رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه:

حکام عربستان به‌جای فرافکنی، از امت اسلامی عذرخواهی کنند

به دنبال حادثه‌ای که در حج امسال در منا اتفاق افتاد، موضوعاتی مطرح شده که نشان از سوءمدیریت مقامات این کشور دارد.
کد خبر: ۸۳۹۵۸۱
پیگیری فاجعه منا از سوی مجلس

عملکرد نامناسب مسئولان سعودی قبل و بعد از مناسک حج، اکنون فاجعه‌ای را رقم زده که بالغ بر 2000 مسلمان جان خود را از دست داده یا مصدوم شده‌اند و اعمال بسیاری نیز دچار خدشه شده است زیرا بر مبنای مناسک حج، اعمال حجاج باید به صورت سلسله‌وار و منظم و در یک روز خاص انجام می‌شد، که بی‌تدبیری مسئولان سعودی چنین اتفاق ناگواری را رقم زده است.

نکته دیگر این‌که طبق اطلاعات و اخبار رسیده مقامات سعودی ضمن این‌که نتوانسته‌اند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند؛ از پرسنلی غیرمتخصص بهره گرفته‌اند که کارآیی و تخصص کافی برای برخورد با بحران و حل آن را نداشته‌اند.

در بخشی از فیلم‌های منتشر شده از حادثه ناگوار منا، مشخص است که مسیر ویژه حجاج، به اشغال یک شاهزاده سعودی درآمده تا این فرد، ‌در داخل خودروی خود بتواند اعمال حج را انجام دهد، که دیدن چنین صحنه‌ای دل هر مسلمان را به درد می‌آورد.

در هیات ویژه جمهوری اسلامی ایران برای بررسی فاجعه منا که به سرپرستی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده، دو نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، رئیس سازمان هلال‌احمر و معاون وزیر امور خارجه نیز حضور دارند و این هیات ماموریت دارد بررسی دقیقی از نحوه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات و تخلفات انجام شده داشته باشد و گزارش صحیح و جامعی در این بخش تهیه و ارائه کند.

محمدرضا محسنی‌ثانی رئیس کمیته امنیتی کمیسیون امنیت ملی و اینجانب، اعضای انتخابی کمیسیون امنیت ملی در هیات اعزامی به عربستان خواهیم بود که برای حقیقت‌یابی به این کشور سفر خواهیم کرد.

با توجه به زمان موجود قطعا هیات اعزامی از جمله نمایندگان مجلس در زمانی کوتاه تلاش خواهند کرد تا گزارش کاملی از جریان حادثه و نحوه جان باختن، مصدوم و مجروح شدن حجاج، تهیه و در اسرع وقت در صحن علنی مجلس قرائت کنند.

تیم اعزامی، مراتب اعتراض خود را به مقامات سعودی اعلام کرده و پس از تهیه گزارش، از وزارت خارجه خواهد خواست تا از طریق منابع رسمی پیگیری‌های قانونی صورت گرفته و مراتب اعتراض ایران نسبت به این اتفاق ابلاغ شود.

مسائل مربوط به پیگیری غرامت حجاج و دریافت خسارت برای بازماندگان از دیگر اقدامات هیات اعزامی خواهد بود.

عوض حیدرپور - عضو هیات ویژه اعزامی به عربستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها