کتاب‌های سینمایی را در نمایشگاه امسال مرور کرده‌ایم

نگاتیوهای کاغذی

وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد:

صدور ۱۲۰ هزار مجوز کتاب در سال گذشته

وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: دوره پررونق فرهنگ و ادب و کشور را تجربه می‌کنیم. سال گذشته حدود ۱۲۰‌ هزار مجوز کتاب صادر شده که بالاترین عدد در همه سال‌ها است.
وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: دوره پررونق فرهنگ و ادب و کشور را تجربه می‌کنیم. سال گذشته حدود ۱۲۰‌ هزار مجوز کتاب صادر شده که بالاترین عدد در همه سال‌ها است.
کد خبر: ۱۴۵۵۸۰۸

به گزارش جام جم آنلاین، مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظهر امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در کوشک کتاب واقع در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و قائم مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه کتاب حضور داشتند.

این مراسم پس از پخش سرود ملی و قطعات دیگری از جمله ای ایران و ایران سربلند و همراهی مخاطبان با آن آغاز شد.

سپس یاسر احمدوند رییس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تشکر می کنم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان شورای اسلامی، مدیران و کارشناسان که در ابن رویداد حضور پیدا کردند.

وی افزود: سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تلاش کرده است به همت دست اندرکاران در همه سطوح پیشرفت داشته باشد.نمایشگاه نمونه ای از تجلی همگرایی و تجمع همه نگاه‌ها و سلایق مختلف زیر سقف نظام جمهوری اسلامی است.

احمدوند گفت: استقبال مردم در روز اول نشان دهنده اشتیاق و استقبال مردم از این نمایشگاه است.

وی افزود: مجموعاً ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه هستند. همچنین آثار ۱۰۰ ناشر در خارجی در این دوره از نمایشگاه عرضه می شود.

احمدوند با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی متعددی در نقاط مختلف مصلی برگزار می شود که خانواده ها می توانند از آن بهره‌مند شوند گفت: نمایشگاه کتاب با وسعت ۱۵۰ هزار متر مربع برگزار شده است.

رییس سی و پنجمین نمایشگاه کتاب افزود: نمایشگاه کتاب تجلی عمل صالح مبتنی بر سرمایه مردم است. شعار بخوانیم و بسازیم در این دوره نشان دهنده دو رکن شناخت و عمل و خواندن و ساختن است؛ این شعار نشان می دهد که مسیر آینده کشور از خواندن می گذرد وامیدواریم این شعار موجب افزایش سطح دانش مردم شود.

وی گفت: به طور ویژه از همکاران مصلی تشکر می‌کنم که شرایط میزبانی از مردم را فراهم کردند همچنین بخش هایی از جمله شهرداری، شرکت پست، هلال احمر، سازمان اورژانس و مجموعه فراجا نیز برای برگزاری این رویداد تلاش کردند.

در ادامه این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خدای متعال را شاکریم که در ایام بهاری و اردیبهشت رویداد بزرگ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می‌کنیم. این نعمت بزرگ را به همه اصحاب فرهنگ و ادب و هنر تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم، بهار ۱۴۰۳ و آغازین روز آن با نمایشگاه بین‌المللی قرآن شروع شد و نیکو بهاری بود.

وی افزود: تاکنون مجموعه معظمی از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا به ۱۹‌ اردیبهشت رسیدیم و جشن بزرگ کتاب را برگزار می‌کنیم. اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متنوع مثل بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی و خیام همراه است.  امسال نمایشگاه کتاب با دهه کرامت و ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه(س) و پایان این دهه ولادت حضرت رضا (ع) است، قرین شده است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: نمایشگاه سی‌وپنجم با همت خانه کتاب و معاونت فرهنگی و مشارکت اصحاب فرهنگ و کتاب برگزار شده است. از همه ناشران، نویسندگان و کتابفروشان تشکر می‌کنم که مشعل فروزان فرهنگ‌ را در این کهن سرزمین شعله‌ور نگه داشتند. بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری است. ما دوره پررونق فرهنگ و ادب و کشور را تجربه می‌کنیم، سال گذشته حدود ۱۲۰‌ هزار مجوز کتاب صادر شده که بالاترین عدد در همه سال‌ها است.

به گفته اسماعیلی، با همه مشکلات در برخی خانواده‌ها به دلیل مسایل معیشتی و اقتصادی انتظار می‌رود به حوزه کتاب توجه نشود ولی مردم کتاب دوست کتاب را رها نکردند. در سال‌های اخیر در حوزه مطالعه رو به تزاید هستیم و بدون مطالعه کتاب درسی و ادعیه به عدد بالایی می‌رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: توسعه کتابخانه‌های عمومی به یک فصل پرافتخار در دوره جدید تبدیل شده و در ماه‌های آینده بزرگترین کتابخانه منطقه را در یکی از بزرگترین شهرهای ایران افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به آمار و ارقام‌ بخش کاغذ گفت: در حوزه کاغذ با اینکه ابتدای دولت را با تولید ۵ هزار تنی شروع کردیم اما سال گذشته به خودکفایی در کاغذ کتاب درسی برای ۱۵۵ میلیون جلد کتاب با ۸۰ هزار تن رسیدیم. امسال با افتتاح مجموعه جدید که نیازی به چوب ندارد تولید کاغذ تحریر به ۱۳۰‌ هزار تن خواهد رسید و در تابستان ۱۴۰۳ از پنج هزار تن به ‌۱۳۰‌ هزار تن خواهیم رسید.

اسماعیلی گفت: از رییس جمهور و دولت تشکر می‌کنم. تلاش دولت بر افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب بود و امروز قرار شد در کنار تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و استادان، خرید یارانه‌ای، برای خانواده ۲ میلیونی  کارکنان دولت فراهم شود.

وی گفت: امسال تقویت جدی چرخه اقتصاد کتاب را داریم. در سال جدید برنامه‌های جدیدی را دنبال خواهیم کرد و عدالت فرهنگی در دل نمایشگاه امسال پیش بینی شده تا هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه مجازی خرید کتاب در چند دقیقه بتواند کتاب خریداری کند و ما کتاب‌هایی که با تخفیف خریده است را رایگان به آنها تحویل می‌دهیم.

سخنران بعدی این مراسم حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که درباره سی‌وپنجمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: شورای عالی انقلاب اسلامی همراه برگزارکنندگان نمایشگاه هر سال تلاش می‌کند در این رویداد وحدت کلمه برای ناشران ایجاد شود، در این شورا از همه اهل قلم و ناشران که از اهل قلم حمایت می‌کنیم.

رییس شورای عالی انقلاب اسلامی با تاکید بر تلاش برای تهیه اسنادی که روشنگر حوزه کتاب باشد، گفت: هر جای عالم تمدنی کهن وجود دارد مانند یونان، چین و ایران و همچنین تمدن مدرن بعد از رنسانس، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی کتاب بوده است. هرجا کتاب، کتابخانه و کتابخوان رونق داشته، تمدن هم پیشرفت کرده است.

وی گفت: اگر دغدغه تمدن وجود دارد باید به کتابخوانی توجه شود و زمان مردم صرف کتابخوانی شود.

در پایان این مراسم احمد بابایی شاعر به شعرخوانی پرداخت.

همچنین از  امیرحسین سازمند انتشارات دانژه، علی اکبر تورانیان مدیر انتشارات شهرآب، محمد مجری سازان طوسی انتشارات ساز و کار با حضور وزیر فرهنگ، دبیر شورای عالی فرهنگی و رییس نمایشگاه کتاب تهران تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها