عیادت از فیروز زنوزی جلالی

رعایت «قاعده بازی» در بیمارستان

با فیروز زنوزی جلالی، داستان نویسی که از علی(ع) می‌نویسد و با بیماری دشواری در حال مبارزه است

شب قدر بر فراز «برج 110»

فیروز زنوزی جلالی، نویسنده شناخته‌شده کشورمان این روزها با سرطان ریه دست و پنجه نرم می‌کند. او در روزهایی که سخت با این بیماری مبارزه می‌کرد، به طور جدی پیگیر انتشار تازه‌ترین رمانش با عنوان «برج 110» بود.
کد خبر: ۹۱۷۲۹۰
شب قدر بر فراز «برج 110»

این کتاب اگرچه به صورت نمادین در چند نسخه در نمایشگاه کتاب تهران منتشر و رونمایی شد، اما انتشار چاپ اول آن طی چند روز آینده صورت می گیرد. زنوزی جلالی که کسب جوایز جلال آل‌احمد و قلم زرین را در کارنامه دارد، در این رمان به گونه‌ای متفاوت و بدون آن که نامی از مولا بیاید، به امیرالمومنین حضرت علی (ع) پرداخته است. همزمان با لیالی قدر با این نویسنده درباره این اثر و وضعیت سلامتی‌اش گفت وگوکردیم که می‌خوانید.

وضعیت سلامتی

مشکل ریوی دارم. پزشکان می‌گویند سرطان است. هنوز درگیر روند درمان هستم. 20 روز یک بار باید بروم شیمی درمانی. سه روز قبل شیمی درمانی کردم و یک نوبت دیگر از شیمی درمانی مانده است. بعد از این نوبت، باید عکس بگیرم تا پزشکان ببینند آیا باز هم باید شیمی‌درمانی کنم یا این روند متوقف می‌شود. به هر حال هرچه خواست خدا باشد.

انتشار رمان «برج 110»

رمان «برج 110» در نمایشگاه کتاب رونمایی شد. البته رونمایی کتاب در نمایشگاه، در حد چند نسخه محدود و صرفا برای رونمایی بود. قرار است چاپ اول کتاب تا 10-15 روز آینده صورت بگیرد. هم اکنون کتاب زیر چاپ رفته است. علت تاخیر در انتشار این رمان به این برمی‌گردد که هم متن طولانی بود و هم باید روی آن ویرایش انجام می‌شد. من اصرار داشتم بعد از اعمال ویرایش، کتاب منتشر شود. همین دو روز قبل خبر آمد که ویرایش آن نهایی شده و زیر چاپ رفته است.

چگونگی انتخاب سوژه

حمل بر خودستایی یا تعریف از خود نباشد؛ من روی موضوعاتی که انتخاب می‌کنم، سختگیر هستم. اما متاسفانه ما در ادبیات داستانی به موضوعات سهل نگاه می‌کنیم. یک موضوع را می‌گیریم و آن قدر درباره آن می‌نویسیم که موضوع و سوژه بی‌رمق می‌شود. نمونه این اتفاق را در سینما هم زیاد می‌بینیم. تا یک موضوع گل می‌کند، همه سراغش می‌روند و آن قدر درباره آن موضوع فیلم می‌سازند که دیگر طراوتش را از دست می‌دهد. اما من همیشه فکر می‌کنم به عنوان یک نویسنده باید سراغ سوژه‌ها و موضوعات متفاوت بروم. این را در «مخلوق» و «قاعده بازی» هم رعایت و سعی کردم از موضوعی بنویسم که از کلیشه‌های روزمره به دور باشد.

درباره رمان «برج 110»

رمان «برج 110» یک رمان چند لایه است که یکی از لایه‌های آن مذهبی است. در این رمان حدود 360 صفحه‌ای هیچ کجا نام مبارک حضرت علی (ع) را نمی‌بینید. حتی یک بار هم این کلمه در متن نیامده است، اما برآیند اثر و روح رمان به امیرالمومنین برمی‌گردد و حس او را به مخاطب منتقل می‌کند. این را مخاطب خودش در طول مطالعه رمان حس می‌کند. رمان «برج 110» یک اثر افسانه‌ای است که اگر نگاه فلسفی، دینی یا هر نگاه دیگری داشته باشید، می‌توانید از جهان آن، حضرت علی (ع) را حس کنید. اگر بخواهم مثالی بزنم، جهان «برج 110» شبیه فیلم «ارباب حلقه‌ها» است که یک جهان افسانه‌ای است. یک رمان جادویی است که در آن هم شیطان هست و هم فرشته. اما در نهایت به حضرت علی (ع) می‌رسید؛ بی‌آن‌که از او نامی برده شود. این را مخاطب خودش احساس می‌کند. اگر تعریف نکرده باشم، کار تازه‌ای است که نمونه‌اش را پیشتر در ادبیات نداشته‌ایم. تلاشم این بود که کار بکر و بدیعی ارائه کنم و چهارسال برایش زحمت کشیدم. حال باید منتشر شود و بازخوردش را در مخاطبان دید. باید اهل قلم درباره‌اش قضاوت کند.

کارهای آتی

اگر عمری باشد و قسمت شود، قصد دارم بعد از انتشار «برج 110» کارهای ناتمام را به سرانجام برسانم. رمانی دارم به اسم «خویشتن کشی» که مقداری از آن را نوشته‌ام. اما به دلیل بیماری، شرایط جسمی مساعدی ندارم. مدام باید شیمی‌درمانی بروم. امیدوارم خدا نصیب هیچ کسی نکند. اما حالم کمی بهتر شود، این رمان را ادامه می‌دهم و کارهای ناتمامم را به اتمام می‌رسانم.

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها