پیمان خزلی و فرزانه کریمیان در گفتگو با «جام‌جم»:

سینما پازل هویت نوجوانان را می‌چیند

سفری به تنگنای هویت و رهایی در «ناتور دشت»

سفری به تنگنای هویت و رهایی در «ناتور دشت»

فیلم «ناتور دشت» ساخته‌ سیدمحمدرضا خردمندان برگرفته از داستان واقعی ناپدید شدن دختربچه‌ای چهارساله به نام یسنا در روستای یلی بدراق استان گلستان است که در سال ۱۴۰۳ رخ داد. خردمندان با بهره‌گیری هوشمندانه از ترکیب درام انسانی و اجتماعی کوشیده تا قصه‌ای صرف از جست‌وجوی کودک گمشده را به درامی چندلایه درباره بحران‌های روانی، هویت و مسئولیت‌های فردی و جمعی تبدیل کند.
کد خبر: ۱۵۲۰۱۷۵
نویسنده مطهره کشاورز محمدیان | نویسنده
 
فیلم به لحاظ بصری با میزانسن دقیق و نورپردازی سایه‌دار خود فضایی پرتنش خلق می‌کند که یادآور المان‌های سینمای نوآر است‌؛ هرچند نمی‌توان آن را یک نوآر کلاسیک نامید. نماهای بسته و نزدیک روی چهره بازیگران، به‌ویژه هادی حجازی‌فر، احساسات درونی و پیچیده شخصیت‌ها را به‌خوبی و با ظرافت به مخاطب انتقال می‌دهد. این قاب‌ها کمک می‌کنند تا بیننده به عمق تضادهای درونی شخصیت‌ها پی ببرد. تضاد رنگ‌های زنده و پرجنب‌وجوش طبیعت گلستان در برابر فشارهای روانی شخصیت‌ها، نمادی از تلاش برای رهایی از محدودیت‌ها و بندهای درونی تلقی می‌شود. 
نمادهای تصویری مانند آزاد کردن پرندگان یا قنات، استعاره‌هایی از گذر دشوار از گذشته، تلاش برای رهایی از بارهای روانی و دستیابی به آزادی هستند که در سراسر فیلم جریان دارند. این نمادپردازی ظریف باعث می‌شود روایت فیلم بعدی فراتر از یک داستان معمولی جست‌وجوی کودک باشد و به موضوعاتی عمیق‌تر مثل هویت، روان‌شناسی و جامعه‌پردازی انسانی بپردازد. 
روایت فیلم حول بحران هویتی و خودآگاهی شخصیت‌ها می‌چرخد اما متأسفانه پرداخت‌ها به ساختارهای اجتماعی و فرهنگی خاص بومی تا حدی سطحی است و به همین دلیل، ظرفیت کامل جامعه‌شناختی داستان واقعی به صورت کافی بهره‌برداری نشده است. شخصیت‌هایی مانند آیهان بیشتر به‌صورت کلیشه‌ای به‌عنوان طردشدگان جامعه به‌ تصویر کشیده شده‌اند و فرصت پرداخت عمیق‌تر به پیچیدگی‌های آنها و زمینه‌های جامعه‌شناختی‌شان از دست رفته است.ریتم فیلم، به‌ویژه در بخش میانی که به جست‌وجوی یسنا اختصاص دارد، کمی کش‌دار و کم‌تنش ‌شده و از پویایی روایت می‌‌کاهد. این کاهش سرعت ممکن است برای برخی مخاطبان فاصله‌ای ایجاد کند که هیجان و ضرباهنگ اولیه اثر کم‌رنگ کند. 
پایان فیلم با بازی تأثیرگذار و قابل تحسین هادی حجازی‌فر و قاب‌بندی‌های ماندگار، نقطه اوج دراماتیک اثر را خلق می‌کند. صحنه چالش‌برانگیز مدفون شدن احمد در قنات و رهایی پرندگان، به‌صورت نمادین، فروپاشی غرور و منیت فردی، مسئولیت‌پذیری و همبستگی انسانی را بازتاب می‌دهد و پیام عمیق فلسفی و اخلاقی فیلم را برجسته می‌سازد. این پایان چندلایه و فلسفی مخاطب را به تفکر درباره مرزهای خیر و شر، مسئولیت فردی و اتحاد اجتماعی وا می‌دارد. 
در کل، ناتور دشت با ترکیب بازی‌های قوی، فضاسازی ظریف، نمادپردازی‌های دقیق و تأمل‌برانگیز، یک اثر قابل‌توجه در سینمای اجتماعی ایران ارائه می‌دهد که توانسته از یک حادثه واقعی، روایتی بسازد که علاوه بر هیجان و تعلیق، پرسش‌های فلسفی، اخلاقی، و انسانی را هم پیش‌روی مخاطب قرار دهد. البته ضعف‌هایی در پرداخت جامعه‌شناختی عمیق‌تر و ریتم برخی بخش‌ها، مانع از رسیدن فیلم به تمام ظرفیت‌های بالقوه آن شده است.
newsQrCode
برچسب ها: فیلم سینما هویت
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰