نگاهی به قیمت‌گذاری نفت در 6 سال گذشته

درآمد دولت از فروش نفت در سال 93 چقدر خواهد بود؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید پیش بینی دولت از درآمد حاصل از فروش نفت خام در سال آینده 80 هزار میلیارد تومان است.
کد خبر: ۶۲۱۶۷۶
درآمد دولت از فروش نفت در سال 93 چقدر خواهد بود؟

روز گذشته زمان تحویل نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم به مجلس مشخص شد و بنا بر اعلام «ضرغام صادقی» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به احتمال زیاد لایحه بودجه سال 1393 کل‌کشور چهارشنبه هفته جاری 13 آذرماه برای طی مراحل قانونی و تصویب به مجلس تقدیم می‌شود.

با توجه به شرایط اقتصادی ویژه کشور لایحه بودجه سال آینده کل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و برای رفع مشکلات اقتصادی موجود باید قانون بودجه سال آینده بدون نقص تدوین شود.

یکی از مهم ترین مسائل اقتصادی روز کشور موضوع هدفمندی یارانه ها است که پیش از این نیز نمایندگان مجلس قصد اصلاح آن پیش از ارائه لایحه بودجه 93 را داشتند که این امر محقق نشد و بنا بر گفته محمدباقر نوبخت  معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، برای سال 93 به منظور اجرای قانون هدفمندی، اجرای فاز دوم این قانون در بودجه 93 منعکس شده است.

هدفمندی یارانه‌ها با اصلاحاتی که انجام می‌شود، ادامه خواهد داشت

در همین رابطه «هادی قوامی» نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته است قانون هدفمندی با اصلاحاتی انجام می‌شود یعنی اینکه فاز دوم در سال آینده با نگاه ویژه برای حمایت از تولید و اصلاح در شیوه پرداخت کنونی یارانه‌ها اجرایی می‌شود بدان معنا که مقداری از یارانه برای بیمه بهداشت ودرمان نیز اختصاص پیدا می‌کند.

وی همچنین اعلام کرده است پرداخت یارانه نقدی نیز اصلاح خواهد شد به گونه‌ای که ممکن است به همه دهک‌ها یارانه‌ داده نشود یا اینکه یارانه نقدی به دهک‌ها به میزان مختلفی اختصاص داده شود که هنوز رقم دقیق آن مشخص نیست.

اما موضوع تعیین قیمت دلار و نفت نیز از جمله مهم ترین بخش های لایحه بودجه سال 93 کل کشور است که در این زمینه اخبار مختلفی مطرح شده است.

قوامی در این زمینه می گوید قیمت هر بشکه نفت 100 دلار پیش‌بینی شده که قرار است یک میلیون و 100 هزار بشکه نفت به فروش برسد، همچنین قیمت هر دلار در بودجه حدود دو هزار و 600 تومان پیش‌بینی شده است.

سقف بودجه 191 هزار میلیارد تومان

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با نامه نیوز درباره جزئیات لایحه بودجه 93 گفت: سقف بودجه سال آینده 191 هزار میلیارد تومان شده است که نسبت به بودجه 171 هزار میلیارد تومانی سال جاری، حدود 20 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

قادری با بیان این که قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده 100 دلار تعیین شده است، گفت: پیش بینی دولت از درآمد حاصل از فروش نفت خام در سال آینده 80 هزار میلیارد تومان است.

وی درباره قیمت دلار در بودجه نیز گفت: قیمت دلار بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید شناور مدیریت شده باشد و عدد محاسباتی در بودجه مهم نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس درباره تک نرخی شدن ارز در سال 93 تصریح کرد: اگر دولت ارز کافی را به بازار تزریق کنند می توان به سمت تک نرخی شدن پیش رفت که البته این به تعیین نرخ ارز هدف نیز بستگی دارد و اگر این نرخ پایین باشد رسیدن به ارز تک نرخی ممکن نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره آینده قانون هدفمندی یارانه ها نیز گفت: در بودجه سال 93درباره هدفمندی و تغییر در نحوه پرداخت بحث شده است و برای مشخص شدن نظر نهایی دولت باید تا زمان ارائه لایحه بودجه صبر کرد.

در جدول زیر قیمت نفت در بودجه سال‌های گذشته آمده است:

سال

قیمت

87

40 دلا

88

37.5 دلار

89

65 دلار

90

81.5 دلار

91

85 دلار

92

95 دلار

93

100 دلار(احتمالی)

 
(نامه نیوز)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها