رفع گره معاملاتی در بازار بورس و فرابورس برخورد داشته‌اید. با ما همراه باشید تا از این شیوه‌نامه بیشتر بدانید و در بازار سرمایه با آگاهی بالاتر معاملات خود را انجام دهید.
کد خبر: ۱۳۴۸۹۷۰
 
دستورالعمل‌های رفع گره معاملاتی در بورس
 
به عنوان معامله‌گر موفق باید با اصطلاحات و دستورالعمل‌های بازار سرمایه به خوبی آشنا باشید. احتمالا به وفور با دستورالعمل رفع گره معاملاتی در بازار بورس و فرابورس برخورد داشته‌اید. با ما همراه باشید تا از این شیوه‌نامه بیشتر بدانید و در بازار سرمایه با آگاهی بالاتر معاملات خود را انجام دهید.
 

لزوم آموزش در بازار سرمایه


افراد موفق با طی مسیری به جایگاه خود دست پیدا می‌کنند. به همین دلیل هم در اکثر مواقع این افراد تاکید فراوانی روی آموزش در هر حوزه کاری دارند. آن‌ها اعتقاد دارند اثرات آموزش‌ تا مدت زمان زیادی روی تصمیمات فرد ماندگار است. در طرف مقابل برخی از افراد صرف زمان و هزینه برای آموزش را بی‌فایده می‌دانند؛ اما صرف زمان و هزینه بیشتر روی آموزش بورس، به خصوص در بازار سرمایه که پتانسیل بسیاری برای کسب سود دارد، می‌تواند درآمد خوبی برای شما ایجاد کند. درآمدی که معمولا به سادگی می‌تواند تمام هزینه‌ها را جبران کند. به علاوه افرادی که آموزش کافی دیده‌اند، نه تنها در خرید و فروش‌های بازار بورس موفق‌تر عمل می‌کنند، در ديگر بازارهای مالی نیز آمادگی بهتری برای ورود و ثبت فعالیت‌های موفق دارند.

بازارهای مالی امروزه به شیوه سنتی عمل نمی‌کنند. این بازارها هوشمند هستند و به معامله‌گرانی هوشمندتر از خود احتیاج دارند. معامله‌گرانی که با رفتار حرفه‌ای به موفقیت دست یابند.
 

رفع گره معاملاتی در بورس چگونه انجام می‌شود؟


در معاملات سهام بازارهای بورس و فرابورس صف خرید و صف فروش بسیار اتفاق می‌افتد. این اتفاق به دلیل محدودیت موجود در دامنه مجاز نوسان قیمت سهام اتفاق می‌افتد که به خصوص در نمادهای معاملاتی با حجم نقدینگی پایین بیشتر دیده می‌شود. ایجاد صف‌های خرید و فروش موجب کندی و پیچیدگی روند معاملات در نمادها می‌شود؛ زیرا در این مواقع حجم بسیار کمی از سهام رد و بدل می‌شود.

پایین بودن حجم معامله با توجه به عدد حجم مبنا، باعث می‌شود تا قیمت پایانی نسبت به روز معاملاتی گذشته تغییر چندانی نداشته باشد. در نتیجه روند معاملات بسیار آهسته شده و عملا پس از چند روز باز هم حجم خاصی از سهام رد و بدل نمی‌شود. به این ترتیب در صورت ادامه شرايط طی چند روز معاملاتی، گره معاملاتی اتفاق می‌افتد. نمادی که به شرایط گره معاملاتی دچار شده باشد، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی خواهد شد.
 

دستورالعمل رفع گره معاملاتی


نمادی که شامل اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی شود، بنا به شرایط اعلام شده توسط سازمان بورس باید شرایط زیر را دارا باشد:
 
نماد معاملاتی علاوه بر این که در موقعیت صف خرید یا صف فروش قرار دارد، در پایان جلسه معاملاتی حداقل معادل 1 برابر حجم مبنا در شرکت‌هایی با سهامی معادل با 3 میلیارد سهم و بیشتر از این مقدار و 2 برابر عددِ حجم مبنا برای دیگر شرکت‌ها، حداقل به مدت 5 جلسه معاملاتی پی در پی به علت عدم تقارن قیمت‌های خریداران و فروشندگان، مورد معامله قرار نگرفته و یا میانگین معاملات روزانه نماد در این مدت کمتر از 5 درصدِ عدد حجم مبنا باشد. در نماد معاملاتی تمام معاملات طی 5 روز معاملاتی پی در پی در قيمت حداکثری دامنه نوسان روزانه انجام شود. در نماد معاملاتی تمام معاملات طی 5 روز معاملاتی پی در پی در قیمت حداقلی دامنه نوسان روزانه انجام شود.
 

چطور متوجه شویم که نماد معاملاتی شرکت‌ مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده است؟

طی هر روز معاملاتی فهرست شرکت‌های مشمول دستورالعمل گره معاملاتی توسط سازمان بورس بررسی شده و تا قبل از شروع روز معاملاتی و انجام معاملات در بازار، اطلاع‌رسانی می‌شود. اطلاعات شرکت‌های مشمول این دستورالعمل را می‌توانید از سامانه معاملات بازار و یا از سایت مدیریت فناوری بورس تهران  یعنی TSETMC و در بخش پیام‌های ناظر پیگیری کنید.
 

نکاتی درباره شیوه‌نامه رفع گره معاملاتی


قوانين مربوط به گره معاملاتی در مورد برخی از نمادها به تشخیص سازمان می‌تواند حداکثر تا 5 روز کاری اجرا نشود. شرایط معاملاتی برخی از نمادها ممکن است در قوانین بالا جای بگیرند؛ اما مشمول رفع گره معاملاتی نشوند. در این موارد ممکن است ناظر بازار با توجه به P/E سهم، معاملات مشکوک، حجم ساختگی و... از مشمولیت نماد جلوگیری کند. نمادهای معاملاتی که مشمول شیوه‌نامه رفع گره معاملاتی می‌شوند، در ابتدای روز معاملاتی بعد با دامنه نوسان متفاوتی بازگشایی می‌شوند. این دسته از نمادها در زمان گشایش با دامنه نوسانی معادل با دو برابر دامنه نوسان عادی روزانه بازگشایی می‌شوند. سپس معاملات نماد در مرحله حراج پیوسته در دامنه نوسان روزانه انجام می‌شوند. قیمت تعیین‌کننده در دوره حراج پیوسته، قیمتی است که در حراج ناپیوسته کشف قیمت شده است. قبل از سال 98 شیوه‌نامه رفع گره معاملاتی تنها نمادهای بورسی را شامل می‌شد؛ زيرا نمادهای فرابورسی حجم مبنای معادل با عدد 1 داشته و فاقد شرایط لازم برای ورود به این دستورالعمل بودند. پس از آن با تصویب قانونی حجم مبنا برای نمادهای فرابورسی محاسبه و این نمادها مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شدند.
 
لیست تمام نمادهایی که مشمول گره معاملاتی شده‌اند و اطلاعات معاملاتی این نمادها توسط ناظر سهم پیش از شروع روز معاملاتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 

سخن آخر


بازار بورس بازاری پر چالش است که در صورت عدم آگاهی و دانش کافی معاملاتی ممکن است سرمایه‌گذاران خود را متحمل ضرر و زیان کند. دانش معاملاتیِ بیشتر احتمال انجام معاملات موفق را افزایش می‌دهد.

دستورالعمل رفع گره معاملاتی در بازار سرمایه به چرخش درست روند معاملات نمادها کمک می‌کند. در شرایطی که نماد در وضعیت گره معاملاتی قرار دارد، قیمت نماد در آینده تغییر چندانی نخواهد کرد؛ زیرا نماد قفل در صف‌های خرید و فروش سنگین خواهد بود که در آن عملا انجام معامله‌ ممکن نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها