نمایندگان مجلس با الحاق یک تبصره به ماده ۲۰۶ آیین نامه مجلس مصوب کردند که پیش از پایان هر جلسه علنی حداکثر ۵ نفر از نمایندگان بتوانند تذکر شفاهی دهند.
کد خبر: ۵۵۴۸۰۶
برخی اختیارات رئیس به هیأت رئیسه واگذار می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس برخی مواد طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را که به کمیسیون تدوین آیین نامه ارجاع شده بود، بررسی کردند.

طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس در اسفندماه سال گذشته در صحن علنی مطرح شد و مواد 4 ، 12 ،‌13 و 14 آن برای اصلاح به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی ارجاع شد و گزارش کمیسیون درباره اصلاح این مواد امروز در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

بهارستان نشینان در جلسه امروز ماده 4 این طرح را بررسی و با 146 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از 205 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسانند.

براساس این مصوبه مجلس، در ماده 4 طرح مذکور مقرر شد که در تبصره 1 ماده 73 قانون آیین نامه داخلی قبل از کلمه " معاونین " عبارت " بعضی از اعضای هیأت رئیسه " اضافه شود.

بر این اساس ماده 73 و تبصره 1 آن به شرح ذیل اصلاح شد.

ماده 73 - مسئولیت و اختیار کلیه امور اجرایی مجلس اعم از تشکیلاتی ، مالی،‌ معاملاتی، اداری،‌ استخدامی، حقوقی، فنی ، پشتیبانی، ارتباطات داخلی و بین المللی، حفاظت، حراست و نظایر آن به عهده رئیس مجلس شورای اسلامی است.

تبصره 1 - رئیس مجلس می‌تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به بعضی از اعضای هیأت رئیسه،‌ معاونین قوانین،‌ نظارت، اجرایی یا مسئولین ذیربط،‌ تفویض نماید.

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس وارد بررسی ماده 12 این  طرح شدند، کمیسیون تدوین آیین نامه در گزارش خود به مجلس پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرده بود. اما در جلسه علنی امروز نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه پیشنهاد برگشت به طرح اصلی را مطرح و این پیشنهاد با رأی مثبت نمایندگان همراه شد.

بر این اساس در ماده 12 طرح مذکور مقرر شد تبصره زیر به ماده 208 قانون آیین نامه داخلی مجلس الحاق شود.

تبصره - قبل از پایان هر جلسه علنی حداکثر 5 نفر از نمایندگان می‌توانند هر کدام به مدت 2 دقیقه تذکر شفاهی دهند و در صورتی که متقاضیان پیش از 5 نفر باشند به قید قرعه تعیین می‌شوند. نمایندگان نمی‌توانند در مدت یک ماه بیش از یک بار تذکر شفاهی 2 بدهند و حق واگذاری وقت خود به دیگر نمایندگان را هم ندارند.

این مصوب مجلس با 152 رای موافق، ‌13 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

پیش از این ماده‌ای راجع به  تذکر شفاهی نمایندگان در آیین نامه داخلی مجلس قید نشده بود و هیأت رئیسه مجلس براساس ضرورت به بهارستان‌نشینان اجازه می‌داد تا تذکرات شفاهی خود را بیان کنند.

نمایندگان مجلس نیز امروز  با اصلاح آیین نامه، این تبصره را به یکی از مواد آیین نامه الحاق کردند و بنابراین، از این پس بیان تذکرات شفاهی نمایندگان پیش از پایان هر جلسه علنی، قانونی شد.

ماده 13 این طرح نیز در جلسه امروز بررسی و حذف ان رأی نیاورد، بنابراین این ماده مجدداً به کمیسیون تدوین آیین‌نامه ارجاع شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها