گزیده عناوین روزنامه های صبح پنجشنبه

تصمیمات سختی که ۱+۵ باید اتخاذ کند

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ تصمیمات سختی که ۱+۵ باید اتخاذ کند، وام ازدواج خاطره می‌شود، نسیم شادی از کردستان وزید، حفر 100 حلقه چاه جدید برای تأمین آب تهران و... را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۷۱۶۴۷
تصمیمات سختی که ۱+۵ باید اتخاذ کند

سیاست روز: تصمیمات سختی که ۱+۵ باید اتخاذ کند

مذاکرات میان ایران و گروه‌ ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع در حالی برگزار می‌شود که جهانیان اذعان دارند غرب برای جلب اعتماد ایران باید تصمیمات سختی اتخاذ نماید.

چگونگی اجرای توافقات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ و رسیدن به توافق جامع یکی از مهمترین مسائل عرصه بین‌الملل را شامل می‌شود. چیده شدن میز مذاکرات با محوریت ۶ قدرت بزرگ جهان و جمهوری اسلامی ایران گواه یک حقیقت است و آن جایگاه و ظرفیت‌های جهانی ایران لزوم توجه جهانی به این جایگاه می‌باشد.

جایگاهی که غرب با فرافکنی و بحث‌های حاشیه‌ای نظیر مسئله هسته‌ای، حقوق بشر و تروریسم به دنبال اهمیت‌زدایی و کم‌رنگ‌سازی آن می‌باشند.

آنها همواره تلاش کرده‌اند تا چنان عنوان سازند که جهان براساس نظام دو قطبی با محور غرب و روسیه بوده و الگوی جدیدی در جهان مطرح نمی‌باشد و کشورها محکوم به پذیرش نظام دو قطبی می‌باشند.

الگو بودن ایران به عنوان کشوری مستقل که تمام موازنه‌های نظام دو قطبی را به چالش کشیده می‌تواند تحولات قابل توجهی را در معادلات جهانی ایجاد نماید بویژه اینکه از مولفه‌ای به نام اندیشه‌ های انسان ساز و ناب اسلامی نیز برخوردار است. با این شرایط است که غرب برای مقابله با این روند به هر ابزاری چنگ می‌زند.

ابهام‌سازی در حقوق هسته‌ای ملت ایران از جمله اقداماتی است که غرب در طول ۱۰ سال اخیر صورت داده در حالی که برای ادعاهای خود هرگز سندی ارائه نکرده است.

جالب توجه آنکه اروپا و آمریکا در حالی ایران را متهم به پنهان‌کاری هسته‌ای و رویکرد به ساخت بمب هسته‌ای می‌نمایند که در قبال ادعاهای خود سندی ارائه نکرده و صرفا بر لزوم اعتماد سازی ایران تاکید دارند. اعتماد‌سازی که هرگز سقفی برای آن عنوان نکرده و هر روز مطالبات بیشتری را مطرح می‌کنند.

دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع در روزهای آتی در حالی برگزار می‌شود که جهانیان تاکید دارند ۱+۵ برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید تصمیمات سختی اتخاذ نماید. تصمیماتی که بخشی از آن را گام‌های عملی غرب در قبال حقوق هسته‌ای ملت ایران از جمله مشارکت در ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای و نیز تکمیل دانش هسته‌ای ایران بر‌اساس ان‌پی‌تی تشکیل می‌دهد.

بخشی از آن نیز برگرفته از اصل لغو تمام تحریم‌ها برای اعتماد‌سازی می‌باشد که به گفته مقامات آمریکایی سخت‌ترین تصمیم آنها خواهد بود چرا که لغو تحریم‌ها برابر با شکسته شدن تیغ تحریم‌ها به عنوان حربه آمریکا برای اعمال فشار بر کشورها می‌باشد. به هر حال ۱+۵ اگر واقعا به دنبال توافق جامع است باید این تصمیم سخت را اتخاذ و لغو تمام تحریم‌ها را اعلام دارد.

این روزها در حالی مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۵ در حال برگزاری است و مقامات اروپایی و آمریکایی نیز دیدارهایی با محور ایران برگزار می‌کنند که جهانیان تاکید دارند ۱+۵ برای اعتماد‌سازی باید تصمیمات سختی اتخاذ نماید نه ایران.

مقامات آمریکا و اروپا بارها ادعا کرده‌اند که ایران باید تصمیمات سختی بگیرد که محور آنرا امتیازدهی به ۱+۵ تشکیل می‌دهد. این در حالی است که جهانیان اذعان دارند در مقابل اقدامات اعتمادساز ایران، ۱+۵ نیز در عمل باید اعتماد ملت ایران را جلب نمایند.

انتقال فناوری‌های نوین صلح‌آمیز هسته‌ای بر‌اساس ان.پی.تی به ایران، مشارکت در ساخت نیروگاه‌های جدید و ساخت یک رآکتور آب‌سنگین علاوه بر اراک از جمله اقدامات اعتمادساز خواهد بود. در همین حال با اجرای کامل برنامه اقدام مشترک و گزارش‌های آژانس مبنی بر همکاری کامل ایران، بهانه نگرانی رفع شده و اکنون زمان برچیده شدن کامل تحریم‌هاست و این تصمیم دشوار باید توسط ۱+۵ گرفته شود تا بتواند به توافق با ایران دست یابد.

این امور در حالی از سوی جهانیان تاکید می‌شود که باراک اوباما در جریان بازدید کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاخ سفید ضمن تاکید دوباره بر تحریم‌ها و تهدیدات گفته است که آمریکا و اروپا به پیشبرد مذاکرات جاری با ایران تعهد دارند.

رییس‌جمهور آمریکا در حالی که سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید مشغول دیدار با کاترین اشتون بود وارد جلسه شد و اظهار نظر کرد.

براساس بیانیه کاخ سفید رایس و اشتون در این دیدار موافقت کردند که یک راه‌حل جامع باید به جامعه بین‌المللی اطمینان دهد که برنامه اتمی ایران صرفا مقاصد صلح‌آمیز دارد.

اوباما هم بر اهمیت بنا کردن مذاکرات بر‌اساس پیشرفتی که در اجرای «طرح عمل مشترک» به دست آمده است تاکید کرد. («طرح عمل مشترک» همان توافقنامه ژنو است که در ماه نوامبر به امضای طرفین رسید تا زمینه برای یک توافق نهایی برای حل اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران فراهم شود.)اوباما همچنین بر اهمیت ادامه همکاری نزدیک آمریکا و اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه ۱+۵، حین پیشرفت گفتگوها با ایران تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم گفت: ما مایلیم توافقی که با ایران می‌رسیم، بهترین توافق باشد. گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان است. قرار است دور جدید مذاکرات که چهارمین دور گفت‌و‌گوهای جامع اتمی ایران است، میان محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون هفته آینده در وین برگزار شود.

در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر ادعاهای پیشین غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: ایران باید تصمیمات بسیار سختی بگیرد و ما در اهداف خود مصمم هستیم.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با کاترین اشتون در کاخ سفید ضمن تقدیر از مشارکت خانم اشتون در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران گفت: من از کمک‌های خانم اشتون در مذاکرات مهم ایران و گروه ۱+۵ که هم‌اکنون به منظور رسیدن به راه‌حل جامع و نهایی در جریان است بسیار خرسندم. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین متذکر شد: همانطور که بارها گفته‌ام ما همچنان معتقدیم که نرسیدن به توافق بهتر از یک توافق بد است.

از سوی دیگر وزیر امورخارجه فرانسه از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در گفتگو با شبکه دو تلویزیون فرانسه گفت: گزارش‌هایی را درباره پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران دریافت کرده است و احتمالا روند مذاکرات تسریع خواهد یافت.

وزیر امورخارجه فرانسه افزود: مذاکرات همه مسائل مهم را در برگرفت. وی مدعی شد: در واقع حمایت روسیه از مواضع جدی ما باعث شد بتوانیم بر ایران فشار وارد کنیم. در همین حال در سخنانی که چندان با رفتار آمریکا همخوانی ندارد آلن ایر گفت: چنان چه در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، اعتمادسازی شود تحریم‌ها علیه این کشور برداشته می‌شوند.

«آلن ایر» در گفتگو با تلویزیون آمریکا (VOA) افزود این تحریم‌ها هدف نیستند، بلکه وسیله‌اند. هدف، رسیدن به توافق نهایی است. اگر نگرانی‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران حل، برطرف و رفع شود، صد درصد تحریم‌ها برداشته خواهند شد و این آ‌رزو و هدف ما است که تحریم‌ها برداشته شوند. وی همچنین گفت با توجه به این که دولت جدید ایران راه تعامل و نه تقابل با جامعه بین‌المللی را انتخاب کرده، بنابراین فرصتی ایجاد شده است که بتوانیم به توافق برسیم.

در این میان در آستانه دور تازه مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین برای تدوین توافقنامه جامع، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی ضمن متهم کردن ایران به دروغگویی، به ارائه پیشنهادهای «غیرمعمول» خود برای تهیه این توافقنامه پرداخت که یکی از مهمترین آنها تعلیق تحریم‌ها به جای لغو کامل آنهاست.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» در مطلبی به ارائه پیشنهادهایی برای افزایش فشارها به جمهوری اسلامی ایران درباره مفاد توافقنامه جامع پرداخت و نوشت: «آمریکا و متحدانش در نهایت، تکمیل مفاد توافقنامه هسته‌ای با ایران را آغاز کردند. این امیدوارکننده است زیرا توافقی که مانع اقدام ایران در دنبال کردن «تسلیحات هسته‌ای» شود، به شدت مفید خواهد بود. چنین توافق جامعی بر مبنای برنامه اقدام مشترک که در ماه نوامبر ۲۰۱۳ به امضا رسید، شکل خواهد گرفت. این توافق اولیه‌ای بود که در آن ایران با توقف برنامه هسته‌ای خود در ازای کاهش نسبی تحریم‌ها موافقت کرد. این توافقنامه در جولای به پایان می‌رسد اما می‌تواند برای ۶ ماه دیگر تمدید شود.»

به نوشته این روزنامه آمریکایی، به نظر می‌رسد واشنگتن بر محدود کردن تعداد و نوع سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند مالک آن باشد و همین طور کیفیت و کمیت اورانیومی که تهران می‌تواند نگه دارد، متمرکز شده است. نیویورک‌تایمز در ادامه مدعی شد: «اما این مسائل کلید رسیدن به بهترین توافق با ایران نیستند. مهم هستند اما نباید بالاترین اولویت کاخ سفید باشند. به جای آن، دولت اوباما باید بر سه فاکتور متمرکز شود؛ انجام بازرسی‌های سرزده برای هر زمان و هر مکان، طراحی مکانیزمی برای اعمال دوباره تحریم‌ها در صورتی که ایران «تقلب کند» و افزایش طول مدت توافقنامه.»

این نشریه مدعی شده ایران در حال حاضر با موضوع پیروی از پروتکل الحاقی موافقت کرده است اما با توجه به سابقه «دروغ‌گویی» ایران درباره برنامه هسته‌‌ای‌اش، آمریکا به آنچه در عراق داشت نیاز دارد یعنی حق بازرسی نامحدود. موثر بودن مکانیزم اجرایی بازرسی‌های سرزده به اندازه خود بازرسی‌ها مهم هستند. گفتنی است پیش از این نیر خانم وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی طی اظهارات توهین‌آمیزی گفته بود،‌ «فریبکاری» در ژن ایرانی‌هاست.

این ادعاها در حالی مطرح شده که مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفت: من برای رسیدن به یک توافق بدبین نیستم. ما تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این کار تا پایان ۲۰ ژوئیه به کار گرفته‌ایم. اگرچه تمدید این ضرب‌العجل غیر‌محتمل نیست. تخت‌روانچی اظهار کرد: اگر قرار باشد به یک توافق برسیم باید تمام تحریم‌ها لغو شود و این وابسته به آنها (آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها) است که کار خود را انجام دهند.

در این میان جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، خواستار آن شد که توجه کاخ سفید بر «تغییر نظام ایران» به عنوان حامی اصلی دولت سوریه متمرکز شود. پایگاه اینترنتی آنتی‌وار با اشاره به اظهارات جان بولتون مبنی بر این که باید به دنبال تغییر رژیم ایران بود، در تحلیلی وی را فردی سردرگم خواند.

لازم به ذکر است عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه گاردین انگلیس گفت: دور بعدی گفتگوها که از ۲۳ اردیبهشت شروع می‌شود، دشوار‌ترین دور مذاکرات بین ایران و پنج بعلاوه یک خواهد بود زیرا کار تدوین پیش‌نویس توافق نهایی شروع می‌شود. با این حال عراقچی هشدار داد، موانع زیادی از جمله بی‌اعتمادی طولانی مدت بین ایران و آمریکا، مسائل مرتبط با موضوعات فنی و تلاش‌های خارجی برای خارج کردن فرایند از مسیر خود وجود دارند.

وی گفت: اینکه به نتیجه برسیم یا نه، موضوعی متفاوت است. قطعا ما امیدوار هستیم. از جانب ما، ما بسیاری جدی هستیم و حسن‌نیت داریم. اگر طرف دیگر نیز همینگونه عمل کند، امید می‌رود که به نتیجه برسیم ولی هر اتفاقی ممکن است روی دهد.

جام جم

- رهبر معظم انقلاب: معلمان نسلی متفکر و مصمم تربیت کنند
- نسیم شادی از کردستان وزید
- وام ازدواج خاطره می‌شود
- اعلام برنامه اجرایی ایران برای صادرات گاز به اروپا

کیهان

- رهبر انقلاب: همه ما زیر بار منت معلمان هستیم
- مشکل ریزگردها تا پایان دولت یازدهم برطرف می‌شود
- نظافت خانه سالمندان حکم دادگاه برای نخست‌وزیر سابق ایتالیا
- حفر 100 حلقه چاه جدید برای تأمین آب تهران

سیاست روز

- تصمیمات سختی که ۱+۵ باید اتخاذ کند
- نگاه حزبی و جناحی به آموزش و پرورش سم است
- پیامدهای اقتصاد مقاومتی برای غرب
- لشگر‌کشی آمریکا پشت نیمکت مدرسه

رسالت

- موفقیت هااز ناحیه مقاومت و ایستادگی است
- برنامه عملیاتی سند تحول تهیه و اجرا شود
- یارانه نقدی 22 اردیبهشت واریز می‌شود
- اظهارات یونسی درباره نماد شیر و خورشید انحراف اعتقادی است

جمهوری اسلامی

- رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور: معلم در پرورش انسان‌های متفکر شجاع و پرهیزکار نقشی ماندگار دارد
- رییس جمهور در جمع مردم استان ایلام: دولت تمام تلاش خود را برای اجرای 44 طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی ایلام بکار خواهد بست
- نیوزویک گزارش داد: جاسوسی گسترده صهیونیست‌ها علیه آمریکا
- معاون امور بین الملل وزیر نفت: گاز ایران از ترکیه به اروپا می‌رود

خراسان

- روحانی: مسیر ما با دنیا مسیر تعامل و دوستی در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت است
- رهبر انقلاب: همه ما زیر بار منت معلمان هستیم
- وعده نوبخت برای بازگشت نرخ دلار به ۲۶۵۰ تومان
- افشای زوایای جدید پرونده بابک زنجانی

آرمان

- نخستین واریزی فاز دوم یارانه‌ها 22 اردیبهشت
- رییس‌جمهور: بر افراطیون پیروز خواهیم بود
- دولت نمی‌تواند جوابگوی همه کمبود‌ها و مشکلات باشد
- دستگیری عامل اختلاس 500 میلیاردی گمرک بوشهر

آفرینش

- آخرین تغییرات درباره ظرفیت کدرشته‌های مندرج در دفترچه کنکور دکتری 93
- رهبرمعظم انقلاب در دیدار معلمان: سرمایه‌گذاری درآموزش و پرورش نتیجه مضاعف خواهد داشت
- ناکامی مجدد لبنان در انتخاب رییس جمهور
- مردم مصر از قطر و حماس دردمندند

دنیای اقتصاد

- دلار پتروشیمی‌ها در راه بازار
- اختلال در مدار بازار مسکن؟
- تحول آفرینان اقتصادی ربع قرن اخیر
- مذاکره کننده ارشد ایران: نیروهای تاریک علیه توافق تلاش می‌کنند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها