افزایش دامنه اعتراضات دانشجویی، بایدن را نگران کرد

موج جدید تظاهرات دانشجویی در آمریکا

تظاهرات دانشجویی در حمایت از فلسطین همچنان ادامه دارد و با وجود اعمال محدودیت‌های فراوان ازسوی دولت آمریکا و برخورد پلیس با دانشجویان معترض،‌همچنان بر دایره اعتراضات افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۴۵۷۷۱۸
 
با ادامه تظاهرات دانشجویان معترض حامی فلسطین دردانشگاه‌های آمریکا، این معترضان دردانشگاه دیگری درشهرفیلادلفیا موسوم به «دانشگاه درکسل» با برپایی چادر در محوطه دانشگاه دست به تحصن زدند. بعدازآن‌که حامیان فلسطین یک کمپ اعتراضی جدید را در دانشگاه درکسل در شهر فیلادلفیا، برپا کردند، مقام‌ها ورودی‌های ساختمان‌های دانشگاه را به روی معترضان مسدود کردند؛ اتفاقی که یک روز بعد از مقابله مقام‌های «دانشگاه پنسیلوانیا» واقع در همسایگی درکسل با تلاش معترضان ضدصهیونیسم برای تحصن در یکی از ساختمان‌های این دانشگاه به‌وقوع پیوست. دانشگاه درکسل در بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از راهپیمایی صدها تظاهرکننده حامی فلسطین از ساختمان شهرداری فیلادلفیا به سمت غرب این شهر دربعدازظهر شنبه، ده‌ها معترض شروع به برپایی کمپ اعتراضی در محوطه این دانشگاه کردند و تا روز یکشنبه حدود ۱۲چادر در آنجا برپا بود که افسران پلیس آنها را تحت‌نظر گرفتند اما هنوز کسی را دستگیر نکرده‌اند.
جان فرای، رئیس دانشگاه درکسل شنبه‌شب مدعی شد تشکیل این کمپ اعتراضی باعث بروز «نگرانی درباره تضمین امنیت همه» شده چون در تظاهرات مشابه در دانشگاه‌های دیگر «رفتارهای مرعوب‌کننده و ترویج نفرت» رخ داده است. او به معترضان متحصن در این دانشگاه هشدار داد: تنها افراد مجوز کسب‌کرده از اداره امنیت عمومی درکسل، می‌توانند وارد ساختمان‌های دانشگاه شوند. رئیس این دانشگاه همچنین گفت که مقام‌های درکسل که حدود ۲۲۰۰۰ دانشجو دارد،به بهانه مختل نشدن فعالیت‌های عادی در دانشگاه، تظاهرات حامیان فلسطین را تحت‌نظر گرفته‌اند تا به آنچه که او«رفتارهای مخرب و مختل‌کننده» خواند، سریعا پاسخ دهند. جمعه‌شب جنبش«دانشجویان پنسیلوانیا علیه اشغال فلسطین» تحصنی را در یک تالار دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا برنامه‌ریزی کرده و از حامیان فلسطین دعوت به شرکت در آن کردند اما مقام‌های دانشگاه، پلیس شهر فیلادلفیا را علیه این تظاهرکنندگان به‌کار گرفته و ۱۹ نفر از آنها را دستگیر و تظاهرات آنها را سرکوب کردند. حدود یک هفته قبل نیز ماموران پلیس در این دانشگاه به تحصن دو هفته‌ای در محوطه دانشگاه در حمایت از فلسطین حمله کرده، ۳۳ نفر را دستگیر کردند. روز یکشنبه همچنین ده‌ها دانشجوی دانشگاه «جورج واشنگتن» به نشانه اعتراض جشن فارغ‌التحصیلی خود را ترک کرده و سخنرانی الن گرنبرگ، رئیس دانشگاه را به منظور اعلام همبستگی با فلسطین و اعتراض به جنایات رخ داده در غزه، همچنین سرکوب کمپ‌های دانشجویان معترض دانشگاه مختل کردند. این مراسم ابتدا در پای «بنای واشنگتن» در حالی برگزار شد که نزدیک به ۱۰۰ معترض در خیابان مقابل «موزه فرهنگ و تاریخ آفریقایی‌-آمریکایی» تظاهرات برگزار کردند اما بلافاصله بعد از شروع سخنرانی گرنبرگ، دست‌کم ۷۰ نفر از دانشجوها شروع به شعار دادن در حمایت از فلسطین و به احتزاز در آوردن پرچم‌های فلسطین کردند.

اولین حضور بایدن در جمع معترضان
چند هفته پس از شروع اعتراضات دانشجویی و تلاش‌های بایدن برای زدن برچسب‌های مختلف از جمله یهودستیز به معترضان، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان کالج بلک مورهاوس آمریکا تلاش کرد حمایت دانشجویان معترض را جلب کند. وی در سخنانی به بحران کنونی غزه در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین اشاره و ادعا کرد که خواستار توقف جنگ در این منطقه است. به گزارش هیل، این اولین حضور بایدن در یکی از دانشگاه‌های آمریکا پس از آغاز اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در این کشور بود. بایدن در بین دانشجویان این دانشگاه بحران انسانی در غزه را محکوم و عنوان کرد: آنچه در غزه و اسرائیل اتفاق می‌افتد، بسیار دلخراش است. این یک بحران انسانی در غزه است و من خواستار برقراری آتش‌بس فوری برای توقف جنگ شده‌ام. بایدن حمایت خود از مردم غزه را در شرایطی مطرح کرد که مسئولان دانشگاه، نگران اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین و برهم زدن مراسم سخنرانی بایدن بودند. 
به گزارش هیل، این رویداد به عنوان یک فرصت کلیدی برای بایدن جهت تعامل با رای‌دهندگان جوان و سیاه‌پوستانی بود که طبق نتایج نظرسنجی‌ها، تحت‌تاثیر جنگ غزه با نامزدی مجدد بایدن برای انتخاب مجدد در ماه نوامبر مخالفت کرده‌اند. در همین مراسم نیز، برخی از فارغ‌التحصیلان و حتی اعضای هیات علمی چفیه‌هایی را همراه با لباس‌های فارغ‌التحصیلی خود در حمایت از مردم غزه به تن کردند. بایدن در بخشی از اظهاراتش هم گفت: من از اعتراضات مسالمت‌آمیز و بدون خشونت حمایت می‌کنم. صدای شما باید شنیده شود و من به شما قول می‌دهم که حرف‌های‌تان را بشنوم.وی همچنین ادعا کرد که برای دریافت کمک‌های بیشتر به مردم غزه و تحقق راه‌حل دو کشوری همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرد. اظهارات وی در این رابطه در شرایطی مطرح می‌شود که از ابتدای جنگ میان حماس و رژیم اسرائیل، بیش از ۳۵هزارفلسطینی تحت‌تاثیر حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از حملات صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند و اکثر جانباختگان زنان و کودکان هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها