الکامپ قرار بود ۲۷ تا ۳۰ خرداد امسال برگزار شود که به دلیل جنگ تحمیلی ۱۲روزه، بعد از وقفه ۱۰۰روزه در ابتدای مهر برگزار شد. این رویداد فناورانه امسال با حضور بیش از ۵۰۰ شرکت داخلی و ۱۸ شرکت خارجی از هفت کشور برگزار شده که جدیدترین محصولات، خدمات و نوآوریهای خود را درحوزههایی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، کلانداده، نرمافزارهای تخصصی، سختافزارهای نوین و تجارت الکترونیک به نمایش گذاشتند.
بخشهای مهم این نمایشگاه شامل الکاماستارز ویژه استارتاپها، الکامگیمز با محوریت بازیهای دیجیتال، الکامتاکز برای نشستهای تخصصی وبخش ویژه هوش مصنوعی است که امسال برای نخستین بار با پنلهای اختصاصی و غرفههای تخصصی همراه بود. همچنین در این دوره برای نخستین بار پاویون هوش مصنوعی هم برپا شد.
نمایشگاه الکامپ تهران بستر معرفی دستاوردهای جدید و فرصتی ارزشمند برای شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، استارتاپها، تولیدکنندگان سختافزار و نرمافزار و ارائهدهندگان خدمات دیجیتال است. الکامپ بهعنوان بزرگترین و مهمترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال و معرفی تازهترین دستاوردهای حوزه فناوری ایفا میکند و فرصتی برای همافزایی، تبادل تجربه و شکلگیری همکاریهای راهبردی در اکوسیستم فناوری کشور محسوب میشود. مانند دورههای پیشین، تعدادی از شرکتهای امنیت فناوری اطلاعات نیز در الکامپ ۱۴۰۴ حضور دارند تا ضمن معرفی محصولات و خدمات خود در زمینههایی چون راهکارهای امنیت سایبری، امنیت شبکه، حفاظت از دادهها و اطلاعات و خدمات مرتبط، از تازهترین تولیدات و خدمات خود در این زمینه رونمایی کنند.
یکی از نوآوریهای امسال در طول چهار روز برگزاری الکامپ ۲۸، راهاندازی «چتبات راهنمای غرفهها» است که به بازدیدکنندگان امکان دسترسی سریع به اطلاعات شرکتکنندگان، محل غرفهها و برنامههای جانبی را میدهد. یکی از اپراتورهای همراه نیز از نمونه اول eSIM خود رونمایی کرد و از آمادگی برای توزیع و در دسترس بودن آن در ماههای آتی خبر داد. این پیشرفتها، نشانگر حرکت رو به جلوی اکوسیستم فناوری ایران است.
تاکید بر اقتصاد دیجیتال و آمادگی برای eSIM
سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه اعلام کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم تکلیف شده، این است که سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی به ۱۰ درصد برسد. بخش عمده اقتصاد دیجیتال بر پایه خدمات فکرافزاری و نرمافزاری بوده و با اتکا به ظرفیتهای دانشی داخلی، فشارهایی مانند «مکانیسم ماشه» تاثیر حداقلی بر رشد این حوزه خواهد داشت.
وی افزود: در حوزه زیرساختهای سختافزاری، بخشی با محوریت شرکتهای داخلی تولید میشود که چالشی ندارد و بخشی هم از ظرفیت کشورهای صاحب فناوری استفاده میکند که در این زمینه تدابیر لازم برای به حداقل رساندن آثار مکانیسم ماشه اندیشیده شده و در حال پیگیری است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی درخصوص تحقق «ایران قوی» گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و فناوری کشور است تا خدمات باکیفیت و رضایتبخش به مردم ارائه شود. باوجود محدودیتهای غیرقابل انکار، با همت جوانان و نخبگان توانستیم ظرفیتی را فراهم کنیم که در این نمایشگاه، بیش از ۵۰۰ شرکت در حوزههای فناوری حضور داشته باشند. این مسیر را با جدیت دنبال میکنیم؛ چراکه هم تکلیف قانونی ماست، هم باور ماست و شاهد هستیم که واقعا میتوانند اقداماتی انجام دهند که شاید چند سال پیش تصور نمیشد.
هاشمی با اشاره به پیگیری فعالسازی پروژه ایسیم (eSIM) در کشور گفت: چند شرکت و همچنین اپراتورها بهموقع وارد این حوزه شدهاند. برخی اپراتورها ثبتنام از مردم را آغاز کردهاند و سازمان تنظیم مقررات با پیگیری جدی، این خدمت را بهزودی در اختیار مردم قرار خواهد داد.
بهبود کیفیت اینترنت به کجا رسید؟
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره بهبود کیفیت اینترنت در کشور، دو محور اصلی را شامل استفاده از فناوریهای نوین بهویژه ۵G و توسعه فیبر نوری برشمرد. وی با اذعان به تاثیر محدودیتها بر کیفیت خدمات، ابراز امیدواری کرد که تا پایانسال شاهد بهبود ملموس در کیفیت خدمات ارتباطی باشیم و مردم این تغییر را در زندگی روزمره خود احساس کنند. این اظهارات نشان میدهد که دولت به دنبال راهحلهای جامع برای ارتقای زیرساختهای ارتباطی کشور است.
تاریخچه الکامپ، از آغاز تا امروز
نمایشگاه الکامپ ریشهای طولانی در تاریخ فناوری ایران دارد. این رویداد در سالهای نخست دهه ۱۳۷۰ شمسی شکل گرفت و به نمادی از رشد صنعت فناوری اطلاعات در ایران تبدیل شد. این نمایشگاه که مخفف «الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک» است، فرصتی بینظیر برای معرفی نوآوریها فراهم میآورد. با این حال نخستین دوره این نمایشگاه در سال ۱۳۶۹ با حضور شرکتهای محدود برگزار شد. در ابتدا، تمرکز بر تجهیزات مخابراتی و خدمات برقی بود، اما از سال ۱۳۷۹ با تغییر نام به الکامپ و تاکید بیشتر بر حوزههای الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک، به یک پلتفرم تخصصی برای صنعت آیتی تبدیل گشت. تاکنون، ۲۸ دوره از این رویداد فناوری بهعنوان آوردگاهی برای ذینفعان اقتصاد دیجیتال برگزار شده و هر دوره با نوآوریهای بیشتری از جمله معرفی استارتاپها و فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی و بلاکچین همراه بوده است؛ بنابراین این نمایشگاه نهتنها یک رویداد تجاری بلکه محرک اصلی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور محسوب میشود که علاوهبر جنبههای اقتصادی، در ترویج فرهنگ نوآوری و آشنایی با دستاوردهای جهانی مؤثر است.
در همه این سالها الکامپ تحولات متعددی را پشتسر گذاشت به طور مثال در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار وایفای در غرفهها برقرار شد که پس از آن وسعت نمایشگاه و تعداد غرفهداران افزایش یافت. همچنین در سالهای بعد، به این نمایشگاه برنامههای آموزشی، شرکت تولیدکننده نرمافزار، اپلیکیشنها و بازیها نیز اضافه شد. البته با شیوع ویروس کرونا برگزاری این نمایشگاه به تعویق افتاد و پس از سه سال بار دیگر در تابستان ۱۴۰۱ از سر گرفته شد.
نگاه به آینده
با گسترش فناوریهای نوین و دیجیتالی شدن اقتصاد جهانی، نقش الکامپ در توسعه و ترویج فناوریهای روز دنیا در ایران بیش از پیش احساس میشود. این نمایشگاه به عنوان یک نقطه تقاطع بین تجارت، فناوری و نوآوری، مسیری برای ورود به آیندهای دیجیتال ترسیم میکند. باید دید الکامپ ۲۸ با شعار «سرمایهگذاری هوشمند، توسعه پایدار» تا چه حد میتواند به اهداف و آرمانهای خود جامه عمل پوشانده و گامی موثر در پیشبرد اکوسیستم فناوری کشور بردارد.