گسترش دامنه و وسعت تظاهرات غیرتمندانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنایات بی‌حد و حصر این رژیم نامشروع در نوار غزه، نقش بسزایی در خلق و استمرار موازنه‌ای جدید براساس  قدرت آگاه‌سازی جهانی ایفا کرده است.
کد خبر: ۱۴۵۴۶۶۳
نویسنده محمد مهدی ایمانی‌پور / رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
 
این جنبش به‌لحاظ ماهوی و عملیاتی دارای ۱۰ پیام آشکار برای افکار عمومی دنیاست:

۱- نسل جدید و دانشجویان آمریکایی ـــ اروپایی، روایت‌سازی غرب و رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه را صراحتا پس زده و به‌جای القائات دروغین، روی واقعیات متمرکز شده‌اند. 

۲- وسعت خیزش دانشجویی کنونی در غرب حتی نسبت به زمان جنگ ویتنام بیشتر و متعاقبا، قدرت تأثیرگذاری جهانی آن نیز گسترده‌تر است. 

۳- کلیت تن دادن مقامات دانشگاه کلمبیا به رایزنی با دانشجویان معترض، آن هم پس از تهدید و قرار دادن ضرب‌الاجل برای پایان اعتراضات ضد صهیونیستی، بیانگر قدرت جدیدی است که جنبش‌های دانشجویی ضد سلطه و ظلم در آمریکا پیدا کرده‌اند. 

۴- حمایت دو حزبی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا و حتی احزاب پرادعای اروپایی از سرکوب اعتراضات دانشجویی، بیانگر تشدید شکاف دولت‌ها و ملت‌های غربی در جریان جنگ غزه و ترمیم ناپذیر بودن این فاصله است. 

۵- قبلا کنترل فضاهای ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی از طریق شاخه‌های جوانان و دانشجویی احزاب سنتی و جدید در آمریکا و اروپا صورت می‌گرفت. وقایع اخیر نشان می‌دهد این احزاب و لابی‌های صهیونیستی مسلط بر آنها، قدرت قبلی خود را از دست داده‌اند. 
 
۶- اکثر رسانه‌های آمریکایی واروپایی روایتگری واحدی ازاعتراض‌های ضدصهیونیستی دردانشگاه‌ها داشته و در صدد ساده‌سازی و طبیعی جلوه دادن برخورد وحشیانه پلیس با دانشجویان برآمده‌اند. شیوه انعکاس رسانه‌ای اعتراضات ضد صهیونیستی در غرب، عدم استقلال حرفه‌ای و اخلاقی آنها را به اثبات می‌رساند. 
 
۷- اعتراضات ضدصهیونیستی اخیر رانمی‌توان به مثابه پدیده‌ای دربطن یک بسترزمانی خاص موردتفسیر قرارداد. این اعتراض‌ها خود در زمان حال و آینده، بسترسازخواهد بود. 
 
۸- امتناع آشکار مقامات غربی از اقناع دانشجویان و معترضان جنگ غزه طی ماه‌های اخیر و نوع مواجهه آنها با دانشجویان غیرتمند دربرهه کنونی، بیانگر آن است که قدرت اقناعی برخلاف قدرت تنبیهی،اساسا موضوعیتی درساختارحکمرانی‌غرب ندارد. 
 
۹- آمریکا و اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیار کلانی در حوزه دیپلماسی عمومی کرده و سعی در دستکاری افکار عمومی دنیا براساس الگوواره‌های تصنعی و مذموم داشته‌اند. شکل‌‌گیری اعتراض‌های داخلی آگاهانه و گسترده دانشجویی در غرب(‌آن هم با چاشنی محکومیت صهیونیست‌ها) بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های غرب در حوزه دیپلماسی عمومی را نیز در دیگر کشورهای دنیا بر باد خواهد داد. 
 
۱۰- آگاهی دانشجویان آمریکایی ـــ اروپایی نسبت به ظلم مستمری که به فلسطینیان درطول تاریخ رفته‌است، باردیگراهمیت فزاینده مقوله جهاد تبیین را در قبال وقایع گذشته، حال و آینده در جهان مشخص می‌سازد. پدیده کنونی نشان می‌دهد آگاهی ملت‌ها و جوانان در سراسر دنیا، حتی نسبت به وقایعی که فرسنگ‌ها دورتر از کشورشان رخ می‌دهد، چه نقش عظیمی در خیزش آنها علیه ظلم و ستم حکمرانان‌شان خواهد داشت. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها