«جام‌جم» از وحدت و وفاق مردم ایران گزارش می‌دهد

غم ملت

ظهر روز یکشنبه در آستانه شب ولادت امام رضا(ع) بود که وقوع یک سانحه دردناک تیتر یک همه رسانه‌های داخلی و خارجی شد. خبری که حکایت از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و تیم همراه‌شان درمسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان داشت. از همان آغاز انتشار این خبر، فضای رسانه و جامعه در بهت و نگرانی فرورفت. اخبار این سانحه لحظه به لحظه به‌روزرسانی می‌شد. همه مردم چشم دوخته بودند به اخبار تا شاید خبری امیدوارکننده بیاید و دلشوره‌ها را پایان دهد.
کد خبر: ۱۴۵۷۷۱۱
 
ساعت‌ها ازوقوع حادثه گذشت اما به دلیل شرایط جوی نامساعد وصعب‌العبور بودن محل سقوط بالگرد، تلاش‌های بی‌وقفه گروه‌های مختلف امدادی‌هلال‌احمر،نیروهای مسلح ونظامی وانتظامی بی‌نتیجه مانده بود.بامشخص نشدن نتیجه جست‌وجوها، همه شخصیت‌های سیاسی، بین‌المللی و مردم، دل‌نگران و بی‌قرار با هر قشر و گرایش سیاسی ازگوشه وکنار کشور دست به دعا و توسل برداشتند. زائرانی که در شب ولادت علی بن موسی‌الرضا (ع) در مشهد مقدس، قم، جمکران و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در ری و...برای جشن میلاد امام رضا(ع) آماده شده بودند ازنماز مغرب وعشا دست به دعا بردند و نوای نیایش «امن‌ یجیب...» ودعای توسل از اماکن مقدس بلند شد. درصدر همه شخصیت‌ها، رهبر معظم انقلاب بودند که یکشنبه‌شب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران‌کننده برای رئیس‌جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس‌جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند و همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. نگرانی از وضعیت رئیس‌جمهور، هیأت همراه و آرزوی سلامتی ایشان فصل مشترک مطالبه مردم در شب ولادت امام هشتم بود. چهره‌های مختلف سیاسی نگرانی نسبت به وضعیت رئیس‌جمهور را نشانه محبوبیت وی نزد همه اقشار جامعه توصیف و اظهار کردند: سلوک مردمی آیت‌ا... رئیسی، او را نزد مردم و حتی آنها که به برخی عملکردهای دولت انتقاد دارند، محبوب کرده است. مقامات دیگر کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی نیز با اظهار همدردی و تأسف نسبت به وقوع این حادثه برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان وی ابراز امیدواری کردند. 
     
یک ایران در سوگ
اما متاسفانه علی‌رغم بسیج همه امکانات کشور و دعای خیر مردم برای سلامتی و نجات رئیس‌جمهور و تیم همراه‌شان، سرانجام پس از ساعت‌ها تلاش و جست‌وجوی گروه‌های امدادی، صبح روز گذشته خبر شهادت این خادم الرضا(ع) و همراهان‌شان تایید شد. خبری که کورسوی امید را در دل همه خاموش کرد و اکنون هجرتش یک ملت را به سوگ نشانده است. حالا چند روزی است که خیابان‌ها و معابر در شهرها و کوچه‌ها رنگ غم و ماتم گرفته وپرچم‌های سیاه در سوگ شهید جمهور قدعلم کرده است. کسی که در طول خدمت خود بیش از آن‌که بر مسند ریاست نشسته باشد، خود راموظف به خدمت و حضور درمیان مردم می‌دانست و قطعا به همین دلیل بود که شهادتش اینچنین همه ملت ایران را با هر قشر و گرایشی را سوگوارکردوجلوه‌گر وحدت ویکپارچگی در کشور شد.موضوعی که محسن نصری،جامعه‌شناس درگفت‌وگوبا«جام جم»نیزدرخصوص آن می‌گوید:«مردمی بودن آیت‌ا...رئیسی، اصلی‌ترین علت محبوبیت ایشان دربین مردم است.ایشان دلسوزمردم بود وخالصانه به مردم خدمت می‌کرد.کسی که با اخلاص کارهای خود را انجام می‌دهد، نزد خداوند ومردم عزتمند است.»این جامعه‌شناس همچنین یکی ازویژگی‌های جامعه ما بعد از انقلاب اسلامی را وحدت، انسجام اجتماعی وبصیرت نسبت به دشمن دانسته و می‌افزاید: «هر زمان دشمن قصد فریب مردم و نسل جوان و تفرقه در میان آنها را داشته با شهادت یک عزیز وبزرگواری درکشور ازاهداف خود بازمانده است؛ چرا که ملت ما با بروز چنین وقایعی متوجه می‌شوند که مسیرشان حق و درست است و درادامه این مسیر باید ایستادگی و مقاومت کنند. بنابراین اصل بسیار مهم وحدت و وفاق اجتماعی با جوشش خون شهدا حاصل شده است.‌».

رئیسی‌؛ الگوی خدمت
هرجامعه‌ای برای آن‌که به آرمان و اهداف خودبرسد،نیازمند وحدت و انسجام اجتماعی است. نصری درهمین راستا می‌گوید: «آنچه باید به آن توجه کنیم، این است که این وحدت و انسجام حول محور خداوند شکل گیرد تا قدرت وهم‌افزایی که به‌واسطه آن ایجاد می‌شود، بتواند مشکلات را کنار بزند و جامعه را به سعادت برساند. بنابراین شهدای این کشور چه رزمندگان دوران دفاع‌مقدس و چه مدیران و مسئولان با شهادت خود، وحدت وانسجام رادرکشور ایجاد می‌کنند و زمینه‌ساز یک حرکت مثبت در جامعه می‌شوند». چه حیف که ازدست دادن غیرمنتظره‌اش درمسیر خدمت غمی بزرگ شدکه بردل وچهره یک سرزمین نشست ویک ایران را سیاه‌پوش کرد؛ تا لحظه شهادت بامردم ودرمیان مردم ماند، رفته بود تا با کوله‌باری ازرهاوردهای سفر به آذربایجان‌شرقی بارقه‌های امید و امیدواری را در دل مردم این خطه زنده کند اما برای همیشه از این سرزمین پر کشید. او آسمانی شد اما بدون شک تفکرش هر روز در دل و ذهن مردم زاده می‌شود و راهش در مسیر بی‌انتهای خدمت ادامه می‌یابد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها