درحالی که به گفته مدیرکل سبزی و سیفی وزارت جهاد کشاورزی محصول سیب‌زمینی استان همدان در حجم زیادی وارد بازار شده و قیمت را در میادین میوه و تره‌بار تهران کاهش داده است اما برخی خرده فروشی‌ها همچنان در پایین آوردن قیمت‌های خود مقاومت می‌کنند.
کد خبر: ۵۷۵۵۴۶
مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت سیب‌زمینی

با ورود سیب‌زمینی استان همدان در حجم زیاد به بازارهای مصرف، قیمت در میادین مرکزی میوه و تره‌بار میانگین به کیلویی 800 تومان رسیده است. این در حالی است که خرده فروشی‌های سطح شهر در پایین آوردن قیمت مقاومت می‌کنند و  سیب‌زمینی در خرده فروشی‌های تهران تا کیلویی 2000 تومان نیز عرضه می‌شود.

سیب زمینی در میادین کیلویی 800 تومان

علی حاج‌فتحعلی دبیر اتحادیه بارفروشان اظهارداشت: سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار کیلویی 800 تا 900 تومان به فروش می‌رسد اما در خرده‌فروشی سطح تهران، قیمت بسیار بالا است.

وی ادامه داد: براساس قانون، خرده‌فروشی‌ها مجازند تا  30درصد بیشتر از نرخ میادین عرضه کنند اما آنها با این توجیه که خرید قبلی آنها گران بوده است به قیمت بالاتری در بازار و خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌کنند، در این میان خرده‌فروشی‌ها معتقدند قیمت میادین را نیز دلال‌ها بالا می‌برند و به قیمت بالاتری دست خرده‌فروش می‌رسد.

مهدی دستور یکی از خرده‌فروش‌هاگفت: سیب زمینی در میادین متنوع است و از 800 تومان تا 1600 تومان قیمت می‌خورد. ما هم مجبوریم کیلویی 2 هزار تومان در بازار بفروشیم.

اما آنچه مسلم است برخی خرده‌فروشی‌ها آسان ترین راه را برای خرید محصول انتخاب می‌کنند و آن خرید از  دلال‌ها است که بیشتر درب مغازه هم تحویل می‌گیرند و طبیعی است که چنین خریدی چگونه است و همه این اضافه قیمت‌ها را از خریدار می‌گیرند.

عرضه سیب زمینی اما مقاومت قیمت‌ها

بر اساس این گزارش برخی کاهش سطح زیرکشت و تولید سیب‌زمینی در سال جاری را عامل گرانی می‌دانند در این زمینه حسن خدنگی مدیرکل سبزی و سیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آمار تولید تابستانه سیب‌زمینی 138 هزار تن مازاد دارد و هیچ نگرانی در مورد تولید و عرضه وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی تولید سیب‌زمینی پائیزه نیز 3 میلیون و 500 هزار تن، تابستانه 820 هزار تن و زمستانه(طرح استمرار) 180هزار تن است که به راحتی نیاز داخل را برآورده می‌کند و بخشی نیز صادر می‌شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها