نمایندگان مجلس با اصلاح آیین نامه داخلی خود درباره استیضاح وزرای دولت، کمیسیون‌های تخصصی مجلس را موظف کردند تا طرح استیضاح را پیش از مطرح شدند در صحن علنی بررسی کند.
کد خبر: ۵۵۴۸۰۸
استیضاح وزرا در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود

به گزارش واحد مرکزی خبر، طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس در دستورکار قرارگرفت که براساس یکی از مواد این طرح ، مجلس یک قدم استیضاح وزرا را عقب انداخت.

براساس ماده 223 قانون آیین نامه داخلی فعلی مجلس، هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی استیضاح را اعلام وصول نماید و در همان روز متن استیضاح را برای وزیر و یا وزیران مورد استیضاح ارسال و همچنین چاپ و بین نمایندگان توزیع کند.

براساس ماده اصلاحی این قسمت از ماده 223 به این شرح اصلاح شد: هیأت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارجاع کند.

کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی کند.

پس از مدت مذکور در صورتی که حداقل 10 نفر از امضاکنندگان استیضاح از طرح آن منصرف نشوند در اولین جلسه علنی طرح استیضاح اعلام وصول می‌شود و پس از اعلام وصول کاهش امضا تأثیری در مطرح شدن استیضاح در موعد مقرر ندارد مگر اینکه نمایندگان امضاکننده از انجام آن صرف نظر نمایند.همچنین تبصره 3 این ماده حذف شد.

در این تبصره آمده بود: پس از طرح استیضاح در جلسه علنی، فقط در صورتی استیضاح از دستورکار مجلس خارج می شود که تعداد متقاضیان استیضاح به کمتر از 10 نفر کاهش یابد در این صورت می توانند دلایل خود را توسط نماینده منتخب خود به مدت 5 دقیقه در جلسه علنی مطرح کنند.

پس از این مرحله چنانچه وزیر درباره استیضاح درخواست صحبت بنماید با تقاضای کتبی و موافقت رئیس مجلس می تواند حداکثر 10 دقیقه در جلسه علنی صحبت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها