در گفتگو با معاون سازمان بهزیستی مطرح شد؛

بیم افزایش مصرف شیشه در کشور

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه شرایط تولید مواد مخدر در افغانستان روی الگوی مصرف مواد مخدر در کشورمان تاثیر گذار است، گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد مخدر بیم آن می‌رود که مصرف شیشه و آمفتامین‌ها در کشورمان افزایش پیدا کند.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه شرایط تولید مواد مخدر در افغانستان روی الگوی مصرف مواد مخدر در کشورمان تاثیر گذار است، گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد مخدر بیم آن می‌رود که مصرف شیشه و آمفتامین‌ها در کشورمان افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۱۴۴۹۴۶۴

به گزارش جام جم آنلاین، فرهاد اقطار درباره اینکه در سال گذشته شاهد چه تغییراتی در حوزه اعتیاد بودیم؟ عنوان کرد: در بحث مراکز ماده ۱۶ پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاد و تعداد این مراکز افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب آثار معتادان متجاهر کاهش یافت و تعداد بیشتری از آن‌ها وارد پروسه درمان شدند.

به گفته اقطار برای نگهداری از معتادان متجاهر ظرفیت ۲۵ هزار نفری ایجاد شده است و آن‌ها در این مراکز شش ماه تحت درمان قرار می‌گیرند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲‌مراکز توانمندی و صیانت نیز ایجاد شد و ادامه فرایند درمان معتادان در این مراکز انجام می‌شود.

اقطار درباره اینکه در این مراکز چه خدماتی به افراد داده می‌شود؟ نیز توضیح داد: در مراکز توانمندی و صیانت به مسائلی مانند بیمه، تهیه اوراق هویتی، ادامه درمان، مشاوره برای بازگشت به خانواده، حرفه آموزی و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار پرداخته می‌شود.

به گفته وی چنین مسائلی سبب افزایش درمان و مانایی افراد شده و این آمار به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری ادامه داد: نظارت‌ها در حوزه اعتیاد نیز افزایش پیدا کرده است و بازرسی‌ها از مراکز بهزیستی انجام می‌شود.

اقطار ادامه داد: به این ترتیب با انجام نظارت مناسب شرایط برخی مراکز نگهداری بهبود یافته است و برای این مهم تیم‌های نظارت استانی با حضور نمایندگان بهزیستی، وزارت بهداشت، مبارزه با مواد مخدر و دادستانی ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا الگوی مصرف مواد مخدر در جامعه در حال تغییر است؟ نیز به جام جم آنلاین گفت: الگوی مصرف فعلا تغییر نکرده است و براساس اطلاعاتی که از طریق خط ملی اعتیاد به دست آمده است؛ تریاک، گل، هروئین و شیشه به ترتیب پرمصرف‌ترین مواد هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره احتمال تغییر الگوی مصرف مواد مخدر نیز توضیح داد: شرایط افغانستان روی این مساله تاثیر گذار است و چنانچه قیمت مواد افزایش پیدا کند، می‌تواند روی الگوی مصرف نیز تاثیر بگذارد. 

اقطار ادامه داد: در واقع وقتی قیمت یک نوع مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند، شخص مواد دیگری را جایگزین مواد مصرفی خود می‌کند. به همین دلیل با توجه به اینکه تولید مواد صنعتی در افغانستان افزایش پیدا کرده است، این خطر وجود دارد که مصرف شیشه و در کل آمفتامین‌ها در کشورمان افزایش پیدا کند.

‌وی ادامه داد: این در حالی است که عوارض مصرف این مواد بیشتر است و روی جوانان نیز بیشتر تاثیر می‌گذارد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی عنوان کرد: برای پیشگیری از چنین شرایطی چند کارزار ایجاد شده است و باید در خصوص عوارض مصرف مواد صنعتی به افراد هشدار‌های لازم داده شود.

 

مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها