پرونده بیمه پایه درمان ایرانیان هنوز به سرانجام نرسیده ‌است، این نوع بیمه قرار بود همه آنهایی که از پوشش بیمه‌ای درمان برخوردار نیستند، پوشش دهد، اما هنوز آمارها از وجود 10 تا 13 میلیون ایرانی بدون دفترچه بیمه درمان در کشور حکایت دارد.
کد خبر: ۶۶۱۳۵۷
بیمه رایگان برای همه بیمه‌نشده‌ها

با این حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه اخیر هیات دولت در جمع خبرنگاران از تداوم طرح بیمه پایه ایرانیان خبر داد و گفت که با اجرای این طرح همه ایرانی‌ها بیمه می‌شوند.

علی ربیعی از کسانی که بیمه نیستند خواست به دفاتر پیشخوان دولت و سازمان بیمه سلامت ایرانیان مراجعه کنند تا به آنها دفترچه و فرم مخصوص ثبت‌نام برای انجام اقدامات لازم بعدی داده شود.

به گفته وی سرانه بیمه روستاییان از 4800 تومان به 15 هزار تومان و در شهرها نیز به 22 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

گفته می‌شود تنها صندوق بیمه‌ای کشور که روزبه‌روز بر تعداد بیمه‌شدگان آن نسبت به سنوات گذشته اضافه می‌شود همین بیمه پایه ایرانیان است، به طوری که تاکنون بیش از سه میلیون نفر در کشور تحت‌پوشش بیمه پایه ایرانیان قرار گرفته‌اند و در مجموع سالی بین 500 تا 700 هزار نفر از جمعیت بدون بیمه کشور تحت‌پوشش این بیمه قرار می‌گیرند.

به گفته مسئولان سازمان بیمه سلامت، براساس آخرین آمارها 22 درصد جمعیت شهری که اکثرا حاشیه‌نشین‌ها هستند و چهار درصد جمعیت روستاییان را افراد بدون بیمه تشکیل می‌دهند که بر این اساس به طور میانگین 16 درصد جمعیت جامعه را افراد بدون بیمه تشکیل می‌دهند که در مرحله جدید اجرای طرح بیمه پایه سلامت ایرانیان قرار است این جامعه هدف تحت‌پوشش خدمات بیمه پایه قرار بگیرند.

در مرحله قبل افرادی که در قالب بیمه پایه ایرانیان تحت‌پوشش بیمه قرار می‌گرفتند باید مبلغ جزئی بابت حق بیمه خود و افراد تحت تکفل‌شان می‌پرداختند که در مورد افراد نیازمند و مددجویان تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی این مبلغ نیز دریافت نمی‌شد، اما در این مرحله از اجرای طرح، قرار شده هیچ پولی از افراد متقاضی بابت بیمه شدن دریافت نشود. در واقع افراد بدون بیمه می‌توانند بدون پرداخت ریالی تحت‌پوشش بیمه قرار بگیرند.

معاون مطالعات و توسعه بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت کشور در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: فقط افرادی می‌توانند در طرح بیمه سلامت ایرانیان شرکت کنند که هیچ نوع دفترچه بیمه‌ای نداشته باشند و تحت‌پوشش هیچ‌کدام از صندوق‌های بیمه‌ای کشور نباشند.

بهمن برزگر با بیان این‌که در مرحله جدید اجرای طرح بیمه سلامت ایرانیان هیچ حق بیمه‌ای از سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل او بابت تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتن دریافت نخواهد شد، تصریح می‌کند: دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها سهم بیمه افراد بدون بیمه‌ را که در این طرح شرکت می‌کنند، تقبل خواهد کرد و به این ترتیب این افراد می‌توانند رایگان بیمه شوند.

به گفته برزگر، براساس تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها کسانی که از دریافت یارانه نیز انصراف دهند در صورت بیمه نبودن می‌توانند با شرکت در طرح بیمه ایرانیان به طور رایگان بیمه شوند.

معاون مطالعات و توسعه بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت کشور درباره زمان و نحوه اجرای این مرحله از بیمه افراد بدون بیمه تاکید کرد: هم‌اکنون دستورالعمل لازم درباره نحوه و زمان دقیق اجرا از سوی سازمان بیمه سلامت تهیه شده و برای بررسی و تائید نهایی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارسال شده است.

به گفته برزگر نحوه ثبت‌نام متقاضیان ترجیحا اینترنتی خواهد بود و بزودی جزئیات بیشتری از نحوه و زمان دقیق مراجعه افراد متقاضی اعلام خواهد شد.

هشدار به سوءاستفاده‌کنندگان

فرقی نمی‌کند بیمه شده کدام صندوق بیمه‌ای باشید، یک دفترچه بیمه‌ای داشته باشید یا همزمان بیمه شده چند جا باشید، مهم این است که هر کدام از این امتیاز‌ها دیگر به شما این اجازه را نخواهد داد که در طرح بیمه ایرانیان شرکت کنید.

معاون مطالعات و توسعه بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت کشور به افرادی که دفترچه بیمه دارند و یا به طور همزمان دارای بیش از یک دفترچه بیمه‌ای هستند و در اصطلاح هم‌پوشانی بیمه‌ای دارند هشدار می‌دهد حق شرکت در طرح بیمه پایه سلامت ایرانیان را ندارند.

برزگر تصریح می‌کند: اگر هنگام بررسی اطلاعات درج شده از سوی فرد متقاضی برای سازمان بیمه سلامت مشخص شود که این اطلاعات عمدا نادرست است (به طور مثال فرد از محل صندوق دیگری دارای دفترچه بیمه است) قطعا با فرد متخلف برخورد خواهد شد و وی باید جریمه لازم را در این زمینه بپردازد.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
۰
۰
سلام با عرض خدا قوت خدمت دولت متدبر ومصلحت اندیش.امیدوارم كه دولت بتواند در اهم مشكلات كنونی مردم با فكری نو و موفق جهت برطرف كردنش وارد عمل بشود.به امید ان روز.
elham
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
۰
۰
باسلام آیا این بیمه بازنشستگی هم دارد؟

نیازمندی ها