ساخت سریال «آلا» همزمان با یکی از پرتنشترین بازههای سیاسی و امنیتی کشور آغاز شد. روایت از جایی شروع میشود که ساختمان شیشهای سازمان صداوسیما هدف حمله قرار میگیرد و در همان روز، تصمیم گرفته میشود این سریال روی آنتن برود؛ سریالی درباره فرزندآوری، ناباروری، خانواده و تابوهایی که سالهاست از آن پرهیز شده.
بهرنگ ملکمحمدی، مدیر گروه اجتماعی مرکز سیمافیلم در گفتوگو با تسنیم از روزهای ابتدایی شکلگیری سریال یاد میکند و میگوید: بذر اولیه این سریال توسط مهدی نقویان و امیرعباس پیام کاشته شد. از خوششانسی ما بود که نقویان بهعنوان مسئول تولید سریال در سازمان منصوب شد و توانست پروژه را با خود همراه کند.
شروعی در میان شیشههای شکسته
بهرنگ ملکمحمدی میگوید: نیم ساعت قبل از حمله به ساختمان شیشهای سازمان مهدی نقویان با من تماس گرفت و گفت میخواهیم آلا را روی آنتن ببریم. بدون آمادگی، بدون تیزر و حتی بدون دسترسی به اکثر عوامل اما تصمیم گرفتیم کار را شروع کنیم. او با ذکر جزئیاتی از تماسهای پشت سر هم برای جمع کردن گروه تولید و ضبط، به شرایط بحرانی اشاره میکند و میگوید: چهارشنبه پستولید یا همان تدوین سریال آغاز شد و پنجشنبه، تنها دو روز بعد از آتشبس با یک تیزر سریال آلا روی آنتن رفت.
قصهای برای مادران
یکی از مهمترین نکات سریال، جسارت در پرداخت به موضوعاتی مثل ناباروری، سندرم داون، فرزندآوری و چالشهای پزشکی و خانوادگی پیرامون آن بود.
ملکمحمدی درباره جامعه هدف سریال میگوید: مادر من خودش تماس گرفت و گفت تکرار دیشب را ندیده. متوجه شدم نهتنها دیده بلکه آن را دوست هم داشته است.
این یعنی سریال راه خود را پیدا کرده است. از قسمت دوم به بعد، به آقای نقویان گفتم با مسئولیت خودم همه اصطلاحات علمی باید پخش شود. اگر قرار است مردم را آگاه کنیم، نمیتوانیم پشت خطوط زرد و قرمز پنهان شویم.
تلاقی دانش و درام
ملکمحمدی با اشاره به اپیزودهای حساس سریال میگوید: ما در داستان پدری داشتیم که همسرش را از حق آزمایش ناباروری محروم کرده بود. یا قصه ازدواج دو شخصیت با سندرم داون. اینها تابوهایی هستند که سالها از نمایش آنها در رسانه ترسیده بودیم.او همچنین به حضور بازیگرانی چون سیاوش مفیدی در نقشی کاملا جدی اشاره میکند که برای اولین بار بازی متفاوتی از خود نشان داده است. ملکمحمدی با اشاره به تجربههای مستند خود در پژوهش و کار روی مؤسسه رویان میگوید: رویان یکی از نقاط افتخار علمی کشور است. در حالی که سالها به ما القا میکردند ایران هیچ جایگاهی در درمان ناباروری ندارد اما امروز یکی از قطبهای جهانی در IVF هستیم. او دو اثر تولید شده را در این زمینه معرفی میکند: «ذهن زیبا» بهعنوان یک بیوگرافی علمی و «آلا» بهعنوان روایتی داستانی و خانوادگی.
برای مردم کار می کنیم
ملکمحمدی در ادامه میگوید: با وجود پخش بدون تبلیغات گسترده، آلا موفق شد توجه عمومی را جلب کند. ما فقط یک روز تیزر داشتیم اما بازخوردها فوقالعاده بود. آلا اولین سریال جدید بعد از جنگ بود و شاید تنها برنامهای که بیواسطه با زندگی و دغدغه مردم در آن شرایط ارتباط برقرار کرد.
او در ادامه از جریانهایی میگوید که تلویزیون را دستکم میگیرند: تلویزیون هنوز مخاطب دارد. اگر باور ندارید، کافی است یک روز به سامانه ۱۶۲ سر بزنید. مخاطب هنوز زنگ میزند، نقد میکند و ستایش میکند. ما هم برای همین مردم کار میکنیم.
بهرنگ ملکمحمدی در پایان تأکید میکند: آلا در سختترین شرایط ساخته شد، در میان شیشههای شکسته و صدای آژیر، اما ساخته شد برای مردمی که هنوز تلویزیون میبینند، هنوز منتظر قصهاند و هنوز امید دارند.