در آخرین سانحه صبح دیروز اتوبوس زائران اهل قیر و کارزین بعد از سوار کردن زائران به دل جاده زد تا زنان و مردان را برای زیارت به مشهد مقدس برساند.
روز شنبه هنوز ساعتی از حرکت در جاده نگذشته بود که اتوبوس به گردنه موک در محدوده کوار رسید و راننده کنترل آن را از دست داد و بعد از برخورد با مانع جدا کننده جاده واژگون شد. با توجه به سرعت اتوبوس و شدت برخورد، سقف اتوبوس بر سر سرنشینان آوار شد.
رانندگان عبوری که شاهد این صحنه دلخراش بودند سریع با پلیس، اورژانس و هلال احمر تماس گرفتند و موضوع را گزارش دادند و به کمک مجروحان رفتند. دقایقی بعد نیروهای هلالاحمر به صحنه رسیده و کار امدادرسانی را آغاز کردند.
مدیرعامل هلالاحمر استان فارس با اشاره به اینکه نجاتگران ابتدا با تثبیت صحنه، رهاسازی مسافران گرفتار را آغاز کردند، گفت: با همکاری اورژانس کار انتقال مجروحان آغاز و همزمان محل حادثه ایمنسازی شد. بهگفته وی در این حادثه ۲۱ هموطن جان خود را از دست دادند و ۲۵ نفر مجروح شدند که حال چند مجروح وخیم بود.
معاون اول رئیسجمهور، در تماس تلفنی با استاندار فارس، ضمن ابراز همدردی با خانوادههای داغدیده، خواستار رسیدگی فوری به وضعیت مصدومان و بررسی دقیق ابعاد حادثه شد.
همه چیز را با هم ببینیم
سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس اسبق پلیس راه کشور در مورد علل تصادفات جادهای میگوید: برای حملونقل ایمن و بدون تلفات ما نیاز به راه و خودروی ایمن داریم. این دو مؤلفه باید در کنار راننده حرفهای دیده شود و هرگاه این سه به اندازه دیگری رشد نکند، با مشکل و چالش و افزایش تلفات روبهرو میشویم. در مورد تراکم راه فقط همین نکته کافی است که تراکم راه در ژاپن در سال ۲۰۱۴ به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت ۶۵۰ کیلومر، در آلمان ۱۸۰ کیلومتر، در پاکستان ۳۳کیلومتر و در ایران ۱۱.۲کیلومتر بود که این آمار به ۱۱.۳رسیده است و درطول۱۱سال گذشته ماهیچ پیشرفتی نداشتهایم.
به گفته وی خودروهای ما حداقل استاندارد و ایمنی را ندارند و قطعهسازان هم تبدیل به خودروسازان شدهاند. برای افزایش ایمنی تصمیم گرفته شد خودرو خارجی دست دوم وارد شود که این اتفاق در سه دولت قبلی نیفتاد تا نشاندهنده ارادهای برای افزایش ایمنی وجود ندارد. بهگفته هاشمی کاربران خودروها هم در تصادفات نقش دارند و حتی تصادف احتمال دارد عامل انسانی داشته باشد اما نکته مهم این است که خودرو و جاده ایمن میتوانند از آسیب و تلفات جانی بکاهند. در تصادفات ما جاده و خودرو خودش عامل بیشتری برای خسارت زدن به فرد میشود.
به نظر میرسد با توجه به حوادث رخ داده برای اتوبوسهای مسافربری در چند ماه اخیر و تلفات بالای تصادفات این ناوگان حملونقل عمومی، اگر فکری به حال ایمنی و کنترل اتوبوسها در جادهها نشود، همچنان شاهد این حوادث مرگبار خواهیم بود.