موضوع پرونده هسته‌ای ایران، این روزها بیشتر در لابه‌لای اخبار مربوط به وزارت خارجه به چشم می‌خورد و این در حالی است که تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید، وزارت خارجه کمتر به این موضوع ورود می‌کرد و پیگیری پرونده و مذاکرات مربوط به آن بر عهده شورای عالی امنیت ملی بود.
کد خبر: ۵۹۰۵۲۰
حالا نوبت غرب است

از یک لحاظ این موضوع طبیعی است و آن این ‌که هنوز گزینه دولت جدید برای دبیری شورای عالی امنیت ملی مشخص نشده و محمدجواد ظریف که سکان وزارت امور خارجه را برعهده گرفته، مناسب‌ترین فردی است که فعلا می‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند، اما اخبار حکایت از این دارد که ظاهرا قرار است حتی پس از مشخص شدن جانشین سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی هم این روند ادامه یابد و پیگیری مسائل مرتبط با پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه محول شود.

این موضوعی است که در روزهای اخیر زیاد مطرح شده و اگرچه هنوز هیچ منبع رسمی آن را تائید نکرده، اما مواضع مسئولان وزارت امور خارجه در مورد این خبر، از احتمال بالای وقوع چنین تغییر و تحولاتی در این زمینه حکایت دارد.

اگرچه هنوز این موضوع قطعی نشده است و وزیر امورخارجه گفته تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده رئیس‌جمهور است اما تحلیل‌ها در این باره آغاز شده و خیلی‌ها به بررسی نتایج واگذاری پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه پرداخته‌اند.

براساس اغلب تحلیل‌ها با توجه به تجربه ظریف در گذشته که در مقطعی در کنار روحانی در مذاکرات هسته‌ای حضور داشته و سابقه دیپلماتیک او، واگذاری پیگیری پرونده هسته‌ای به این دیپلمات باسابقه می‌تواند به گشایش سریع‌تر موضوع کمک کند.

نفس انتقال مدیریت مذاکرات هسته‌ای، از شورای عالی امنیت ملی کشورمان به وزارت امور خارجه، به پیامی از سوی رئیس‌جمهور کشورمان تعبیر می‌شود مبنی بر این ‌که موضوع هسته‌ای ایران، یک موضوع دیپلماتیک است و نه موضوعی امنیتی.همه اینها در کنار اظهارات اخیر علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب، می‌تواند شواهدی دال بر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع پرونده هسته‌ای باشد و اینک نوبت غرب است تا اگر به دنبال حل این موضوع است حسن‌نیتی از خود نشان دهد؛ حسن‌نیتی که تا کنون نشانه‌ای از آن دیده نشده و آنچه مردم ایران دیده‌اند، مواضعی است که در ظاهر و حرف زیباست، اما در عمل چیزی جز افزودن بر تحریم‌ها نبوده است.

حسین نیک‌پور - دبیر گروه سیاسی
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها