برخی کشورهای عربی منطقه با تکرار اشتباهات گذشته، بار دیگر وارد ائتلافسازی آمریکاییها علیه ایران شدند
۰۶ تير ۱۴۰۵ - ۰۸:۲۷
تنها چند روز پس از آنکه ایران و آمریکا با میانجیگری قطر و پاکستان، اجرای یادداشت تفاهم پایان جنگ را وارد مرحله عملیاتی کردند و نخستین دور گفتوگوهای فنی در سوئیس آغاز شد، فضای سیاسی پیرامون این تفاهم بار دیگر دستخوش تحول شد. اینبار نه با یک رخداد در میز مذاکرات، بلکه با صدور بیانیه مشترک آمریکا و وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیجفارس؛ بیانیهای که در کنار استقبال از ادامه مذاکرات، مجموعهای از مواضع امنیتی و سیاسی علیه ایران را نیز در خود جای داده است. در این بیانیه، ضمن حمایت از ادامه روند مذاکرات، بر ضرورت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای، مقابله با برنامه موشکی و پهپادی ایران، محدود کردن حمایت تهران از گروههای همپیمان منطقهای، تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز، حفظ امنیت رژیم صهیونی و مشروط شدن سرمایهگذاری و همکاری اقتصادی با ایران به پایبندی تهران به مفاد تفاهم و توافق نهایی تأکید شده است. همچنین در بخش دیگری از بیانیه آمده که روند گفتوگوهای ایران و اسرائیل نباید به دیگر پروندههای منطقهای، ازجمله لبنان، گره بخورد و امنیت لبنان نیز در گرو کنار گذاشتن سلاح گروههای غیردولتی عنوان شده است.