مدیرمسئول روزنامه جام‌جم در گفتگو با تسنیم:

پیام راهپیمایی اربعین حسینی «صلح و دوستی» است

راهپیمایی اربعین، سنت 1400 ساله‌ای است که صرفا در دوران حکومت‌های استبدادی و مشخصا در دوران صدام با مانع مواجه شد، اما در شرایط کنونی بعد از سال‌ها مظلومیت مردم عراق و محرومیت مردم ایران و شیعیان از زیارت عتبات، دوباره شاهد برگزاری این راهپیمایی باشکوه هستیم و این موضوع از یک سنت بومی منطقه‌ای، به سنت جهانی تبدیل شده و شیعیان از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند که نتایجی را به دنبال دارد.
کد خبر: ۹۷۰۱۳۶
راهپیمایی اربعین؛ نمایش عمق استراتژیک ایران

نتیجه اول این است که این راهپیمایی نشان‌دهنده کوتاه نیامدن مسلمانان دنیا در مقابل ظلم‌هایی است که صورت می‌گیرد و نشان می‌دهد به چنین جمعی نمی‌توان ظلم کرد. راهپیمایی اربعین یادآور مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش است و در آن زمان، وقتی مردم از ظلمی که به امام حسین(ع) و یارانش شده بود، مطلع شدند از سراسر منطقه عراق راهپیمایی کردند و در کربلا حضور یافتند. امروز هم در منطقه‌ای که بیشترین ظلم‌ها در حدود 12 سال اخیر صورت گرفته است، مسلمانان بزرگ‌ترین نمود وحدت خود را نشان می‌دهند.

وحدت را می‌توان از دیگر نتایج برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین عنوان کرد؛ جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بخش اعظم توان و موقعیتش ناشی از عمق استراتژیک آن است و بزرگ‌ترین نمود آن راهپیمایی بزرگی است که شیعیان و حتی بسیاری از اهل سنت از عراق و ایران در آن حضور دارند.

عملا ایران و عراق کشورهایی هستند که در یک حوزه راهبردی عمل می‌کنند و یکی از شاخصه‌های وحدت میان آنها راهپیمایی است که کاملا مردمی است و بخش اعظم همراهی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که شکل می‌گیرد، کاملا مردمی است. مردم ایران و عراق میزبانی بزرگ‌ترین راهپیمایی با حضور حدود 30 میلیون نفر را به عهده دارند.

از سوی دیگر اربعین نماد امروزین عاشورای حسینی در صلابت دین اسلام است، همان‌طور که امام خمینی(ره) می‌فرمود «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» امروز هم اربعین به یکی از این نمادها تبدیل شده و همگان از هر قشری و با هر سن و سالی با حضور خود این نمایش عظیم را شکل می‌دهند.

اما در این میان الزامات مدیریتی نیز باید در برگزاری چنین راهپیمایی در نظر گرفته شود، زیرا این حوزه کاملا مردم‌بنیاد، الزاماتی را می‌‌طلبد که بخشی از آن به عهده مسئولان کشورمان است و ‌آن الزامات، تسهیل شرایط برای آینده است. در ذیل این شور و شوق حسینی نباید سختی‌هایی از جمله بسته ماندن مبادی رسمی عبور و مرور زائران نادیده گرفته شود و انتظار این است که مرزهای رسمی کشور مثل خسروی و... در آینده بازگشایی شود، مرزهایی که امکانات مختلفی را برای زائران دارد تا در آینده شاهد حضور گسترده‌تر و راحت‌تر مردم باشیم.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جانباز و بازنشسته
-
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
۰
۰
اگر شما راست می گویئد دولت باید از جان و دل باید كار كند و تمام امكانات اولیه را مهیا كند و زیر ساخت ها باید اساسی باشد نه اینكه ماست مالیته باشد. نه اینكه قیمت كرایه اتوبوس ها را دو برابر كندآیا این خدمت است یا فشار به وضعیت اقتصادی مردم است به فرمایش حجت السلام و المسلمین پناهیان باید امكانات و الزامات این سفر معنوی مجانی باشد نه اینكه دولت دارد كاسبی می كند .

نیازمندی ها