در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و با تقاضای 53 تن از نمایندگان، طرح یک فوریتی مقابله با دولت ها و نهادهای خارجی و بین المللی حامی تروریسم در صحن علنی مطرح شد که پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، قید یک فوریت بررسی آن به تصویب رسید.
کد خبر: ۸۷۲۰۶۱
تصویب طرح مقابله با دولت‌های حامی تروریسم در مجلس

به گزارش جام جم آنلاین، در این طرح نمایندگان خواستار این شدند که وزارت امور خارجه مکلف شود از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت 6 ماه به تهیه و انتشار فهرست دولت های حامی تروریسم مشتمل بر آن دسته از دولت های خارجی که از گروه های تروریستی حمایت های مادی و معنوی کرده یا پایگاه و تجهیزات در اختیار آنها قرار داده اند یا اجازه اقامت یا تردد یا فعالیت در قلمرو حاکمیت خود را به آنها می دهند و یا با آنها به هر شکلی همکاری می کنند، اقدام کند.

قید بررسی یک فوریت این طرح با 136 رای موافق به تصویب رسید و باید در نوبت بررسی کلیات و جزئیات آن در جلسات بعدی مجلس قرار گیرد.

همچنین وزارت خارجه موظف شده است فعالیت دولت‌های مندرج در فهرست را رصد و هر سال این فهرست را با توجه به آخرین تحولات به‌روز کند.

بر اساس این طرح، دولت موظف شده است به پیشنهاد وزیر امور خارجه به تنظیم روابط اعم از قطع یا کاهش روابط دیپلماتیک و کنسولی با دولت های مندرج در فهرست کشورهای حامی تروریسم اقدام کند و در مورد اتباع آنها اعم از حقیقی یا حقوقی محدودیت هایی را که در این طرح اشاره شده است اعمال نماید.

وزارت امورخارجه همچنین مکلف شده است ظرف 6 ماه پس از تاریخ تصویب این قانون به تهیه و انتشار فهرست گروه های تروریستی و حامیان آنها در عراق و سوریه اقدام کند.

وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم در این طرح موظف شده اند در حوزه امنیت و منافع ملی، با گروه های تروریستی مندرج در این فهرست و مرتبطان با آنها مقابله و آنها را سرکوب کنند.

این طرح دارای 8 ماده است و به امضای 53 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است.

یادآور می شود، طرح های یک فوریتی پس از تصویب قید فوریت آنها، به کمیسیون های اصلی و فرعی ارجاع می شود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد.

باید کلیات و جزئیات آن در صحن علنی بحث و بررسی شود.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از طرف نمایندگان پیشنهاد دهنده این طرح قبل از رای گیری درباره یک فوریت طرح یادشده در سخنانی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران باید در مقابل دولت ها و نهادهای حامی تروریسم اقدام متقابل جدی انجام دهد و طرح مقابله با دولت ها و نهادهای حامی تروریسم با این هدف تهیه شده است.

کاظم جلالی تصریح کرد:‌ برخی کشورها در منطقه از تروریسم حمایت می کنند و با حمایت سازمان سیا کشورهایی مانند افغانستان، عراق و سوریه جولانگاه گروه های تروریستی مانند داعش،‌ جبهه النصره، احرار الشام،‌ و سایر گروه های تروریستی شده اند که دارای منابع مالی، سرزمین و تسلیحات هستند.

وی افزود: باید مشخص شود که این منابع از ناحیه چه دولت یا جریان هایی در اختیار این گروه های تروریستی قرار می گیرد و متاسفانه شاهدیم که گروه های تروریستی از ناحیه ائتلاف های شکلی و نامی برخی کشورها تقویت می شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها