تعداد دانشجویان بازداشتی در آمریکا از۲۵۰۰ ‌نفر فراتررفته وهزاران نفر نیز به اخراج از دانشگاه تهدید شده‌اند. بیش از۲۰۰ دانشگاه درآمریکا وده‌ها دانشگاه دراروپا به پا خاسته و جنایات وقیحانه و توحش‌آمیز رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم کرده‌اند. به‌رغم تهدیدات صورت گرفته از سوی مقامات امنیتی و پلیس آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دامنه اعتراضات روز به‌روز گسترش می‌یابد.
کد خبر: ۱۴۵۵۴۰۰
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
پلیس نیویورک با استقرار اتوبوس‌های زندان در محوطه دانشگاه کلمبیا وبه پرواز درآوردن پهپادی که فیلم‌ها وعکس‌های دانشجویان معترض را در تلفن‌های همراه آنان نشان می‌داد به تسخیر یکی از ساختمان‌های این دانشگاه توسط معترضان به جنگ غزه پایان داد. براساس این گزارش، تسخیر یکی از ساختمان‌های دانشگاه کلمبیا از سوی معترضان حامی فلسطین در حالی است که پهپادهای شناسایی پلیس برفرازآسمان این دانشگاه به پروازدرآمدودانشجویان را شناسایی وتصاویرآنها رادرتلفن‌های همراه‌شان پخش کرد.همچنین نیروهای گاردپلیس درمقابل درورودی دانشگاه به‌صف ایستاده‌واتوبوس‌های زندان رابرای دستگیری وانتقال دانشجویان به زندان آماده کردند.این درحالی است که مقامات دانشگاه،رهبران دانشجویان معترض راکه بیش ازدوهفته است در محوطه دانشگاه چادرهای اعتراضی خود را برپا کرده‌اند به یک جلسه دعوت کردند. درحالی که جلسه قبلی آنان بی‌نتیجه پایان یافته بود. 
     
دستگیری‌هایی که ادامه دارد 
در همین زمان، پلیس ده‌ها نفر ازجمله ۳۰ دانشجو و شش فارغ‌التحصیل و دو کارمند دانشگاه را به اتهام ورود غیرقانونی دستگیر و چادرهای معترضان را در این ساختمان جمع آوری کرد. براساس این گزارش، دقایقی پیش از جمع‌آوری این چادرها، مسئولان دانشگاه، محوطه اصلی این خوابگاه را مسدود کرده و هرگونه رفت‌وآمد به آن را برای دانشجویان، کارکنان امنیتی و دیگر کارکنان دانشگاه محدود کردند. سپس پلیس ۱۰دقیقه به دانشجویان معترض فرصت داد تا برای پایان دادن به اعتراض و تخلیه چادرهای خود تصمیم بگیرند اما آنها از این کار خودداری کردند. دانشجویان نیز پیامی را در تلفن‌های همراه خود دریافت کردند که در آن گفته شده بود: سرپیچی از این دستور ممکن است به اقدامات انضباطی منجر شود. 
     
دانشجویانی که آرام و قرار ندارند
در چنین شرایطی دانشجویان آمریکایی لحظه‌ای آرام و قرار ندارند. حدود شش روز پیش دانشجویان معترض حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا، ساختمان خوابگاه همیلتون در این دانشگاه را تسخیر کردند. شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار تصاویر ویدئویی گزارش داد معترضانی که خوابگاه همیلتون را تسخیر کرده‌اند، بنرهایی را از پنجره‌های ساختمان آویزان کرده‌اند که ‌روی آنها انتفاضه نوشته شده است.صبح همان روزمقامات دانشگاه کلمبیا اعلام کردند تعلیق دانشجویان معترض حامی فلسطین که کمپ‌های اعتراضی خود را در محوطه دانشگاه ترک نکنند، آغاز خواهند کرد. در همین حال جان کربی، هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به تسخیر ساختمان دانشگاه کلمبیا در نیویورک توسط دانشجویان، اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا برای تسخیر ساختمان قطعا رویکرد غلطی است. 
     
موجی که آرام نمی‌نشیند 
موج اعتراضات حمایت ازفلسطین درمحوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد ازدستگیری صدها نفر ازمعترضان دردانشگاه کلمبیا گسترده‌تر شده و بعدازسرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور درحال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیاست. اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از۱۷آوریل آغازشد و دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای اسرائیل شدند که در جنگ غزه نقش دارند. معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی‌دارند. 

بایدن بازی را باخته است 
بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز طی اظهاراتی از رژیم غاصب اسرائیل اعلام حمایت کرد و گفت به‌رغم تظاهرات و مخالفت‌های اخیر در دانشگاه‌های آمریکا به جنگ غزه، اودرسیاست‌های خود درقبال منطقه بازنگری نخواهدکرد.همچنین بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی، تظاهرات در محوطه دانشگاه کالیفرنیا درباره جنگ غزه به درگیری بین معترضان حامی فلسطین و گروهی از طرافداران اسرائیل، تبدیل شد.درهمین حال، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند نیروهای پلیس آمریکا از آغاز جنبش دانشجویی در حمایت از فلسطین در ۲۵دانشگاه این کشور در ۲۱‌ایالت، بیش از۲۵۰۰ دانشجوی معترض به جنایت‌های رژیم اسرائیل را در غزه بازداشت کرده‌اند. همچنین براساس اعلام رسانه‌ها، پلیس چادرهای معترضان حامی فلسطین را دردانشگاه ویرجینیا جمع‌آوری و دست‌کم ۲۵نفر را دستگیر کرد. مقامات دانشگاه ویرجینیا در بیانیه‌ای اعلام کردند معترضان بسیاری از سیاست‌های دانشگاه ازجمله برپایی چادر و استفاده از بلندگو و دیگر ادوات تولید صداهای بلند را زیر پا گذاشته‌اند. علاوه بر این، اداره پلیس شیکاگو نیز اعلام کرد حدود ۵۰معترض حامی فلسطین به اتهام ورود غیرقانونی، مقابل مؤسسه هنر شیکاگو بازداشت شدند. اداره پلیس لس‌آنجلس نیز در بیانیه‌ای درشبکه اجتماعی ایکس گفت: به‌دلیل اقدامات خشن متعدد در بین معترضان درمحوطه دانشگاه، مأموران پلیس به درخواست مسئولان دانشگاه یو سی ال‌ای، پاسخ داده ووارد دانشگاه شدند تانظم وامنیت عمومی را باردیگربرقرار کنند.پلیس آمریکا همچنین برای خارج کردن دانشجویان معترض به جنگ غزه در دانشگاه تگزاس ازمحوطه دانشگاه به اسپری فلفل متوسل شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱۸ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها