از زمانی که مباحث مربوط به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها جدی‌تر شده است، اخبار متفاوت و گاه متناقضی از سوی مسئولان دولتی درخصوص ابعاد مختلف اجرای مرحله دوم انتشار یافته است.
کد خبر: ۶۶۳۱۰۶
افزایش قیمت سوخت با کدام معیار

این اخبار موضوعات مختلفی از حذف اجباری یا اختیاری متقاضیان دریافت یارانه و ملاک‌های درآمدی برای قرار گرفتن خانوارها در شمول دریافت یارانه مرحله دوم گرفته تا میزان تغییر قیمت سوخت و موارد دیگر را دربرمی‌گیرد.

بنا بر اظهارنظر اخیر معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌ جمهوری، شیب افزایش قیمت سوخت در مرحله دوم به میزان انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی بستگی خواهد داشت؛ به این معنی که هر چقدر میزان انصراف از دریافت یارانه بیشتر باشد، طبیعتا هزینه پرداخت یارانه برای دولت کمتر شده و قیمت سوخت نیز کمتر افزایش خواهد یافت.

تکلیف قیمت اغلب حامل‌های انرژی و آب تا حد زیادی روشن شده و احتمالا منظور آقای نوبخت از سوخت صرفا بنزین و گازوئیل باشد هر چند که نفت سفید، نفت کوره و حتی گاز طبیعی نیز به نوعی سوخت محسوب می‌شود.

در صورتی که روند انصراف‌ها تا پایان ایام ثبت‌نام مطلوب نباشد، طبیعتا از اظهارات آقای نوبخت باید این‌گونه برداشت شود که افزایش قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) با شیب زیاد انجام خواهد شد تا دولت بتواند منابع لازم را برای پرداخت یارانه نقدی که رقم آن نیز دیگر قابل کاهش نیست، تامین کند.

این در حالی است که تا پیش از این مجموع اظهارات مسئولان دولتی از جمله معاون اول و معاون اجرایی رییس‌جمهور حاکی از آن بود که افزایش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی شدید و شوک‌آور نخواهد بود.

رشد ملایم قیمت سوخت، در مورد گازوئیل بسیار بااهمیت‌تر است، زیرا هر گونه افزایش نامتعارف آن، قیمت تمام کالاها را به طور محسوسی تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

شبکه ناکارآمد حمل و نقل بین‌شهری شدیدا به گازوئیل ارزان وابسته شده و بهره‌وری پایین سوخت در این بخش هزینه حمل و نقل کالا را در صورت رشد قابل توجه قیمت گازوئیل، به طرز محسوسی افزایش خواهد داد. آن‌وقت دیگر نمی‌توان با دستورالعمل و بخشنامه جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفت. درچنین شرایطی باید همچنان امیدوار بود در روزهای باقی‌مانده از فرصت ثبت‌نام یارانه‌ها، تعداد انصراف‌دهندگان به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند تا هم دولت در اجرای برنامه‌های خود موفق باشد و هم مردم فشار کمتری از بابت افزایش قیمت سوخت و به تبع آن دیگر کالاها متحمل شوند.

حمید اسدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آبادانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
۰
۰
و این یعنی بدبختی اقشار كم در آمد جامعه و فقر می باشد .
تبریك به ملت ایران
دولت، تدبیر كجاست؟؟؟؟

نیازمندی ها