از پیکسل تا پودیوم

از پیکسل تا پودیوم

زمانی بود که هیجان سرعت و رقابت در پیست‌های مسابقه، تنها در قاب تلویزیون یا از روی سکوهای تماشاچیان قابل تجربه بود اما صنعتی نوظهور به نام بازی‌های ویدئویی، این رویا را به کنترلرهای خانگی آورد و به میلیون‌ها نفر اجازه داد تا پشت فرمان مجازی سریع‌ترین خودروهای جهان بنشینند. این سفر شگفت‌انگیز که از گرافیک‌های پیکسلی و صداهای هشت‌بیتی آغاز شد، به چنان سطحی از واقع‌گرایی رسیده که امروز مرز میان دنیای مجازی و پیست واقعی مسابقه را محو کرده و حتی قهرمانان خود را به دنیای واقعی صادر می‌کند.
کد خبر: ۱۵۱۸۰۶۷
نویسنده آرین مرادی - گروه کلیک
 
ریشه‌های ژانر مسابقات اتومبیل‌رانی به دهه ۱۹۷۰ و دستگاه‌های آرکید بازمی‌گردد.درسال۱۹۷۴،بازی «Gran Trak۱۰» از شرکت آتاری، به عنوان یکی از اولین بازی‌های این سبک، به بازیکنان اجازه می‌داد تا با یک فرمان، پدال گاز و دنده، یک نمای ساده و از بالا به پایین از یک خودرو را کنترل کنند. این تجربه ابتدایی، سنگ‌بنای مسیری بود که قرار بود صنعت بازی را برای همیشه تغییر دهد اما نقطه عطف واقعی در سال ۱۹۸۲ با عرضه «Pole Position» توسط شرکت نامکو (Namco) رقم خورد.  این بازی انقلابی، برای اولین بار زاویه دوربین را به پشت خودرومنتقل کردوباایجاد حس عمق وسرعت، تجربه‌ای بسیارنزدیک‌تربه‌رانندگی واقعی ارائه داد.«Pole Position» با پیست‌های برگرفته ازدنیای واقعی وگرافیک رنگارنگ خود،به یک موفقیت تجاری عظیم تبدیل شدوفرمول اصلی بازی‌های مسابقه‌ای آرکید را برای سال‌های آینده تعریف کرد. در ادامه، عناوینی مانند«Out Run» (۱۹۸۶) از سگا، با تمرکز بر سرعت خالص و لذت رانندگی این ژانر را بیش از پیش محبوب کردند.
   
تولد «Gran Turismo»
دهه ۱۹۹۰ دوران گذار از تجربیات آرکید به سمت شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه بود. با ظهور کنسول‌های قدرتمندتر مانند پلی‌استیشن سونی، توسعه‌دهندگان توانستند فیزیک، هندلینگ و جزئیات خودروها را با دقتی بی‌سابقه بازسازی کنند. در این میان، یک نام بیش ازهمه درخشید:«Gran Turismo».این بازی که درسال۱۹۹۷توسط استودیویPolyphony Digital و کارگردان افسانه‌ای آن، کازونوری یامائوچی، برای پلی‌استیشن عرضه شد،چیزی فراتراز یک بازی مسابقه‌ای بود.«Gran Turismo» یک شبیه‌ساز رانندگی واقعی بود.با بیش از۱۴۰خودروی لایسنس‌شده که هرکدام هندلینگ و صدای منحصر به‌فرد خود را داشتند، فیزیک دقیق، و یک سیستم پیشرفت عمیق که بازیکن را ازخرید یک خودروی دست دوم تا شرکت درمعتبرترین مسابقات جهانی همراهی می‌کرد،این بازی استانداردجدیدی راتعریف کرد. «Gran Turismo» به بازیکنان یادمی‌داد که چگونه رانندگی کنند، نقاط ترمزگیری (Braking Points) را بیاموزند و مسیر مسابقه (Racing Line) را درک کنند. این بازی دیگر فقط سرگرمی نبود بلکه یک ابزار آموزشی قدرتمند بود.
                                       
داستان شگفت‌انگیز جان ماردنبرو
موفقیت و واقع‌گرایی سری«Gran Turismo» به حدی رسید که سونی و نیسان در سال ۲۰۰۸ برنامه‌ای جسورانه به نام «آکادمی GT»را پایه‌گذاری کردند. هدف این برنامه ساده و درعین حال خارق‌العاده بود: پیدا کردن بهترین بازیکنان «Gran Turismo» در جهان وتبدیل آنها به رانندگان مسابقه حرفه‌ای در دنیای واقعی. در سال ۲۰۱۱، یک جوان ۱۹ ساله انگلیسی به نام جان ماردنبرو (Jann Mardenborough) که هزاران ساعت را صرف تسلط بر پیست‌های مجازی «Gran Turismo» کرده بود، در این رقابت نفس‌گیر شرکت کرد. او از میان ۹۰,۰۰۰شرکت‌کننده به عنوان برنده انتخاب شد. بسیاری در دنیای حرفه‌ای موتوراسپرت با دیده تردید به او می‌نگریستند و موفقیت یک گیمر را در دنیای بی‌رحم مسابقات واقعی، غیرممکن می‌دانستند اما جان به همه ثابت کرد که اشتباه می‌کنند. جان ماردنبرو با استفاده از درک عمیقی که از فیزیک خودرو، مدیریت تایر و استراتژی مسابقه در دنیای مجازی کسب کرده بود، به‌سرعت با شرایط واقعی وفق پیدا کرد.او در مسابقات معتبری مانند «۲۴ ساعته لومان» شرکت کرد و حتی موفق شد پودیوم کند یا بر روی سکو برود. داستان باورنکردنی او که در فیلم سینمایی «Gran Turismo» (۲۰۲۳) به تصویر کشیده شده است، اوج تکامل این ژانر را به نمایش می‌گذارد؛ سفری که از کنترل یک مربع پیکسلی در دستگاه آرکید شروع شد و به پرورش قهرمانان واقعی در معتبرترین پیست‌های جهان ختم شد. این مسیر، گواهی بر قدرت شگفت‌انگیز بازی‌های ویدئویی در شکستن مرزهای بین رویا و واقعیت است. 
newsQrCode
برچسب ها: هیجان سرعت مسابقه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰