روایت عراقچی از نقش رهبر انقلاب در مذاکرات هسته‌ای

مذاکرات مسقط بسیاری از مسائل را روشن می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر این که تصمیمات مربوط به مذاکرات هسته ای طبق روال باید مورد تأیید مقام معظم رهبری باشد،گفت: اصول و مبانی پرونده هسته‌ای در پیگیری ها تغییرناپذیر است.
کد خبر: ۵۸۹۹۴۲
تصمیمات درباره مذاکرات هسته‌ای باید با تایید رهبری باشد

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه دیروز سالگرد کودتای 28 مرداد بود در پاسخ به پرسشی  مبنی بر این که دیروز سازمان سی آی اِی نخستین بار اعتراف کرد که به صورت رسمی و برنامه ریزی شده در این کودتا دخالت داشت، ارزیابی شما درباره اینکه چرا دولت آمریکا در آستانه روی کارآمدن دولت جدید در ایران این مسئولیت را برعهده گرفت و آیا امکان پیگیری حقوقی این مسئله از سوی وزارت امور خارجه امکان پذیر است؟ .

عباس عراقچی با بیان اینکه اسنادی که اخیراً در آمریکا درباره کودتای 28 مرداد منتشر شده است مربوط به سی آی اِی نیست پاسخ داد: سی آی اِی ممکن است که نقش خود را پذیرفته باشد اما این اسناد متعلق به سی آی اِی نیست و انتظار داریم که این سازمان اسناد خود را منتشر کند.

وی با اشاره به اینکه شصت سال از وقوع کودتای 28 مرداد می گذرد افزود: واقعیت این است که انتشار این اسناد نه چیزی به اطلاعات ما افزوده است و نه چیزی از جرایم آمریکایی ها کم می کند.

عراقچی ادامه داد:امیدواریم در آینده هم شاهد نباشیم که دوباره اسناد دخالت های خود را در وقایع مختلف در منطقه خاورمیانه و ایران منتشر کند.

وی افزود: پیش از این نیز در زمان خانم آلبرایت (وزیر اسبق امور خارجه آمریکا) این موضوع اشاره شده بود و وی به نوعی عذرخواهی کرد.

عراقچی اضافه کرد: عذرخواهی زمانی معنا و مفهوم پیدا می کند که همراه با تغییر رفتار باشد و در تغییر رفتارهاست که حسن نیت کشورها مشخص می شود.

نقش روشن انگلیس در کودتای 28 مرداد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کودتای 28 مرداد اگر چه یک کودتای آمریکایی شناخته می شود ولی نباید از نقش انگلستان در طراحی های پشت صحنه این کودتا، خشونت و دشمنی این کشور در جریان کودتا و مسائل قبل از آن غفلت کنیم.

سیدعباس عراقچی  در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش انگلیس در کودتای 28 مرداد، افزود: متاسفانه این واقعه منجر به عقب افتادن جنبش های اسلام خواهی و دمکراسی خواهی  در ایران برای نزدیک به 25 سال شد.

وی گفت: فکر نمی کنم در ایران بتوان مرتکبان این حادثه را بخشید و امیدواریم که در سیاست های عملی خودشان اقدامات لازم را برای جبران ان هزینه ای که برای مردم ایران به بار اوردند داشته باشند.

عراقچی افزود: اسنادی که موجود است نقش انگلیس را به وضوح دراین کودتا روشن می کند.

بنا بر اسنادی که دیروز و پس از 6 دهه  از طبقه بندی خارج شده اند و در پایگاه اینترنتی آرشیو امنیت ملی آمریکا منتشر شد ، سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) اعتراف کرده که کودتای ماه اوت 1953 (28 مرداد 1332)‌ در ایران را که به سرنگونی دولت محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران،‌ انجامید به همراه انگلیس رهبری کرده است.

اصول ومبانی پیگیری پرونده هسته ای تغییرناپذیراست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اصول و مبانی پرونده هسته ای در پیگیری ها تغییرناپذیر است.

عباس عراقچی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید قرار است موضوع بررسی پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه بیاید آیا تاکتیک جدید و خاصی در نظر گرفته شده است یا نه؟ گفت: بررسی این موضوع فرقی نمی کند؛ چه پرونده کماکان در شورای عالی امنیت ملی پیگیری شود یا به وزارت امور خارجه سپرده شود، یک سری اصول و مبانی در پرونده هسته‌ای وجود دارد که تغییر نمی کند.

وی افزود: تثبیت حقوق جمهوری اسلامی و حفظ دستاوردهای ما در پرونده هسته ای از جمله سیاست هایی است که تغییر ناپذیر خواهد بود.

عراقچی گفت: اما اینکه رویکردها و شیوه های جدیدی در مذاکرات به کار گرفته شود و نیل به تفاهم از مسیرهای جدیدتری ممکن شود این طبعاً چه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و چه در وزارت امور خارجه ،‌مد نظر خواهد بود اما هنوز آقای روحانی تصمیمی در این خصوص نگرفته است  که پیگیری پرونده را به کدام یک از این دو نهاد بسپارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر وزارت امور خارجه متصدی شود از قابلیت های لازم برخوردار است و این کار به خوبی انجام خواهد داد.

تصمیمات درباره مذاکرات هسته ای باید با تایید رهبری باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تصمیمات مربوط به مذاکرات هسته ای طبق روال باید مورد تأیید مقام معظم رهبری باشد.

عباس عراقچی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر این که آیا انتقال پیگیری مذاکرات هسته ای به وزارت امور خارجه سبب طولانی شدن مسیر و پیچیده کردن کار نیست ، گفت: وظیفه شورای عالی امنیت ملی تصمیم سازی و تصمیم گیری است و اصلاً این نهاد تشکیل شده است تا در آن درباره مسائل مهم مربوط به امنیت و منافع ملی تصمیم گیری شود.

وی افزود: به علت آن که موضوع هسته ای با تبلیغات و سر و صدا همراه بوده است مردم فکر می کنند شاید کار شورای عالی امنیت ملی فقط پیگیری این موضوع است درحالی که درباره همه مسائل مهم و امنیتی کشور با حضور نهادهای مرتبط در این شورا تصمیم گیری می شود.

عراقچی اضافه کرد: با این حال ، اجرای تصمیمات این شورا به عهده نهاد مرتبط با آن موضوع است ؛ به عنوان نمونه اگر شورا تصمیم بگیرد بخشی از مرزها برای مقابله با ورود مواد مخدر تقویت شود خود شورا که این کار را انجام نمی دهد بلکه این کار به نهادهای نظامی مرتبط محول می شود.

وی گفت:‌ در موضوع مذاکرات هسته ای نیز هرگونه تصمیم گیری مربوط به منافع و امنیت ملی است که باید در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شود و البته این تصمیمات طبق روال باید مورد تأیید مقام معظم رهبری باشد اما اجرای تصمیمات به عهده نهاد مرتبط است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به عنوان نمونه ممکن است شورا تصمیم بگیرد که از نظر فنی ، سازمان انرژی اتمی سانتریفیوژها را کاهش یا افزایش دهد ؛ طبیعی است که اجرای این تصمیم به عهده این سازمان است.

عراقچی گفت: اگر هم مذاکراتی بخواهد صورت بگیرد طبعاً تصمیمش در شورای عالی امنیت ملی گرفته می شود و مذاکرات را فردی که مذاکره کننده است انجام می دهد.

وی افزود: در 10 ، 12 سال پیش فرد مذاکره کننده ، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که ممکن است رئیس جمهور تصمیم بگیرد این فرد کس دیگری باشد ، وزیر امور خارجه یا هر فرد دیگری که خودش صلاح بداند.

عراقچی گفت: بر این اساس منتظر تصمیم آقای دکتر روحانی هستیم و وی قطعاً بنا بر مصالح کشور در این باره تصمیم خواهد گرفت.

وی افزود: البته افراد مذاکره کننده نیز مهم هستند و این که دارای چه قابلیت هایی و در چه مسئولیتی باشند به این موضوع کمک می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر غیرمعمول بودن تماس اشتون با وزیر امور خارجه گفت: فراموش نکنیم که خانم اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و به عبارت ساده تر وزیر امور خارجه این اتحادیه است ؛ اگر فردی با این سمت با وزیر امور خارجه کشورمان تماس بگیرد و تبریک بگوید موضوعی کاملاً طبیعی است.

وی افزود: وقتی که دو وزیر با هم تماس می گیرند غیر از تبریک گفتن در چارچوب پروتکل ، درباره مسائل مورد علاقه نیز صحبت می کنند همچنان که در تماس تلفنی دیشب اخضر ابراهیمی با وزیر امور خارجه نیز درباره سوریه و مصر گفتگو شد.

عراقچی گفت: در تماس تلفنی خانم اشتون با آقای ظریف ، اشتون با استفاده از این فرصت بر آمادگی 1+5 برای ادامه مذاکرات هسته ای تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این تماس تلفنی آقای ظریف نیز بر هدفمند بودن مذاکرات هسته ای و تعیین دوره زمانی مشخص برای مذاکرات تاکید کرد.

برنامه هسته ای ایران منطبق بر نیازها پیش می رود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره برخی خبرها مبنی بر کاهش ذخایر هسته ای ایران در آستانه مذاکرات آینده هسته ای چیست؟ گفت: برنامه هسته ای ایران منطبق بر نیازهای کشورمان پیش می رود و ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

عراقچی در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: این که چه میزان تولید و چه میزان انبار و چه مقدار آن را به سوخت تبدیل کنیم براساس نیازها و مصارف مان در حوزه تأمین انرژی و سایر مصارفی همچون کشاورزی و پزشکی انجام می شود.

وی در ادامه از آخرین خبرها درباره توقیف نفتکش هندی در خلیج فارس نیز گفت: به دنبال اعلام برخی کشورهای جنوب خلیج فارس و اعلام سازمان بین المللی دریانوردی ، طبق قوانین بین المللی مجبور به توقیف نفتکش هندی شدیم.

عراقچی افزود: این نفتکش ظاهراً به دلیل نقص فنی در آب های خلیج فارس آلودگی ایجاد کرده است که طبق قوانین بین المللی آن را توقیف کردیم تا بیشتر باعث آلودگی نشود؛ اگر چه منتظریم تا تحقیقات تکمیلی در این زمینه صورت گیرد.

وی گفت: در صورت مشخص شدن قطعی آلودگی از سوی کشتی باید کاپیتان و صاحب آن مسئولیت را بپذیرند و جبران خسارت کند و پس از تعمیرات اساسی و جلوگیری دوباره از آلودگی با ارتباطات گسترده ای که با طرف های هندی داریم نفتکش رفع توقیف خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه این اقدام ایران را مرتبط با مسائل سیاسی ندانست و افزود: همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و هند در سطوح عالی و همواره رو به گسترش است و توقیف نفتکش اقدامی جزیی و کوچکی است که ربطی به روابط نزدیک بین دو کشور ندارد.

عراقچی همچنین با یادآوری اجلاس غیرمتعهدها و مراسم تحلیف آقای روحانی با حضور دهها مقام کشورهای خارجی گفت: ما از مشارکت سطح بالای هند در این دو اجلاس بسیار خرسندیم.

وی خاطر نشان کرد: ما کارشناسان هندی را دعوت کردیم تا بیایند و در این باره گفتگو کنیم و پس از اقدامات مقتضی مجوز رفع توقیف را بدهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره آخرین خبرها از سرنوشت امام موسی صدر همزمان با سی و پنجمین سالروز ربایشش گفت: موضوع امام موسی صدر به عنوان یک شخصیت بزرگ همواره دغدغه جهان اسلام است.

وی با تاکید بر تأثیر و نقش امام موسی صدر در بیداری اسلامی گفت:‌ مقامات ایران و لبنان با همکاری مسئولان لیبیایی پیگیر سرنوشت امام موسی صدر هستند و پرونده هنوز باز است اگر چه متأسفیم که هنوز سرنخ قابل توجهی در این باره به ویژه پس از تحولات لیبی در اختیارمان قرار نگرفته است.

نیازهای کشور، مبنای تصمیمات هسته ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آنچه که ما در برنامه هسته ای تصمیم می گیریم با توجه به نیازهای کشور است.

عراقچی درادامه نشست خود با خبرنگاران درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره خبریکی از خبرگزاریهای خارجی درخصوص وضع ذخیره اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد ایران افزود: براین اساس اگر سانتیریفوژها باید به کار خود ادامه دهد و اگر مواد باید تولید شود و افزایش و یا کاهش پیدا کند و یا ماده ای به ماده دیگر تبدیل شود، همه اینها بر اساس مصالح و نیازهای کشور در عرصه انرژی هسته ای تصمیم گیری خواهد شد.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوال این خبرنگار درخصوص تغییرات در وزارت امور خارجه گفت: در خصوص تغییرات توصیه می کنم یکی و دو روز دیگر صبر کنید، اخبار رسمی و کاملی را دریافت خواهید کرد.

وی با بیان اینکه تغییرات طبیعی است و چرخش در وزارت امور خارجه همیشه وجود داشته است ، افزود: الان هم به طور طبیعی تغییرات وجود خواهد داشت و فصل تابستان هم فصل نقل و انتقالات در وزارت خارجه بوده، مثل فوتبال که فصل نقل و انتقالات دارد در وزارتخانه هم تابستان فصل این کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: الان با دولت جدید روبرو شدیم و طبعا وزیر جدید تغییراتی را با توجه به نظرشان خواهد داشت که امیدواریم مجموعه این تغییرات برای سیاست خارجه کشور خیر و برکت داشته باشد.

نیروگاه بوشهر آماده تحویل نهایی در آینده ای نزدیک

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: نیروگاه بوشهر مراحل نهایی خود را می گذراند و پیش بینی می شود در چند هفته آینده این نیروگاه آماده افتتاح و تحویل نهایی باشد.

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضع نیروگاه بوشهر و تحویل نهایی آن به ایران افزود:این نیروگاه مدتهاست که مشغول تولید برق در مراحل آزمایشی است. از زمانی که یک نیروگاه تکمیل و تا زمانی که به طور کامل تحویل سفارش دهنده می شود مدتی مصروف آزمایش های مختلف می شود .

وی اضافه کرد: تا آنجا که ما اطلاع داریم نیروگاه بوشهر مراحل نهایی این آزمایشها را می گذراند اگر همه چیز خوب پیش رود تصور ما این است در چند هفته آینده نیروگاه بوشهر آماده افتتاح و تحویل نهایی است.

عراقچی گفت: موضوع نیروگاه بوشهر همواره موضوعی مشترک میان وزارت امورخارجه و سازمان انرژی اتمی بوده است و مذاکرات آن توسط وزارت امورخارجه با همکاری انرژی اتمی با دولت روسیه انجام می شده و یکی از موضوعات اصلی در سیاست خارجه ما در 20 سال گذشته بوده است .

وی افزود: خوشحالیم که این نیروگاه به مراحل پایانی خود نزدیک می شود اما اینکه دقیقا چه روزی افتتاح صورت می گیرد منوط به این است که آخرین مراحل آن طی شود؛ یکسری اسناد مانده است که باید توسط طرف روسی آماده شود و همچنین یک سری قطعاتی مانده است که باید آماده شود و اگر همه چیز خوب پیش برود امیدواریم در چند هفته آینده شاهد افتتاح این نیروگاه باشیم.

تصمیم درباره روند فعالیت شورای عالی ایرانیان با رئیس جمهور است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره نحوه ادامه فعالیت دبیرخانه جنبش عدم تعهد در تهران در آینده تصمیم گیری خواهد شد و نیز تصمیم گیری درباره روند ادامه فعالیت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با رئیس جمهور است.

عراقچی در ادامه نشست خبری این هفته خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید: آیا تغییری در عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مدیریت جنبش عدم تعهد در دولت جدید روی خواهد داد و این که شورای عالی ایرانیان در دولت آقای روحانی به فعالیت خود ادامه می دهد و یا منحل می شود؟ گفت: جنبش عدم تعهد یک نهاد بین المللی است و جمهوری اسلامی ایران یک سال است که ریاست آن را به عهده گرفته است.

وی افزود: امیدواریم در سالگرد ریاست ایران بر این جنبش بخش بین الملل وزارت امور خارجه گزارشی را از عملکرد یک سال گذشته آن تهیه کند و به اطلاع کشورهای عضو برساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که دبیرخانه جنبش، تشکیلاتی ملی است و چنین دبیرخانه ای در سطح بین المللی وجود دارد گفت: جنبش عدم تعهد مانند سازمان ملل و یا سازمان همکاری های اسلامی که در نیویورک و جده دفتر دارند دبیرخانه ای ندارد و اعضا تصمیم گرفته اند که این جنبش هیچ دبیرخانه ای نداشته باشد.

عراقچی گفت: درباره نحوه ادامه فعالیت دبیرخانه جنبش در تهران در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع نحوه اداره شورای عالی ایرانیان خارج از کشور نیز افزود: ریاست شورای عالی ایرانیان و تصمیم درباره روند ادامه فعالیت این شورا با رئیس جمهور است.

عراقچی افزود: بدون تردید دکتر روحانی نظر و عنایت ویژه ای به ایرانیان خارج از کشور دارد و وزارت امورخارجه و رئیس جمهور توجه خاصی به موضوع تسهیل رفت و آمد ایرانیان و نیز استفاده از ظرفیت آنها در داخل کشور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه دبیرخانه شورا در نهاد ریاست جمهوری مستقر شود و یا به وزارت خارجه منتقل شود بحث دیگری است و تکلیف این موضوع پس از استقرار کامل نهادها مشخص خواهد شد.

اصول وزارت امور خارجه تغییر ناپذیر است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اهداف و اصول جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرمانهای انقلاب اسلامی،‌ منافع ،حفظ امنیت ملی کشور و حقوق مردم در عرصه بین الملل است و این موضوعات چیزی نیست که با آمد و رفت دولت ها تغییر کند.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه خبرنگاری با اشاره به حضور آقای روحانی در مراسم معارفه آقای ظریف و سخنانش در این مراسم پرسید؛ قرار است چه چیزی در حوزه وزارت امور خارجه تغییر کند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ با بیان اینکه تغییرات در شیوه ها ،‌ رفتارها و نوع رویکردها مد نظر است تأکید کرد: اهداف و اصول وزارت امور خارجه تغییر ناپذیر است.

عباس عراقچی گفت: اهداف و اصول جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرمانهای انقلاب اسلامی،‌ منافع ،حفظ امنیت ملی کشور و حقوق مردم در عرصه بین الملل است و این موضوعات چیزی نیست که با آمد و رفت دولت ها تغییر کند.

وی با بیان اینکه آقای روحانی نیز بیشتر از ما و دیگران بر پیگیری این اهداف تأکید دارد، افزود: اینکه که در عمل برای رسیدن به این اهداف از شیوه های متفاوت و ادبیات جدیدی استفاده شود مد نظر آقای روحانی است.

عراقچی گفت: باید اهمیت عرصه سیاست خارجی را برای کشور درک کنیم و مراقب گفته ها و عباراتی که ممکن است هر کدام هزینه هایی را به کشور تحمیل کند باشیم و از ادبیات و شیوه مذاکراتی استفاده کنیم که منتج به نتیجه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مذاکرات در پی رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی ایران از طریق فرمول برد برد باشیم و امیدواریم با این روشها نتایج بهتری را برای کشور رقم بزنیم.

وضع کارمند سفارت ایران در یمن در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت هیئت ایرانی پیگیری کننده ربایش کارمند سفارت ایران در یمن به زودی به این کشور اعزام می‌شوند.

عباس عراقچی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید از ربایش نوراحمد نیکبخت در یمن یک ماه می گذرد و اخبار نیز حاکی از این است که هنوز به هیئت ایرانی ویزا داده نشده است، آخرین پیگیری ها در این باره به کجا انجامید؟ گفت: خبر خوشایندی که امروز صبح گرفتم این است که ویزای هیئت ایرانی صادر شده است و آنها به زودی عازم می شوند.

وی افزود: هنوز اخبار جدیدی در خصوص محل نگهداری نوراحمد نیکبخت و یا ربایندگان نداریم، اگر چه در تماس نزدیک با مقامات یمنی هستیم و هیئت اعزامی این مورد را از نزدیک دنبال خواهدکرد.

مقدمات سفر رئیس جمهور به نیویورک فراهم شده است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت اگر رئیس جمهور بخواهد به نیویورک سفر کند، مقدمات را فراهم کرده ایم.

عباس عراقچی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان که پرسید رئیس جمهور اعلام کرده است کارشناسان در حال بررسی سفر وی به نیویورک هستند، وزارت خارجه چه تصمیماتی را در این باره اتخاذ کرده است؟ گفت: وزارت امورخارجه همه تمهیدات و آمادگی های لازم را انجام داده و برنامه ریزی های سفر به طور کامل صورت گرفته است.

وی افزود: اگر رئیس جمهور تصمیم به عزیمت بگیرد مقدمات را فراهم کرده ایم و برنامه ریزی هایش را انجام داده ایم و حتی فرصت های سخنرانی برای رئیس جمهور در مجمع عمومی تنظیم شده است؛ آنچه که وظیفه وزارت امورخارجه بود انجام شده است و امیدواریم رئیس جمهور تصمیم خود را ابلاغ کند.

توقف هواپیماهای ایرانی در عراق خلاف روابط همسایگی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توقف هواپیماهای ایرانی که عازم کشورهای دیگر هستند ازجانب عراق اقدامی غیردوستانه و خلاف روابط همسایگی است که از این جهت به دوستان در دولت عراق اعتراض کردیم.

عراقچی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره بازرسی هواپیماهای ایرانی در فرودگاه بغداد و موضع اخیر وزیر امور خارجه عراق افزود: در عین حال فشارهایی را که بر عراق وجود دارد، درک می کنیم در ضمن خوشحال هستیم که اگر چه اقدام آنها در نشاندن هواپیماهای ایرانی اقدامی غیرقانونی و غیردوستانه بود حداقل خلاف بودن ادعاهای صورت گرفته را نشان می دهد که هیچ کدام از هواپیماهایی که تاکنون متوقف شده غیر از کمک های انسانی و دارویی چیز دیگری در آن یافت نشده است.

وی اضافه کرد: این اقدام صحت خبرهای ما را اثبات کرد که کمکهای ما به سوریه صرفاً  ابعاد انسانی و بشر دوستانه دارد و امیدواریم دوستان عراقی در این رویه خوت تجدید نظر کنند.

خبرنگاری درباره تحولات مصر پرسید: خبر رسیده که آقای محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین توسط دولت مصر بازداشت و صحبت هایی از احتمال آزادی آقای حسنی مبارک شده است، ارزیابی وزارت امور خارجه در این باره چیست؟.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ با بیان اینکه از شدت گرفتن خشونت ها و درگیری ها عمیقاً متأسف و نگران هستیم افزود: خواهان توقف کشتارها ، خشونت ها، بازداشت ها ، آزادی آنها و خویشتنداری همه طرف ها هستیم تا از طریق گفتگو و مفاهمه ابعاد بحران را کاهش دهد.

عراقچی اضافه کرد: ملت مصر ملت بزرگی است و امیدواریم رهبران مصر از هوشمندی و درایت لازم برخوردار باشند و توجه داشته باشند برنده اصلی افزایش تنش و درگیری و جنگ داخلی در مصر، تنها صهیونیست ها هستند و متوجه توطئه های رژیم صهیونیستی در این بحران باشند.

وی گفت: در چند روز گذشته آقای ظریف وزیر امورخارجه تماسهای متعددی را با مقامات بین المللی داشته است و با هر یک از وزیران امور خارجه که برای تبریک به وی با او تماس گرفتند موضوع مصر را مطرح و نگرانیهای کشورمان را در این باره منتقل کرده است که آخرین مورد آن دیشب بود که آقای اخضر ابراهیمی برای تبریک انتصاب وزارت امور خارجه با وی تماس گرفت.

عراقچی افزود: محور بحث با آقای احضر ابراهیمی ، سوریه بود که بعداً‌ در این باره صحبت خواهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این مکالمه تلفنی همچنین آقای ظریف بر ضرورت تلاش های بین المللی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران مصر تأکید کرد.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان رو به رشد است

سخنگوی وزارت امور خارجه روابط ایران و جمهوری آذربایجان را دوستانه و رو به رشد دانست.

سیدعباس عراقچی در ادامه نشست خبری خود  گفت: احساس می کنیم جمهوری آذربایجان کشور دوست و نزدیک ماست و این احساس در آنها نیز وجود دارد و ما خواهان روابط و مبادلات برادرانه هستیم.

وی وجود برخی اختلاف ها را در روابط دو کشور طبیعی دانست و افزود: مهم این است که این مسائل از طریق دوستانه و گفتگو پیگیری و حل شود.

عراقچی همچنین در مورد وجود برخی مطالب ضد ایرانی در کتب درسی در جمهوری آذربایجان گفت: برخی از این مطالب مورد اعتراض مورخین ماست و آنها معتقدند اشکالاتی درخصوص تاریخ روابط دو کشور وجود دارد و اطلاعات نادرستی در آنها موجود است که قرار است جلسه کارشناسی بین مورخان دو طرف برگزار و مسائل آن بررسی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره لغو سفر فرمانده نیروی دریایی جمهوری آذربایجان به کشورمان افزود: این سفر به علت مسائل فنی به تعویق افتاد و علت اصلی آن نیز تحولات دولت ایران بود که امیدواریم در فرصت بعدی برگزار شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر فرستادن علائم دوستانه از جمهوری آذربایجان از جمله برخورد باکو با عناصر تجزیه طلب ایرانی در چند ماه گذشته به ایران گفت: ما نیز این نشانه های دوستانه را دریافت کرده ایم و از این بابت خوشحالیم.

سلطان عمان نخستین مهمان رسمی خارجی رئیس جمهور

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: سلطان عمان به عنوان نخستین مهمان رسمی خارجی هفته اینده برای دیدار با رئیس جمهوری به ایران سفر خواهد کرد.

عراقچی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران با یادآوری تلاش سلطان عمان برای حضورش در مراسم تحلیف آقای روحانی افزود:‌ البته به دلیل تلاقی عید سعید فطر امکان سفر وی در آن روزها میسر نشد اما مهمترین مشاورش را برای مراسم تحلیف به ایران فرستاد.

وی سطح روابط ایران و عمان را بسیار نزدیک ، برادرانه و براساس احترام متقابل عنوان کرد و گفت: عمان در عمل احساسات و روابط دوستانه خود را به ایران ثابت کرده است و به همین علت این کشور پس از قطع روابط ایران و انگلیس به عنوان حافظ منافع کشورمان در لندن انتخاب شد.

عراقچی ابراز امیدواری کرد: روابط میان دو کشور با سفر سلطان قابوس به ایران عمق و گسترش بیشتری یابد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات برخی کشورها به ایران درباره سوریه گفت: این ادعاها علیه ایران توجیه دخالت های نابجای برخی کشورهای منطقه و خارج از منطقه است که با اعزام تروریست به سوریه و تجهیز آنان به سلاح در این کشور ناهنجاریهایی ایجاد کرده اند.

وی افزود: امروز بخش عمده معارضان را تکفیری ها و تروریست ها تشکیل می دهند که همواره از پشتیبانی مالی و تسلیحاتی برخی کشورها برخوردارند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: ما حمایت خود را از دولت و ملت سوریه به دلیل نقش ویژه ای که در محور مقاومت ایفا می کند ، انکار نمی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه سیاسی ، مالی ، غذایی و دارویی بوده است و تا جایی که دولت و مردم سوریه نیاز داشته باشند به این کمک ادامه خواهیم داد.

شیعیان جهان اجازه تکرار وقایع اطراف حرم حضرت زینب(س) را نخواهند داد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حملات گروه های تروریستی همواره محکوم بوده است و ما از کشورهای منطقه می خواهیم که با این پدیده شوم مقابله کنند.

عراقچی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید، آیا در تماس تلفنی اقای ظریف با اخضر ابراهیمی اشاره ای به حمله مجدد تکفیری ها به منطقه زینبیه شده است و موضع شما در این باره چیست، افزود: آقای اخضر ابراهیمی شب گذشته برای تبریک انتصاب  اقای ظریف با وی تماس تلفنی داشت و بحث مبسوطی در خصوص سوریه صورت گرفت.

وی گفت: اقای دکتر ظریف مجموعه اقدامات و ابتکارات و تلاش هایی راکه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل مشکل درسوریه انجام داده بود تشریح کردند و مجددا اعلام آمادگی کردند که هر گونه کمکی که از دست ایران برآید برای همکاری با سازمان ملل و شخص نماینده ویژه دریغ نخواهند کرد.

عراقچی ادامه داد: آقای اخضر ابراهیمی هم اشاره کرد که سوریه فقط راه حل مسالمت امیز دارد و بر نقش سازنده و موثر جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه ای به ویژه مسئله سوریه تاکید کرد و مجددا دیدگاه خود را بر ضرورت شرکت ایران در کنفرانس های مربوط به سوریه و ژنو 2 که موضوع بحث در عرصه بین المللی است، اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حملات گروه های تروریستی همواره محکوم بوده است ما از کشورهای منطقه می خواهیم که با این پدیده شوم مقابله کنند به خصوص طرف هایی که از طریق ارسال سلاح و کمک های مالی کمک کردند به حضور این گروههای تکفیری و تروریستی در سوریه.

وی افزود: هیچ فرد و سازمانی ابعاد جنایات انان را تایید نمی کند به خصوص جنایات اخیر در اطراف حرم مطهر حضرت زینب (س) قطعا محکوم است و شیعیان درسراسر دنیا اجازه نخواهند دادکه این وقایع تکرار شود و همه گونه ازاین حرم مطهر دفاع خواهند کرد.

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به سوالی درباره تغییرش

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت وزارت امورخارجه نهادی کارشناسی تخصصی است و مسئولان آن قطعا باید از تخصص برخوردار باشند.

در ادامه نشست خبری آقای عراقچی، خبرنگاری پرسید: وزیر امور خارجه پس از قبول مسئولیت تاکید کردند هیچ تعهدی برای حفظ افرادی که با ملاحظات سیاسی وارد وزارت امورخارجه شده اند ندارند، نظر شما در این باره چیست؟ و سوال بعدی اینکه آیا برگزاری این جلسه بعد از سه روز از قبول مسئولیت آقای ظریف نشان دهنده این است که آقای عراقچی در سمت سخنگویی ابقا خواهد شد یا خیر؟

عراقچی در پاسخ به این سوالها گفت: در موضوع نخست، وزیر دیدگاه کلی خود را گفت که وزارت امورخارجه یک نهاد کارشناسی تخصصی است و مسئولان و افرادی که در آن عهده دار سمت می شوند قطعا باید از تخصص برخوردار باشند و تخصص میسر نمی شود مگر اینکه مسیرهای کارشناسی طی شده باشد یعنی فرد از مراحل پایین کارشناسی شروع کرده و به تدریج به رده های بالاتر و وزارت امورخارجه رسیده باشد.

عراقچی افزود: وزارت امورخارجه در واقع به نوعی شبیه ارتش است که دارای سلسله مراتب و رده های مختلف است و حرکت دیپلمات ها از رده های پایین به بالا منوط به یکسری الزامات تخصصی و کارشناسی و طی مراحل لازم است به همین دلیل ایشان تاکید کرده اند که افراد متخصص مسئولیت ها را بر عهده بگیرند.

وی گفت: تغییر سخنگوی وزارت امورخارجه نیز امر بدیهی و طبیعی در دولت جدید است و هر وزیر امورخارجه جدیدی برای اینکه نشان دهنده صدا و سیاست جدید در عرصه وزارت امورخارجه باشد به هر حال این کار را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ‌حضور بنده در این جلسه و احیانا در جلسات بعدی فقط نشانه این است که هنوز فرد جدیدی برای سخنگوی انتخاب نشده است و ان شاءالله امیدواریم در اولین فرصت این فرد معین شود و بنده نیز به خاطر شرایط غیرمنتظره‌ای که پیش آمد این مسئولیت را قبول کردم تا این فاصله زمانی طی شود و در دولت جدید سخنگوی جدید مشخص شود و بنده نیز به حرفه خود بازخواهم گشت.

مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی؛ توطئه جدید اشغالگران

سخنگوی وزارت خارجه درپاسخ به سئوالی مبنی بر موضع ایران درباره مذاکرات سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت: قبلاً مواضع خود را در این باره اعلام کردیم.

سیدعباس عراقچی تصریح کرد: این مذاکرات در بدترین موقعیت زمانی در حال انجام است و آن را نقش و توطئه رژیم صهیونیستی می دانیم که تصور می کنند در شرایطی که دو کشور مهم منطقه یعنی سوریه و مصر درگیر مسائل داخلی خود هستند آنها می توانند امتیازات بیشتری از مردم فلسطین بگیرند.

وی افزود: همواره به رهبران فلسطینی توصیه کرده ایم که هوشیار باشند و اجازه ندهند رژیم صهیونیستی از این شرایط سوء استفاده کند.

عراقچی ادامه داد: در عمل هم شاهدیم شرایطی که در مذاکرات مطرح می شود همه علیه مردم فلسطین است زیرا حق بازگشت مردم فلسطین را انکار می کند و این شرایط آوارگان جدیدی را از فلسطینیها ایجاد می کند و موضوع مهم قدس شریف را نیز نادیده می گیرد.

وی گفت: معتقدیم این روند سازش قطعاً به ضرر مردم فلسطین خواهد بود و امیدواریم رهبران فلسطینی به این روند ادامه ندهند.

آماده همکاری با فدراسیون فوتبال برای اقدام امارات هستیم

سخنگوی وزارت امورخارجه از اعلام آمادگی بخش حقوقی وزارت امور خارجه با فدراسیون فوتبال خبر داد.

عراقچی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اقدام فدراسیون فوتبال امارات در استفاده از نامی جعلی برای خلیج فارس در نامگذاری لیگ این کشور گفت: مسئولیت اصلی پیگیری این موضوع با فدراسیون فوتبال است.

وی افزود:‌ فدراسیون فوتبال باید با ارتباط با فدراسیون بین المللی در این باره و دخالت سیاست در عرصه ورزش گفتگو و موضوع را پیگیری کند.

وی با تاکید بر آمادگی بخش حقوقی وزارت امورخارجه برای پیگیری و همکاری با فدراسیون کشورمان افزود: امیدواریم بعد از تحولات در کشور این موضوع به سرعت پیگیری و دنبال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها