گزارشی از پشت صحنه برنامه «تهران ورزشی» رادیو تهران

جریان‌سازی ورزشی

یکی از برنامه‌های مهیج و جذاب که دوستداران و علاقه‌مندان بسیاری هم دارد، برنامه‌های ورزشی است البته برخی از رشته‌ها از جمله فوتبال از استقبال بیشتری نزد مخاطبان برخوردار است.
کد خبر: ۹۵۱۹۵۶
جریان‌سازی ورزشی

به گزارش جام جم، اخبار و رویدادهای بسیاری قبل و حتی بعد از بازی‌ها و مسابقات اتفاق می‌افتد که هواداران و دوستداران رشته‌های ورزشی تمایل دارند از آنها اطلاع داشته باشند. گاهی همین اخبار و حواشی بازیکنان، شرایط و وضعیت تیم‌ها و انتصاب‌ها از خود بازی هم خبرسازتر و جذاب‌‌تر است، شاید به همین دلیل است که از برنامه‌های ورزشی استقبال بیشتری می‌شود. بویژه برنامه‌هایی که چالشی و با حضور مسئولان و بازیکنان در پی جریان سازی هستند.

«تهران ورزشی» از برنامه‌هایی است که این روزها توانسته توجه بسیاری از رسانه‌ها و مخاطبان را به خودش جلب کند، من هم برای تهیه گزارش از پشت صحنه این برنامه و اطلاع ازچند و چون این موفقیت در یکی از برنامه‌ها با برنامه سازان همراه شدم.

با نگاه اول پیداست که تیم، تیم ورزشی است. برنامه‌سازانی که خود ورزشکار هستند و ورزشکاران و هواداران ورزشی را دوست دارند.

هدفمند پیش می‌رویم

«محمدهادی نه برادر» تهیه‌کنندگی برنامه را بر عهده دارد و می‌گوید: برنامه تهران ورزشی کاری از گروه تهران و رویدادهای شبکه رادیویی تهران است که هر روز شنبه تا پنجشنبه ساعت 10 و 35 دقیقه به صورت زنده پخش می‌شود. ذات ورزش با هیجان و تحرک همراه است و برنامه‌های ورزشی هم از این قاعده مستثنی نیستند. ما در این برنامه تلاش می‌کنیم که روحیه مشارکت عامه مردم نسبت به شرکت در فعالیت‌های ورزشی تقویت شود.

وی معتقد است: برنامه تهران ورزشی مدت‌هاست منبع خبری سایر رسانه‌ها شده است و آنچه گفته می‌شود؛ از گفت‌وگوها و سوژه‌ها رسانه‌های دیگر را تغذیه می‌کند. تلاش ما بر این بود تا با جریان‌سازی بتوانیم منبع سایر رسانه‌ها شویم و از این طریق مخاطبان بیشتری را جذب کنیم.

تهیه‌کننده برنامه در پاسخ به این پرسش که در تهیه برنامه چه رویکردی را پیش رو دارید، می‌افزاید: با توجه به اتاق فکری که داریم سوژه‌ها را روز قبل بررسی می‌کنیم تا بتوانیم با سوژه‌هایمان بیشتر به جریان سازی ورزشی برسیم. ما برای این که بیشتر شنیده شویم و مخاطبان بیشتری داشته باشیم تصمیم گرفتیم سوژه‌های ناب و دست اول را انتخاب کنیم و جهت جذب مخاطبان بیشتر ارتباط تنگاتنگی با سایر رسانه‌ها داشته باشیم.

شاید یکی از دلایل اقبال این برنامه تازگی و به روز بودن اتفاقات و رخدادهاست، ما در تهران ورزشی تلاش می‌ کنیم که اخبار و رویدادهای ورزشی را به لحظه پیگیری کنیم، اما آنچه سبب شده تا این برنامه دیده شود تنها به نقل وقول‌ها و بازتاب خبرهای ورزشی اختصاص پیدا نمی‌کند و ما در برنامه حداقل دو مهمان داریم از افرادی که درباره هر موضوعی مصاحبه نمی‌کنند یا اشخاصی که خیلی وقت است که کسی سراغشان نرفته یا با کمتر رسانه‌ای گفت‌وگو می‌کنند، حتی شده دقایقی کوتاه در خدمتشان هستیم و از آنها رویدادها، اخبار یا حواشی را پیگیری می‌کنیم.

بازیکنان رشته‌های ورزشی، سرمربیان و روسای فدراسیون‌های مختلف ورزشی از مهمانان این برنامه هستند که به فراخور بازی‌ها، مسابقات و اتفاقات اخیر با آنها مصاحبه می‌شود.

با پیشکسوتان و قدیمی‌های رشته‌های مختلف از فوتبال گرفته تا والیبال، تنیس روی میز، بسکتبال و... گفت‌وگو می‌شود. کارشناسان و منتقدان ورزشی هم از دیگر مهمانانی هستند که به فراخور رویدادهای ورزشی به بررسی و تحلیل اتفاقات و رویدادها می‌پردازند.

نه برادر در توضیحات بیشتر می‌افزاید: در انتخاب عوامل برنامه هم تبحر، تجربه، تخصص، آگاهی و سلیقه و ذائقه مخاطبان لحاظ شده است و پرسش‌هایی که از مهمانان برنامه پرسیده می‌شود، از قبل طراحی شده است، ما همیشه دو سوال اصلی را که هدفمان از گفت‌وگو است را طراحی می‌کنیم، اما ممکن است در خلال صحبت‌ها سوالات متفرقه هم پرسیده شود.

عقربه‌های ساعت 10 و 35 دقیقه را نشانه می‌روند تا این برنامه تقدیم مخاطبان شود، از آنجا که برنامه، برنامه‌ای ورزشی و پرهیجان است آنونس آغازین هم با ریتم تند و هیجانی ویژه صبح و ورزش پخش می‌شود.

تهران، ورزش؛ تهران، ورزش؛ تهران ورزشی

اجرای برنامه با محمد میر یکی از کارشناس مجریان برنامه است که با سلامی گرم و ورزشی شنوندگان ارجمند را دعوت به شنیدن این برنامه می‌کند و ادامه می‌دهد: جا دارد به تیم ملی فوتسال کشورمان تبریک بگویم که تیم ملی فوتسال ایران با برتری برابر پاراگوئه به مرحله نیمه نهایی جام جهانی کلمبیا راه یافت. یک بازی جانانه بود که توانستند در ثانیه‌های پایانی وقت اضافه کل برتری را بزنند، واقعا تیم پاراگوئه دفاعی بازی می‌کند و خیلی به عنوان هوادارن تیم ملی فوتسال اذیت شدیم که این بازی را دیدیم، ولی نتیجه مهم این بود که توانستند پاراگوئه را شکست دهند و...

در ادامه برنامه با وحید شمسایی، بازیکن و مربی فوتسال کشورمان درباره این برد و پیوستن به جمع تیم برتر و دیدار با روسیه گفت‌وگو می‌شود.

تهران ورزشی را می‌شنوید از شبکه رادیویی تهران، امروز تولد باشگاه استقلال است و روزنامه استقلال جوان تیتر جالبی زده است، یک سال استقلال، هفت و یک‌سال حس ناب، تولدت مبارک ما هم به استقلالی‌ها و هواداران، تولد باشگاه استقلال را تبریک می‌گوییم. به همین مناسبت با مهدی پاشازاده، یکی از خوبان باشگاه استقلال که روی خط ارتباطی رادیو تهران است گفت‌وگو می‌شود.

در پایان برنامه تیتراخبار و حواشی روزنامه‌های ورزشی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازخوانی می‌شود و در شرایطی که نیاز به نقد و بررسی است، تحلیل کوتاهی هم بر اخبار مهم‌‌تر انجام می‌شود.

پایان برنامه با دو کارشناس مجری تهران ورزشی درباره سبک اجرا و مولفه‌های مجریان برنامه‌های ورزشی هم صحبت می‌شوم.

تلاش می‌کنیم تاثیرگذار باشیم

وحید نمازی از دیگر مجریان این برنامه است که تهران ورزشی را برنامه‌ای کوتاه و تاثیر‌گذار می‌داند و می‌گوید: ما در زمان کوتاهی که داریم تلاش می‌کنیم تا تاثیرگذار باشیم و سوژه‌هایمان را به گونه‌ای مطرح کنیم که ارزش پیگیری از سایر رسانه‌ها را داشته باشد. به دلیل زمان کوتاه ما باید سریع عمل کنیم تا بتوانیم به اهدافمان برسیم. در این مدت هم تلاش کردیم تا با عشق، علاقه و صداقت کار کنیم و نخواستیم که کار روزمره انجام دهیم و سعی کردیم تا به دنبال سوژه‌های ناب باشیم و تنوع سوژه‌ها را ملاک قرار دهیم.

وی درباره این که کارشناس مجری برنامه‌های ورزشی باید چه ویژگی یا شاخصه‌ای داشته باشد، می‌افزاید: من قبلا به عنوان کارشناس در برنامه‌های ورزشی حضور داشتم و این اولین برنامه‌ای است که ضمن کارشناسی کار اجرا را هم بر عهده دارم و علاوه بر اجرا سعی می‌کنم که نظرات کارشناسی شده را هم ارائه کنم و در خلال گفت‌وگو با مهمانان برنامه پرسش‌ها را به موقع مطرح کنم. من معتقدم کارشناس در هر حوزه‌ای که کار می‌کند باید به کارش اشراف داشته و در جریان اخبار روز باشد و مهمان برنامه را بشناسد؛ با شناخت کارنامه کاری، اخلاق و خصوصیات مهمان برنامه خیلی راحت‌‌تر می‌توان با او ارتباط برقرار کرد و گفت‌وگوی خوبی داشت.

هر کدام از عوامل به نوبه خودشان تلاش می‌کنند تا از طریق صفحات اجتماعی یا از طریق رسانه‌ها به سوژه‌هایشان‌ اطلاع‌رسانی کنند و با جذب مخاطبان بیشتر به فضا‌سازی جامعه سالم و با نشاط کمک کنند و در راستای نهادینه کردن ورزش همگانی در آحاد مردم و البته ارتقای فرهنگ عمومی ورزش بتوانند تاثیر بسزایی در سلامت روح و روان افراد داشته باشند.

مریم کریمی - ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها