با فیروز زنوزی جلالی، داستان نویسی که از علی(ع) می‌نویسد و با بیماری دشواری در حال مبارزه است

شب قدر بر فراز «برج 110»

گفت‌وگو با فیروز زنوزی جلالی

حضرت علی (ع) در یک رمان متفاوت

برنده جایزه کتاب سال، جایزه جلال آل‌احمد و قلم زرین. درباره فیروز زنوزی‌جلالی صحبت می‌کنیم که در سال‌های اواخر دهه 80 با رمان «قاعده بازی» جوایز ادبی را پارو کرد. از او طی سال‌های گذشته رمان‌هایی منتشر شده است. اما خودش می‌گوید یک رمان متفاوت پیرامون شخصیت حضرت علی (ع) نوشته که 600 صفحه دارد. او امیدوار است این کتاب حتی اگر شده در روزهای پایانی هم به نمایشگاه کتاب برسد.
کد خبر: ۷۹۲۰۴۴

در سال‌های اواخر دهه 80 شاهد موفقیت کتاب‌های شما بخصوص در جوایز ادبی بودیم. با توجه به نزدیک بودن ایام نمایشگاه کتاب، آیا شاهد انتشار کتابی از شما خواهیم بود که بتواند موفقیت آثار قبلی را تکرار کند؟

بله، رمان «برج 110» کتابی است که چهار سال برای نوشتنش وقت صرف کردم و جزو قرارداد من با بنیاد ادبیات داستانی است. امیدوارم این کتاب به نمایشگاه امسال برسد، حتی اگر شده در روزهای پایانی نمایشگاه. چون اصرار دارم این کتاب به نمایشگاه برسد. من این کتاب را نیمه دوم سال گذشته به ناشر تحویل دادم و قرار بود در همان سال 93 منتشر شود.

بنیاد ادبیات داستانی قول داده کتاب را به نمایشگاه برساند؟

صحبت‌هایی مطرح شده، اما مشکلاتی برای ناشری که بنیاد با آن کار می‌کرد پیش آمد و پروانه‌اش دچار مشکل شد. حالا بعد از رفع مشکلات امیدوارم «برج 110» به نمایشگاه برسد. ضمن این‌که قرار است چاپ جدید رمان «قاعده بازی» را هم انتشارات امیر کبیر با ویراست جدید منتشر کند. این همان رمانی است که برنده جایزه کتاب سال و جایزه جلال آل‌احمد شد. تا چاپ سوم آن را نشر علم چاپ می‌کرد و از آن به بعد انتشارات امیرکبیر آن را منتشر می‌کند.

این رمان برج 110 درباره چیست؟

عدد 110 که اشاره‌ای به حضرت علی (ع) است. برج هم وجهه مدرن دارد. در واقع این عنوان، یک عنوان پارادوکس است. رمان درباره حضرت علی (ع) است. اما هرگز در طول 600 صفحه کتاب، نامی از آن حضرت برده نمی‌شود. باید آن را حس کرد. یک جهان متفاوت است؛ چیزی شبیه فیلم ارباب حلقه‌ها. فکر کنم به لحاظ موضوع، رمان متفاوتی باشد و از آن استقبال شود.

چهار سال زمان نسبتا زیادی برای یک رمان است. چرا نوشتن این کتاب این همه زمان برد؟

همیشه کیفیت کار برایم مهم بوده است. به گواه ادبیات داستانی ما، اگر نویسنده‌ای حتی یک کار درست و به قاعده هم داشته باشد، در تاریخ خواهد ماند. من هرگز شتابزدگی در کار نویسندگی را نمی‌پسندم و در عین حال به هر سوژه‌ای هم تن نمی‌دهم. نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم، اما به گمانم «برج 110» رمان متفاوتی است. من موقع نوشتن به خودم خیلی سخت می‌گیرم و همین رمان را دست‌کم سه بار بازنویسی کردم. خیلی‌ها ظرف شش ماه یا یک سال کتاب منتشر می‌کنند، من حرفی به آنها ندارم، اما برای من کیفیت خیلی مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها