وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه یک جز غیرقابل فراموشی راه حل نهایی، رفع همه تحریم ها است، گفت: نتیجه مذاکرات باید رفع همه تحریم ها باشد.
کد خبر: ۶۴۲۷۷۷
نتیجه مذاکرات باید رفع همه تحریم ها باشد

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظریف در نشست مشترک خبری به همراه وزیر خارجه سوئد در خصوص محتوای گفتگوهایش با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ در آلمان گفت: وزیر خارجه امریکا در این دیدار تأکید داشت که دولت آمریکا به پیگیری موضوع توافق ژنو متعهد است و می خواهد کار را به نتیجه برساند.

وی افزود: جان کری علاوه بر این به نگرانی هایی که در داخل امریکا در باره توافق با ایران در چارچوب مذاکرات 1+5 وجود دارد اشاره کرد و گفت که برخی ها در امریکا اعتقاد دارند که با توافق اولیه با ایران تحریمها در حال فرو ریختن است و این مایه نگرانی آمریکاییها شده است.

ظریف اضافه کرد : ما اعتقاد داریم تحریمها از ابتدا غیرقانونی و ناعادلانه بوده و در واقع این تحریمها باعث افزایش بدبینی مردم ایران به سیاستهایی شده که خرید غذا و دارو را برای مردم با مانع روبرو کرده است.

وی افزود: در این ملاقات طرف امریکایی یادآوری کرد که تحریمها بی نتیجه و غیرقانونی است و آمریکا باید از نگاه دیگری به این مشکل نگاه کند و دنبال فشار بر جمهوری اسلامی ایران نباشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: در این ملاقات بر ضرورت تعهد طرفین به متون توافق اولیه ژنو که مورد تأیید دو طرف است تأکید شد و این که نباید متون ثالثی را منتشر کنیم و آن را مبنا قرار دهیم که از نظر حقوقی و واقعی مبنا نیست.

ظریف گفت: آنچه در توافق 24 نوامبر حاصل شد اقدام مشترک و توافق در اجرای این اقدام مشترک بود تا بر اساس آن بین دو طرف اعتمادسازی شود و بی اعتمادیهای چند دهه گذشته برطرف شود و لازمه آن این است که متونی که توسط مذاکره کنندگان توافق شده است مبنا قرار گیرد و بی جهت متن های دیگری را پیش نکشند.

ظریف در ادامه ابراز امیدواری کرد جلسه رسمی ایران و 1+5 که برای 29 بهمن در وین اتریش برنامه ریزی شده است مشکل را حل کند.

وی افزود: به هر جهت در پایان بهمن برای رسیدن به راه حل نهایی وارد مذاکرات جدی می شویم که در این مذاکرات یک جزء غیر قابل فراموشی است و آن هم رفع کامل تحریمهاست و اگر کسی با حفظ تحریم در مذاکرات صحبت کند مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

وی گفت: در این گفتگوها بحثهای خوبی در باره موضوعات مختلف در روابط دو کشور و مسائل مختلف بین المللی داشتیم و قرار شد در خصوص مسائل منطقه ای بویژه مشکلات افغانستان و سوریه در حین ناهار بحث و گفتگو کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود : علاوه بر این در خصوص موضوع هسته ای کشورمان و نیز حقوق بشر به طور مفصل بحث هایی انجام شد.

ظریف گفت: دو طرف ایرانی و سوئدی در مذاکرات امروز برای رسیدن به راه حلی در خصوص موضوع هسته ای کشورمان خوشبین هستند و امیدوارم نقش مثبت سوئد در تشویق یک راه حل سیاسی بر مبنای مذاکره و با در نظر گرفتن حقوق و منافع جمهوری اسلامی ایران کماکان پیگیری شود.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص گفتگوهایش با همتای سوئدی اش در باره حقوق بشر نیز گفت: در این زمینه اختلاف دیدگاه وجود دارد با این حال تصور می کنم که گفتگو در حوزه حقوق بشر زمینه را برای همفکری و فهم مشترک بیشتر فراهم می کند.

ظریف ابراز امیدواری کرد دستیابی به یک چارچوب در خصوص موضوع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران خارج از موضع گیری های سیاسی و بهره برداری از این موضوع صورت گیرد.

کارل بیلت وزیر خارجه سوئد نیز با اشاره به اینکه در زمان بسیار مهمی به ایران سفر کرده است گفت: باید زودتر از این به تهران می آمدم تا کارها را پیش ببریم.

وی درباره موضوع هسته ای کشورمان تصریح کرد : احساس ما این است که در دو طرف ایران و 1+5 حسن نیتی برای رسیدن به توافق هسته ای وجود دارد و امیدواریم در شش ماه آینده شاهد توافق دو جانبه ای در موضوع هسته ای ایران باشیم که قطعاً برای هر دو طرف منافعی دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مانند سوئد حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد اما آنچه مهم است این است که روی مدالیته ها توافق حاصل شود و ایران بتواند اعتماد جهان را جلب کند و ما منتظریم بعد از این توافق همکاریهای اقتصادیمان را با ایران بیشتر کنیم.

بیلت گفت: ما منتظر همکاری با ایران بویژه در زمینه علوم و تحقیقات هستیم چرا که ایران توانایی بالایی در این زمینه دارد.

وزیر امور خارجه سوئد در زمینه بحث حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: این درست است که ما دیدگاههای مختلفی در این زمینه داریم اما با گفتگو می توانیم فاصله اختلافات خود را کمتر کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها