نگاهی به قیمت‌گذاری نفت در 6 سال گذشته

درآمد دولت از فروش نفت در سال 93 چقدر خواهد بود؟

معاون وزیر نیرو در بخش آب و آبفا، گفت: در بودجه سال 1393 در زمینه افزایش تعرفه آب بهاء سناریو های مختلفی طراحی و مقرر شده که تغییر قیمت‌ها با شیب ملایم صورت گیرد.
کد خبر: ۶۲۱۶۰۸
افزایش تعرفه آب بهاء باشیب ملایم خواهد بود

«رحیم میدانیروز» دوشنبه در نشست خبری خود درباره افزایش تعرفه آب بهاء و مشکلات موجود در این بخش، افزود: وقتی در تعرفه‌ها نگاه کنیم مشاهده خواهیم کرد که سهم آب بهاء در سبد خانوار تاثیر چندانی ندارد.

وی ادامه داد: فاصله زیادی بین قیمت تمام شده و تعرفه‌ها وجود دارد بخصوص در بخش کشاورزی تنها هفت درصد قیمت تمام شده آب بهاء و در بخش مصارف خانگی 37 درصد قیمت تمام شده دریافت می شود، هرچند در زمینه افزایش قیمت‌ها تابع قانون هستیم.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به اینکه با وجود کاهش بارندگی در رودخانه هیرمند و آنکه برای تعیین حقابه آن چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: کارگروه دریاچه ارومیه قرار است موضوعات مشابه آن را مورد بررسی قرار دهد و در زمینه حقابه‌ها طرفین ملزم به رعایت توافقات صورت گرفته هستند.

میدانی درباره صادرات و واردات آب نیز توضیح داد: وقتی در کشور کمبود آب داریم، صادرات آن معنی نخواهد داشت، هرچند که ممکن است در بخش هایی از کشور مقدار کمی آب شرب صادر نماییم.

وی افزود: در زمینه واردات آب اگر منابع توجیه پذیر باشد مورد بررسی قرار می دهیم و در حال حاضر با تاجیکستان برای واردات آب در حال مذاکره هستیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره پرداخت بدهی پیمانکاران نیز، گفت: در این زمینه اقدام به انتشار اوراق مشارکت نموده ایم و براساس سیاست های اتخاذ شده مساعدت های فراتری برای این بخش در نظر گرفته شده تا بخشی از بدهی پیمانکاران پرداخت شود.

میدانی در پاسخ به اینکه رییس جمهوری و دولت یازدهم توجه ویژه ای به موضوع آب دارند سیاست های وزارت نیرو دراین باره چیست؟ گفت: توجه دولت و رییس جمهوری به این بخش کمک می کند تا مشکلات آن زودتر حل شود، این امر نشان می دهد که مساله آب جدی است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از 25 درصد هدررفت در شبکه آب کشور که بیشترین آن در بخش کشاورزی و نشست لوله‌ها و شبکه انتقال است باید منابع مالی مورد نیاز برای این بخش درنظر گرفته شود.

معاون وزیر نیرو درباره حضور بخش خصوصی و تاثیر گذاری آن در حوزه آب نیز گفت: بخش خصوصی استقبال خوبی از سرمایه گذاری در بخش آب دارد و در حال حاضر 65 پروژه به صورت بی او تی به ارزش 2 هزار و 600 میلیارد تومان برای سرمایه گذاری آماده است.

میدانی اظهارداشت: در بودجه سالیانه همواره رقمی به عنوان خرید تضمیمنی آب در اختیار وزارت نیرو قرار می گیرد و برای سال اینده نیز مبلغ 600 میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص داده شده است.

وی درباره سیاست های کاهش مصرف برای جلوگیری از قطعی آب گفت: مصرف بهینه همواره موضوعی است که باید مورد توجه قرار گرفته و بخش کشاورزی توجه بیشتری به آن داشته باشد چرا که 92 درصد آب کشور در این بخش مورد مصرف قرار می گیرد.

معاون وزیر نیرو همچنین در خصوص طرح های نیمه تمام از جمله سد‌ها در بخش آب و اینکه آیا در دولت دهم پروژه سدسازی در دست اقدام وجود داشته که در حال حاضر تصمیم به توقف آن گرفته شود، گفت: در حال حاضر 600 پروژه به ارزش 110 هزار میلیارد تومان در زمینه سد و شبکه انتقال در دستور کار قرار دارد.

میدانی افزود: در زمینه توقف عملیات اجرایی سدها نیز باید گفت که وقتی سدی ساخته می شود و حتی نصف حجم آن آب نمی شود در باره مسیر سرمایه گذاری آن با توجه به تغییر وضعیت روان آبها باید پاسخگو بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مطالعات برخی پروژه‌ها از جمله در مسیر حوزه دریاچه ارومیه متوقف شده اگر پروژه ای حتی پیشرفت کمی داشته باشد را نیز متوقف خواهیم کرد.

معاون وزیر نیرو درپاسخ به اینکه کدامیک از شهرهای کشور با مشکل کم آبی روبروست، گفت: هنوز برای زمان سال آبی وقت داریم و امیدواریم بارندگی‌ها به صورت طبیعی و حتی بیشتر از میزان پیش بینی شده باشد.

میدانی گفت: در حال حاضر شهرهای همدان، اصفهان و مشهد با مشکل کم آبی روبرو هستند که در حال مدیریت منابع آبی این بخش‌ها هستیم و تصمیمی برای جیره بندی آب نیز گرفته نشده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و ابفا در خصوص وضعیت بارشها نیز گفت: متوسط بارندگی کشور 49 میلی متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد و نسبت به دراز مدت 29 درصد کاهش داشته است.

میدانی در خصوص بارندگی در تهران نیز گفت: میزان متوسط بارش‌ها در تهران 56 میلی متر است که نسبت به دراز مدت 10 درصد و نسبت به سال گذشته 27 درصد منفی است.

وی گفت: حجم مخازن سد های کشور 48 میلیارد متر مکعب است که در حال حاضر تنها 6‌/‌17 میلیارد متر مکعب پشت مخازن سد‌ها آب وجود دارد که حاکی از 37 درصد کاهش می باشد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه از متخحصصین کشور می خواهیم که در زمینه موضوع آب ارتباط بیشتری با وزارت نیرو داشته باشند، تصریح کرد: همه مدیران وقوای کشور باید مساله آب دغدغه آنان باشد وباید موضوع آب به درون حاکمیت برده شود واگر چنین نشود زمین گیر خواهیم شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مسعود ح
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
۰
۰
بله اون شیب ملایم خیلی نكته مهمی هست

نیازمندی ها