دکتر جوانمرد در گفتگو با جام جم آنلاین خواستار شد:

وزارتخانه آموزش و ترویج فضای مجازی

برخی از مردم تصور می‌کنند دانشجویان دانشگاه‌های مجازی در زمینه درسی ضعف دارند و نمی‌توانند مانند دانشجویان عادی از طریق آزمون ورودی به دانشگاه‌های معتبر راه پیدا کنند و به همین خاطر به سمت دانشگاه‌های مجازی کشیده می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۵۹۳۶
وزارتخانه آموزش و ترویج فضای مجازی

رئیس سابق شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین ، با اشاره به فراز و فرود تاسیس و گسترش دانشگاه‌های مجازی در ایران گفت: به مدت 8 سال رئیس شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام بودم و گام‌های اساسی برای معرفی این پایگاه علمی در ایران و سطح منطقه برداشته شد. در همین رابطه سایت دانشگاه را به 4 زبان زنده دنیا راه‌اندازی کردیم و ضمن مکاتبات متعدد به کشورهای حوزه سازمان همکاری اسلامی (OIC) از حمایت بانک توسعه اسلامی (IDB) برخوردار شدیم.

دکتر مهدی جوانمرد افزود: در ایران پذیرش دانشجوی دانشگاه مجازی از طریق آزمون سراسری انجام می‌گیرد و دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، علم و صنعت، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران (مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران)، شیراز، اصفهان و چند مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی به ارائهٔ دروس مجازی پرداخته‌اند.

وی تصریح کرد: هدف ما از ابتدا توسعه متوازن رشته‌های فنی و انسانی بود. در این خصوص لزوماً باید سخت افزارها و اتصال فیزیکی از طریق فیبر نوری بین کشورها توسعه پیدا کند. ضمن اینکه به لحاظ فرهنگی نیز به تبلیغات نیاز داریم. باید به کشورهای اسلامی اثبات شود که جمهوری اسلامی به سرمایه‌گذاری و توسعه علمی و فناوری در بین کشورهای حوزه سازمان همکاری اسلامی علاقه‌مند است.

جوانمرد گفت: اجرای طرح‌های زیربنایی و توسعه شبکه اینترنتی بین 57 کشور حوزه سازمان همکاری اسلامی نیازمند حمایت ملی و سرمایه‌گذاری کلان است. با توجه به اینکه وزارت علوم اعتبارت قابل توجهی به این بخش اختصاص نداده بود و از طرف دیگر مجاز به استفاده از کمک‌های عربستان سعودی نبودیم، بنابراین ورودی ما صفر بود و باید به صورت خودگردان برخی کارها را انجام می‌دادیم. با این حال در حد بضاعت گام‌های خوبی برداشتیم.

استاد پیشکسوت الکترونیک و آموزش از طریق شبکه‌های اینترنتی خاطرنشان کرد: اغلب مردم تصور می‌کنند دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های مجازی از سواد کمتری برخوردارند و این موضوع در توسعه کمی کار تاثیرگذار است و انگیزه‌های تحصیل را از بین می برد. باید کار تبلیغی و فرهنگی در این زمینه انجام شود تا افراد مطمئن شوند که کیفیت این دوره‌ها همطراز دوره‌های آموزش حضوری و حتی در مقاطعی بالاتر است. وزارت علوم می‌تواند در زمینه مادی و معنوی به توسعه شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام کمک کرده و زمینه به رسمیت شناختن این دانشگاه را در جامعه فراهم کند. لازم است برای توسعه و ترویج بیشتر آموزش از طریق فضای مجازی، وزارتخانه جدا برای این بخش تعریف شود یا متولی مشخص داشته باشد.

رضا گلین شریف دینی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
-
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
۱
۰
حتما با نیت منصوب شدن به وزارت پیشنهاد تشكیل ان وزارت خانه را داده.

نیازمندی ها