اختصاصی جام جم آنلاین

نگویید جامانده‌ایم...

اربعین‌؛ یک سنت ریشه‌دار در آموزه‌های شیعی

اربعین‌؛ یک سنت ریشه‌دار در آموزه‌های شیعی

۴۰روز بعد از عاشورا، تفسیر دقیقی ا‌ست از امتداد یک واقعه درتاریخ و درمسیر حق‌طلبی انسان.عدد۴۰،نه فقط در واقعه کربلا بلکه در سنت دینی ما،رمز تکامل،بلوغ و آمادگی برای تحول معنوی ا‌ست. در منابع روایی شیعه، مفهوم «اربعین» بارها تکرار و حتی با واژگانی مثل «کمال» و «پختگی» همراه شده است. اما چرا اربعین امام حسین(ع)تا این اندازه برجسته شده و چگونه این عدد۴۰ به نماد زنده‌ماندن پیام عاشورا در طول تاریخ تبدیل شده است؟
کد خبر: ۱۵۱۳۰۲۵
نویسنده حجت‌الاسلام محمد ساجدی - پژوهشگر دینی
 
حدیثی که نشانه شیعه را معرفی می‌کند
یکی از مشهورترین احادیث در منابع شیعی که اغلب در بحث اربعین گفته می‌شود از امام حسن عسکری(ع) نقل شده که پنج ویژگی را به‌عنوان نشانه‌های مؤمن برمی‌شمارد‌؛ از جمله آنها، «زیارت اربعین» است. معنای این روایت آن است که نه‌تنها اربعین به‌عنوان یک رخداد تاریخی ارزشمند بوده، بلکه شرکت در این آیین، نوعی بیعت با مسیر اهل‌بیت(ع) و اعلام وفاداری به جریان عاشورایی حقیقت است.این روایت فقط یک توصیه اخلاقی نیست، بلکه از نظر عالمان شیعه، نشانگر نوعی تمایز هویتی میان پیروان اهل‌بیت(ع) ودیگران است. وقتی امام معصوم، زیارت اربعین را در کنار نماز، زکات و سایر واجبات قرار می‌دهد، یعنی این عمل، تنها یک مستحب ساده نیست‌؛ بلکه نشانه‌ای‌ است از درونمایه اعتقادی یک شیعه. 

بازتاب اربعین در کتب حدیثی
در منابع حدیثی شیعه همچون«تهذیب الاحکام» و«مصباح المتهجد» شیخ طوسی و همچنین در «کامل الزیارات» اثر ابن‌قولویه قمی، روایات زیادی درباره زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین نقل شده که مضمون‌شان علاوه بر توصیه به زیارت، نحوه شناخت امام از سوی زائر است.در روایتی آمده وقتی شخصی به زیارت امام حسین(ع) می‌رود، باید بداند او امامی است که «به فرمان خدا شهید شد و خداوند خاک پاک کربلا را برای بدن او برگزید و خونش را مایه طهارت امت قرار داد». این نگاه به زیارت، فراتر از یک حضور فیزیکی است و نوعی معرفت و آگاهی را مطالبه می‌کند. 

بازتاب اربعین در نگاه علمای شیعه
در طول قرون، بزرگان شیعه بر اهمیت اربعین تأکید کرده‌اند. علامه مجلسی، شیخ حر عاملی، سیدبن طاووس و فقهایی مثل آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، اربعین را فراتر از یک مناسبت مذهبی دانسته‌اند و آن را فرصتی برای احیای عزت امت و مبارزه با ظلم معرفی کرده‌اند. 
برای مثال، علامه طباطبایی، مفسر برجسته قرآن، در بیانی معروف می‌گوید که احیای عاشورا و اربعین، راهی است برای احیای دین. او معتقد بود که گریستن و زیارت رفتن، زمانی معنا دارد که انسان در مسیر معرفت و شناخت گام بردارد. از نظر او، زیارت اربعین ابزاری است برای بیداری عقل و شعور ایمانی. 
علامه محمدتقی جعفری هم در بررسی فلسفه عزاداری، تأکید داشت که اربعین، تبلور یک «هویت ایمانی در حال حرکت» است. او می‌گفت که اربعین تنها یک یادمان تاریخی نیست، بلکه پاسخ به نیاز دائمی بشر برای معنا، مقاومت و آزادگی است. 
همچنین آیت‌الله جوادی آملی در تفاسیر خود، بر این باوراست که اربعین،همانند عاشورا، تجلی‌گاه دواصل است: توحید و عدالت. به‌گفته او،حضور درزیارت اربعین تمرینی است برای تمرکز بر این دو اصل و راهی برای تمرین بندگی و مسئولیت اجتماعی. 

چرا اربعین به زیارت گره خورده است؟
در فرهنگ شیعی، زیارت امام حسین(ع)، تنها یک کار عبادی نیست، بلکه نوعی موضع‌گیری تاریخی و عقیدتی است. در نگاه عالمان شیعه، زیارت اربعین، نماد تداوم راه امام حسین(ع) است، نه فقط یادآوری مصیبت او. یعنی این زیارت، بازخوانی «دلایل ایستادگی» است، نه فقط «ذکر مظلومیت». 
به همین دلیل است که امامان ما نه‌تنها به زیارت عاشورا بلکه به زیارت اربعین تأکید کرده‌اند. چرا که در اربعین، پیام عاشورا از هیجان اولیه عبور کرده و به مرحله‌ای از عمق معرفتی رسیده است. بنابراین زائر اربعین، با آگاهی بیشتری قدم در راه می‌گذارد و بیعت مجدد می‌کند با آرمان‌های حسینی. 

کاروان اربعین‌؛ رسانه‌ای از تبار کربلا
شاید یکی از دلایل اهمیت اربعین، بازگشت کاروان اهل‌بیت(ع) به کربلا در این روز باشد. براساس منابع تاریخی، کاروان اسرای عاشورا، پس از اسارت و اقامت کوتاه در شام، در مسیر بازگشت به مدینه، به زیارت قبور شهدا آمدند. در این بازگشت، همراهانی چون جابر بن عبدالله انصاری، نخستین زائر مزار امام حسین(ع) نیز حضور داشتند. 
جابر، یار وفادار پیامبر که نابینا شده بود با عشق و معرفت به زیارت امام حسین(ع) آمد. این حضور، نخستین مراسم رسمی زیارت اربعین بود‌ اما در تاریخ شیعه، آغاز جریانی شد که تا امروز ادامه دارد. حضور مردم در اربعین، تکرار حرکت جابر است‌؛ یعنی دیدن امام، حتی با چشم بسته اما با دلی بینا. 

اربعین، تمدن است
اربعین در سال‌های اخیر، به پدیده‌ای فرامذهبی و حتی فراملی تبدیل شده است. میلیون‌ها نفر از ملیت‌ها، زبان‌ها، نژادها و ادیان مختلف، به قصد عشق و آزادگی راهی یک مسیر می‌شوند. این حضور بدون دعوت‌نامه و بدون تشریفات اما با بیشترین همدلی و خدمت‌رسانی، چیزی فراتر از مناسک است‌؛ نوعی «تمدن‌سازی از دل عاطفه دینی». 
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، ظرفیت بی‌نظیر فرهنگی و اجتماعی این حرکت است. در جهانی که فردگرایی و بی‌معنایی انسان را تهدید می‌کند، اربعین، آیینی است که انسان را دوباره در مسیر معنا، جمع و عشق قرار می‌دهد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰