آیین پایانی و معرفی برگزیدگان سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران در مراسمی با حضور رییس سازمان امور سینمایی در تلار وحدت معرفی شدند.
کد خبر: ۶۰۸۳۵۵
معرفی برگزیدگان سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان، مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامگاه یکشنبه 28 مهرماه با حضور مدیران سینمایی، سینماگران و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

بعد از قرائت قرآن کریم با نوای دلنشین قاری نوجوان و پخش سرود ملی ایران کلیپی با مرور برنامه های سی امین جشنوراه فیلم کوتاه تهران پخش شد.

پس از آن محمد سلوکی به عنوان مجری اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه مراسم را شروع کرد و از ابتدای مراسم بنا را بر این گذاشت که کمتر حرف بزند و موجز حرف زدن را از مهمانان و سخنرانان مراسم خواست.

فیلمسازان فیلم کوتاه جایی برای نمایش  آثار خود ندارند

هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیرسی امین جشنواره فیلم کوتاه به رسم میزبانی به عنوان اولین سخنران پشت تریبون رفت و ضمن تبریک اعیاد پیش رو گفت: خدا را شاکریم که برنامه ریزی های سی امین دوره جشنوراه فیلم کوتاه تهران با استقبال خوبی مواجه شد و جا دارد از زحمات همه همکارانم در بخش‌های مختلف جشنواره تشکر کنم و این استقبال منجر به جشن همدلی خانواده سینمای کوتاه شد.

وی افزود: انجمن سینمای جوان مفتخر است بیش از 25 سال تولیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه را دارد و من مراتب قدردانی خودم را از همه کسانی که در راه‌اندازی و برگزاری و شکوفایی این جشنواره تلاش کردند ابراز می‌کنم و امیدوارم ما هم در طی این چهار سال امانتدار خوبی بوده باشیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان اظهار کرد: وظیفه اصلی انجمن سینمای جوان با توجه به 60 دفتری که در سراسر کشور فعالیت دارند تولید، آموزش و استعدادیابی فیلمسازان جوان است والبته تنها متولی برگزاری این جشنواره نیستیم بلکه در طول سال در زمینه‌های عکس و فیلم‌نامه نزدیک به هشت جشنواره را برگزار می‌کنیم و تنها بخشی از این تلاش‌ها در جشنواره فیلم کوتاه دیده می‌شود. در واقع سیاست‌گذاری انجمن خدمت در سینمای جوان تعریف شده یک نوع سیاست تکاملی است از آموزش تولید و عرضه فیلم کوتاه است و امیدواریم موجی که در این روزها بواسطه جشنواره فیلم کوتاه در کشور جاری وساری شده تنها به این جشنواره ختم نشود.

وی با اشاره به عدم سیستم مناسب برای عرضه آثار فیلم کوتاه، افزود: فیلم‌سازان فیلم کوتاه جایی برای نمایش آثار خود ندارند و متأسفانه رسانه‌ها خیلی به این موضوع نمی پردازند و از نقطه نظر آسیب شناسانه به این موضوع عرضه این فیلم ها متأسفانه تنها به جشنواره ‌ها ختم می شود البته الان صداوسیما و شبکه نمایش در قالب برنامه کلاکت هفته‌ای سه روز به پخش فیلم کوتاه می‌پردازد و حتی بنا هست  شبکه یک سیما نیز بخش ثابتی را برای پخش آثار کوتاه در نظر بگیرد اما فیلم کوتاه نیازمند دیده شدن است و از همین جا عرض کنم عزیزانی که علاقه دارند آثارشان از صدا وسیما پخش شود می توانند به بازرگانی انجمن سینمای جوان مراجعه کنند تا از این طریق هم آثارشان دیده شود.

میرزاخانی همچنین خطاب به حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای فیلم کوتاه، سینمایی برای آثار خوب ندارد و اگر مکانی برای روتین و هر روزه در اختیار فیلم کوتاه باشد فکر می‌کنم فرهنگ فیلم کوتاه در جامعه جاری شود و ما هم قول می‌دهیم که پاتوق فرهنگی برای فیلمسازان کوتاه در تهران راه بیاندازیم که همین امر باعث این شود که در شهرستان ها هم صورت بگیرد. اگر این کار انجام شود فرهنگ دیدن فیلم کوتاه در کشورمان ایجاد خواهد شد و فکر می‌کنم اگر این اتفاق برای بچه‌های سینمای کوتاه بیفتد یک باقیات و صالحات برای فعالان این حوزه خواهد بود.

در این جای مراسم با تشویق حضار اظهارات هاشم میرزاخانی تایید شد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در پایان سخنرانی خود با ارائه دو پیشنهاد از رئیس سازمان سینمایی خواست: مطلب اول در حوزه نمایش آثار خانگی است و کلیه آثار سینمای حرفه ای که در شبکه نمایش خانگی عرضه می شوند  به جای تبلیغاتی که در این آثار وجود دارد یک بخش کوتاهی را برای دیده شدن آثار فیلم کوتاه در نظر بگیرند تا فرهنگ دیدن  فیلم کوتاه درخانواده‌ها شکل بگیرد.

میرزاخانی با طرح پیشنهاد دوم خود از علیرضا رضاداد دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر خواستار شد: جشنواره فیلم کوتاه چهار سال در دل جشنواره فیلم فجر برگزار شد و بعدها متولیان به این نتیجه رسیدند که با وجود فیلم های بلند و ستاره‌ها مخاطبی برای دیدن فیلم‌های کوتاه در سالن حضور نخواهد داشت این جشنواره به جهت اینکه سیمرغ بلورین جشنواره فجر معتبرترین جایزه سینمایی کشور است از آقای رضاداد درخواست می‌کنم تا برگزیدگان فیلم کوتاه حداقل یک نمایش در بخش سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر داشته باشند و از بین تمامی فیلم‌های ساخته شده در حد فاصله مهر ماه 91 تا مهر ماه 92 تنها یک سیمرغ به بهترین فیلم کوتاه تعلق گیرد و اگر این معبر را باز کنید بچه‌های فیلم کوتاه بسیار خوشحال خواهند شد.

اختتامیه پایان نیست بلکه آغاز یک راه جدید است

سخنران بعدی مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که ضمن تشکر از دست اندرکاران برنامه اظهار کرد که خبر خوشی برای همه عزیزان دارم و اینکه بنا ندارم سخنرانی‌ کنم که البته با تشویق حضار مواجه شد و وی در ادامه گفت: می‌دانم سخنرانی نکردن یک مسئول چقدر برای شما شیرین است اما حداقل می‌خواهم به همه عزیزان فیلم کوتاه سفارش کنم که از رانت جوانی خود استفاده کنید و از این فرصت جوانی که به سرعت خواهد گذشت به درستی استفاده کنید و امید داریم که جوانی شما منشأ کارهای بزرگ و ماندگار باشد.

وی افزود: جناب وزیر ارشاد هم تمایل داشت تا در این جشن با شکوه حضور پیدا کنند و این اختتامیه که در حقیقت آغازی برای کارهای بهتر وخوب برای سال آینده است و همه ما معتقدیم که  اختتامیه پایان نیست بلکه آغاز یک راه جدید است و امیدواریم که پایان یک جشنواره آغاز اراده های جدید و شوق وصف ناپذیر برای کارهای بهتر و بیشتری از شما باشد و بنده و همکارانم قول می‌دهیم تا از کارهای شما حمایت کنیم چرا که سینمای جوان مدرسه‌ای برای سینمای ایران است.

تقدیر از فیلم سازان و پیشکسوتان انجمن سینمای جوان

بخش بعدی این مراسم تقدیر از فیلمسازان بخش افق نو جشنواره سی‌ام فیلم کوتاه بود. تقدیر از فیلمسازانی از خانواده سینمای جوان که این روزها نام های آشنای جشنواره های مختلف شدند.
داوود رشیدی، هاشم میرزاخانی و محمد احسانی با حضور بر روی سن از هادی مقدم‌دوست، هومن بهمنش، احسان عبدی‌پور، پناه‌برخدا رضایی و مهدی جعفری تقدیر کردند.

در ادامه مراسم، تقدیر از دبیران دوره‌های گذشته با حضور حجت‌الله ایوبی، هاشم میرزاخانی و علیرضا رضاداد صورت گرفت.

در این بخش از پرویز صمدی‌مقدم به عنوان اولین دبیر و به عنوان یکی از بنیانگذاران جشنواره فیلم کوتاه ضمن اهدای لوح تقدیر شد. دو مدیر دیگری که از آنها تقدیر شد محمدحسین صوفی از مدیران دهه 70 و مجتبی اقدامی از مدیران دهه 80 انجمن سینمای جوان بودند.

محمدحسین صوفی پس از دریافت لوح تقدیر خود با ذکر خاطره ای از سال‌های مدیریتش در انجمن سینمای جوان گفت:‌ سال 1370 به اتفاق تعدادی از مدیران انجمن به جشنواره «اوبرهاوزن» آلمان رفتیم و در آنجا دبیر این جشنواره گفت که سی‌‌ و پنجمین دوره آن در حال برگزاری است و همانجا آرزو کردم که بتوانیم چندمین دوره جشنواره سینمای جوان را برگزار کنیم و امروز بسیار خوشحالم که شاهد برگزاری سی‌امین دوره جشنواره هستیم.

برگزیدگان بخش مسابقه بین الملل

اهدای جوایز برگزیدگان بخش مسابقه بین الملل با حضور داوران بخش بین الملل بر روی سن صورت گرفت.

پس از قرائت بیانیه هیات داوران بخش بین الملل بوسیله دکتر احمد الستی، برگزیدگان بخش بین الملل به شرح زیر اعلام شدند :

بهترین فیلم با موضوع پرتو ایمان:

تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی به هوشنگ میرزایی برای فیلم مستند تفتان رسید.

بهترین فیلم با موضوع چراغ راه

تندیس جشنواره و مبلغ سی میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی به فاطمه مرزبان برای فیلم مستند وقتی گفتند نمی شود، اهدا شد.

بهترین فیلم با موضوع چشم انداز سرزمین زیبای ما

دیپلم افتخار این بخش به مانی میرصادقی برای فیلم مستند مکانی برای نجوای باد، اهدا شد.
تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی به فرشاد اکتسابی برای فیلم مستند فرزند اصفهان رسید.

بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع داستانی

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰ میلیون ریال و حمایت از اثر بعدی به مجید فرهنگ بافتانی برای فیلم لطفا مانع بسته شدن در نشوید، اهدا شد.

بهترین تصویربرداری

دیپلم افتخار این بخش به محمدرضا مهرآفرین برای فیلم مستند آت چاپار و محمد رسولی برای فیلم داستانی من قدیمی هستم، تعلق گرفت.
تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به آیین ایرانی برای فیلم تجربی Impresion xps۱۶۰، اهدا شد.

تدوین

دیپلم افتخار این بخش به زهره معتمدی برای فیلم پویانمایی چرا مگس را نباید کشت رسید و تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به کامران جاهدی برای فیلم داستانی ریشه در خاک، اهدا شد.

صدا

تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به رشید دانشمند و حسین مافی برای صدابرداری و صدا گذاری فیلم داستانی صبح روز بعد، تقدیم شد.

بهترین فیلمنامه

دیپلم افتخار این بخش به دلیل ایده با ارزش سید محمدرضا خردمندان برای فیلم پویانمایی پدر، اهدا شد.
دیپلم افتخار این بخش نیز به اسماعیل منصف برای فیلم داستانی آغلا، رسید.
تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به مصطفی رستگاری برای فیلم داستانی دور یا نزدیک، اهدا شد.

بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند

دیپلم افتخار این بخش به فرشاد اکتسابی برای فیلم فرزند اصفهان و عبدالحمید ارجمند برای فیلم راز یک مجسمه، اهدا شد.
تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال نیز به سید غلامرضا نعمت پور و خانم لاله روزگرد برای فیلم برای گونگادین بهشت نیست، اهدا شد.

بهترین جانبخشی در آثار پویانمایی

دیپلم افتخار این بخش به ابوالفضل برومندی برای فیلم جیرینگ، اهدا شد. همچنین تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به ایرج محمدی رزینی برای فیلم رویای تنهایی (و اینک انسان)، تعلق گرفت.

بهترین فیلم تجربی

دیپلم افتخار این بخش به عابدین محمدی برای فیلم زمین مکانی برای زیستن، رسید.
تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی به میلاد و سجاد ستوده برای فیلم سایه ها هرجا بخواهند می روند، اهدا شد.

بهترین فیلم پویانمایی

دیپلم افتخار این بخش به هاجر قهرمانی برای فیلم نمکی اهدا شد. همچنین تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی به هادی یقین لو برای فیلم چرا این تلفن زنگ نمی زند، تعلق گرفت.

بخش بهترین فیلم مستند

دیپلم افتخار این بخش به شهرام میراب اقدم برای فیلم گرمابان، اهدا شد. همچنین تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی به محمدعلی هاشم زهی برای فیلم های موکان و آک آپ آس، اهدا شد.

بهترین فیلم داستانی

دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی به سید علی هاشمی برای فیلم صبح روز بعد و رضا جمالی برای فیلم کات، رسید.
تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی نیز به محمد نصیری برای فیلم جاده فرعی، رسید.

بهترین فیلم با موضوع دفاع مقدس

دیپلم افتخار این بخش به فرخ حنیفه نژاد زیبایی برای فیلم داستانی ساچمه اهدا شد. همچنین تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰میلیون ریال و حمایت ازتولید اثر بعدی با موضوع دفاع مقدس به داریوش غذبانی برای فیلم داستانی حنانه، رسید.

بهترین مجری طرح یا تهیه کننده

تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال در این بخش به دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در اردبیل اهدا شد.

بهترین فیلم جشنواره

تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰ میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی به منوچهر رمضانی برای فیلم مستند بازی های تنهایی، اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

تندیس جشنواره و ربع سکه بهار آزادی در این بخش به فیلم دور یا نزدیک، ساخته محمد حمزه ای اهدا شد.

برگزیدگان بخش جهان اسلام و آسیا

لوح تقدیر در بخش مسابقه آسیا به فیلم اسکله تنهایی، ساخته جک شی از تایوان رسید.
جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه آسیا نیز به فیلم آت چاپار ساخته محمدرضا مهرآفرین از ایران اهدا شد.
لوح تقدیر در بخش مسابقه‌ جهان اسلام نیز به فیلم تفتان ساخته هوشنگ میرزایی از ایران تعلق گرفت.

برگزیدگان بخش مسابقه بین الملل

جایزه بهترین فیلمبرداری در بخش مسابقه بین الملل به «شِین آتکینسون» برای فیلم پنی دردسر ساز از آمریکا اهدا شد.
جایزه بهترین تدوین در بخش مسابقه بین الملل نیز به پائولا پاندولفو برای فیلم اکو از انگلستان رسید.
جایزه بهترین فیلمنامه در بخش مسابقه بین الملل به وحید نیکخواه آزاد برای فیلم مادرانه از ایران اهدا شد.

فیلم های پویانمایی

دیپلم افتخار در این بخش به انیمیشن بخش زایمان ساخته بهنام دلداده از ایران رسید. جایزه بهترین انیمیشن در بخش مسابقه بین الملل به انیمیشن نامه زنان ساخته آگوستو زانُوِلو از فرانسه اهدا شد.

بهترین فیلم تجربی مسابقه بین الملل

- دیپلم افتخار در این بخش به فیلم انفجار ساخته فرِی کریستوفر از استرالیا رسید. جایزه بهترین فیلم تجربی در بخش مسابقه بین الملل به فیلم «مِی فِلای» ساخته حسین شایقی از ایران تعلق گرفت.

بهترین فیلم مستند مسابقه بین الملل

دیپلم افتخار در این بخش به فیلم:زمین هیچ کس ساخته مایکل گراورسن از انگلستان رسید و جایزه بهترین فیلم تجربی در بخش مسابقه بین الملل به فیلم محمد کوچک ساخته اوستریک جِرد از هلند تعلق گرفت.

بهترین فیلم داستانی مسابقه بین الملل

دیپلم افتخار در این بخش به فیلم اکو ساخته آرنولد لوییز از انگلستان رسید. جایزه بهترین فیلم داستانی در بخش مسابقه بین الملل نیز به فیلم چگونه شما را دسته بندی کنم؟ ساخته گای دیسنت از اروگوئه اهدا شد.  

با اهدای جوایز بخش بین‌الملل و ملی با حضور هیات داوران این دو بخش بر روی صحنه پرونده سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه بسته شد.

حاشیه مراسم

هنگام اهدای لوح تقدیر در بخش افق نو احسان عبدی پور و همچنین هادی مقدم دوست حضور نداشتند که گفته شداحسان عبدی پور به جهت حضور بر سرفیلمبرداری پروژه فیلم سیاه وسفید در این مراسم حضور نداشت.

هیات داوران بخش بین الملل به پاس زحمات دست اندرکارانی برگزاری سی سال جشنوراه فیلم کوتاه تهران لوح تقدیری را به هاشم میرزا خانی به نمایندگی آنها تقدیم کردند.

داوود رشیدی از ابتدای مراسم حضور داشت و هنگام اهدای جوایز بخش سینمای ملی در جمع هیات داوران به روی سن رفت.

یکی از بخش های جذاب مراسم اختتامیه پخش کلیپی به عنوان «قصه 30 سال جشنواره فیلم کوتاه» به روایت آرش رصافی بود که مروری بر تاریخچه جشنواره فیلم کوتاه تهران از سال 1361 تا به امروز بود.

محمد سلوکی اجرای مراسم را به عهده داشت که اجرای خوب و دلپذیری را انجام داد.

در هنگام اهدای جوایز مراسم بخش ملی سه دستگاه دوربین فیلم‌برداری x3  پشت سر هیات داوران قرار داشت که به گفته هاشم میرزاخانی این دوربین‌ها به جای صرف هزینه هنگفت برای دکور برای تجهیز دفاتر انجمن همدان، اردبیل و کاشان به نمایندگان این دفاتر اهدا شد البته هنگام اهدای دوربین از میان جمعیت یک نفر فریاد زد که انجمن سینمای جوان خرم آباد هیچ امکاناتی ندارد که با لبخند آقای میرزاخانی روبرو شد.

هنگام اهدای جوایز بخش مسابقه ملی اکثرکسانی که برای دریافت جایزه بر روی سن می آمدند با دکتر ضابطی جهرمی خوش وبش می کردند که همین امر باعث کند شدن روند اهدای جوایز می شد که هاشم میرزاخانی پشت تریبون رفت و گفت: همه ما از شاگردان دکتر ضابطی هستیم.

در بین مراسم اجرای موسیقی تلفیقی جنوبی و آذری فضای سالن را شاد کرد که با پایان اجرا حضار اجرای دوباره را خواستند و به همین امر در انتهای جشنواره دوباره توسط گروه موسیقی لیان این موسیقی اجرا شود.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی از 22 تا 28 مهر در تهران برگزار شد.

این جشنواره همزمان از 30 مهر تا سوم آبان در دفاتر سراسر کشور برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها