اسکار، یک فرصت استراتژیک

اسکار را نمی‌شود به‌هیچ‌وجه نادیده گرفت! سیستم و برنامه‌هایش به‌گونه‌ای است که هر فیلمی واردش شود برگه برنده‌ای است برای آن فیلم، سازند‌گانش و به‌خصوص کشور! در هر جشن و جشنواره‌ای، ابتدا یک فیلم به نمایش درمی‌آید و بعد اگر مورد پسند کارشناسان، داوران یا منتقدان قرار گرفت، پخش‌کنندگان جهانی به سمتش می‌آیند اما اسکار بالقوه با صدها عضو از سراسر جهان، بزرگ‌ترین مرکز برای دیدن فیلم و ارائه و تبلیغ یک اندیشه است و چه بهتر آن‌که در کشوری برگزار می‌شود که حاکمان آن، تبلیغات گسترده‌‌ای علیه یک کشور انجام داده‌اند.
کد خبر: ۱۵۱۵۱۸۷
نویسنده محمود گبرلو | منتقد سینما
 
نمونه واضح آن کشورمان ایران است که حاکمان آمریکایی سال‌هاست از طریق رسانه‌های مختلف به‌خصوص فیلم، تخریب ایران و اندیشه‌‌های ایرانی را هدف قرار داده‌اند.در چنین شرایطی این‌که چه کسانی متولی معرفی فیلم ایرانی باشد حائز اهمیت نیست ارشاد باشد یا خانه سینما و حتی جریانات سیاسی مثل اصلاح‌طلبان یا پایداری یا راست سنتی و… حاکم بر عرصه فرهنگی و عامل معرفی فیلم ایرانی به اسکار باشند. به‌خصوص در شرایط حساس این روزها که به‌خاطر یورش وحشیانه آمریکا و اسرائیل و کشتار مظلومانه ایرانیان در رأس توجه جهانیان قرار گرفته است. امسال نحوه معرفی ایران به اسکار، خیلی متفاوت است و نمی‌دانیم چه فیلم‌هایی در جلسات شورا مطرح و قابل بحث و انتخاب هستند.
در چنین شرایطی، اولین و ضروری‌ترین گام، شفافیت از سوی هیأت انتخاب است. اعلام فهرست رسمی فیلم‌های در دست بررسی، پیش‌نیاز هرگونه تحلیل کارشناسی و نقد عمومی سازنده است و فضا را از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای خارج می‌کند. این شفافیت به ما اجازه می‌دهد به پرسش اصلی بپردازیم: «چه فیلمی» با «چه ماهیتی» باید معرف سینمای ایران باشد؟
پاسخ در توازن میان دو ویژگی بنیادین نهفته است: نخست، فرم سینمایی جذاب که در سطح استانداردهای جهانی با مخاطبان بین‌المللی ارتباط برقرار کند و دوم، هویت فرهنگی اصیل ایرانی. اثری که ریشه در دغدغه‌ها و قصه‌های این مرز و بوم داشته باشد، بهترین پاسخ به تصویرسازی‌های مخدوش جهانی و نماینده‌ای شایسته برای فرهنگ ما خواهد بود.
اما در این شرایط خاص، عقل و تدبیر حکم می‌کند فیلمی معرفی شود که دو امتیاز ویژه داشته باشد: یکی آن‌که فیلمی در سطح دانش و تخصص امروز سینماگران ایرانی باشد. یعنی فیلمی که از ساختار درست و قدرتمند سینمایی برخوردار باشد که هم بتواند مخاطبان و داوران را در وهله اول جذب کند و هم این‌که هم‌وزن و هماهنگ با فیلم‌های قدرتمند سینمای ایران در این سال‌ها باشد. فیلم‌های ایرانی‌ای‌ که این روزها به نمایش درآمده فارغ از برخی کمدی‌های سطحی و نازل که تماشاگر، بالاجبار آن را برای اوقات فراغت خود انتخاب کرده است، فیلم‌های آبرومند از لحاظ ساختار و فرم هستند و دیگر آن‌که مضمونی باید انتخاب شود که نشانه‌هایی از فرهنگ اصیل ایرانی داشته باشد؛ مضمونی که قدرت ایرانی را زیبا و جذاب نشان دهد و البته که منظور شعاری، توخالی، ایدئولوژیک و پرهیاهو نیست بلکه فیلمی است که هرچند به ظاهر_ به‌زعم برخی سیاه‌نمایی_ اما مفاهیم کلی‌اش به نفع ایران و ایرانی در فضای سیاست‌زده جهان باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰