آنها عادت کرده‌اند روی پای خودشان بایستند، به توانایی‌های خودشان تکیه کنند و یک‌تنه بار زندگی را به دوش بکشند. اگرچه هیچ آمار رسمی از تعداد زنان سرپرست خانوار وجود ندارد، اما گفته می‌شود که هم‌اکنون بیش از دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور ما زندگی می‌کنند که مسئولیت کامل یک زندگی بر دوش آنهاست.
کد خبر: ۹۴۵۶۳۴
طرح‌های کاغذی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

به گزارش جام جم، در تازه‌ترین اخبار، روز گذشته شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از اجرای طرح ملی توانمندسازی این زنان سخن گفت و یادآور شد که در این طرح، گروه‌های هدف توانمند شده و بتدریج به یک کارآفرین تبدیل می‌شوند.

آن‌طور که مولاوردی توضیح داده در این طرح، گروه‌های هدف ما نه‌تنها خودشان توانمند می‌شوند، بلکه بتدریج از چرخه‌ حمایت خارج و به یک کارآفرین تبدیل می‌شوند. این یک مدل موثر توانمندسازی است که ما سعی می‌کنیم با کمک هم و با تبادل تجربیاتی که وجود داشته و با الگوگیری از تجربیات موفق به آن دست پیدا کنیم.اما با توجه به سابقه نه‌چندان درخشان طرح‌هایی که تاکنون برای بهبود وضع معیشتی این زنان ارائه شده، به نظر می‌رسد این بار هم نمی‌توان چندان به تاثیر «طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» در مقام عمل، خوشبین بود.

آمارها خبر می‌دهد از زخم درون

آمارها و شنیده‌ها، تائید می‌کنند که هم تعداد زنان سرپرست خانوار در حال افزایش است و هم سن آنها روزبه‌روز پایین‌تر می‌آید. پیشتر فهیمه فیروزفر، دبیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران در اظهار نظری قابل تامل عنوان کرد که از سال 91 تا 95 تعداد زنان بدسرپرست، روندی افزایشی داشته است، طوری که اکنون بیش از 32 درصد زنان تحت پوشش ستاد توانمندسازی را زنان بدسرپرست تشکیل می‌دهند.

همین زنان بدسرپرست، بخش عمده‌ای از زنان سرپرست خانوار یا زنان خودسرپرست فعلی را شامل می‌شوند که تعدادشان هم در چهار سال اخیر بیشتر شده است. اینها افرادی هستند که زندگی در تنهایی و بی‌پولی را بر زندگی با یک سرپرست معتاد ترجیح داده‌اند.

هم‌اکنون هیچ نهاد ویژه‌ای برای رسیدگی اختصاصی به وضعیت این زنان وجود ندارد و کارهای جزیره‌ای از سوی سازمان‌های مختلف هم تاکنون نتوانسته گره مشکلات این زنان آسیب‌پذیر را باز کند.

در سند چشم‌انداز توسعه کشور نیز به طور ویژه به مشکلات این زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی، نگاه نشده است و فقر تدوین و اجرای قانون حمایتی در این حوزه نیز احساس می‌شود.

اگرچه گروهی از زنان سرپرست خانوار از سوی برخی نهادهای حمایتی کمک مالی می‌گیرند، اما این مستمری‌ها به هیچ وجه کفاف یک زندگی معمولی را نمی‌دهد، حتی وام‌های خوداشتغالی هم که به این زنان تعلق می‌گیرد، در سطحی نیست که بتواند یک فرصت شغلی مستقل را پیش روی این زنان بگذارد.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صمد
-
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۰
خیلی از این زنان حتی فقط برای سهام عدات اسم نویسی كردند كه آن هم كشك از آب در آمد

نیازمندی ها