رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل به عنوان قطب تولید سیب‌زمینی در کشور بهترین ارقام سیب‌زمینی را تولید کرده و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم 900 هزار تن سیب‌زمینی مرغوب در این استان تولید و روانه بازار مصرف شود.
کد خبر: ۵۶۳۴۳۸
پیش‌بینی تولید 900 هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل

 عادل عبدایمانی در جریان بازدید از طرح‌های توسعه بخش کشاورزی دشت اردبیل اظهار داشت: کشاورزان ما کشت بهاره خود را در 23 هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل برای تولید سیب‌زمینی آغاز کرده‌اند‌.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود 20 هزار هکتار از اراضی مستعد دشت اردبیل به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافته بود که این رقم در سال زراعی جاری به 23 هزار هکتار افزایش یافته است.

عبدایمانی با اعلام اینکه از اوایل اردیبهشت کار کشت سیب‌زمینی آغاز شده و هر کشاورز روزانه پنج تا شش تن کشت محصول را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: به دلیل برنامه‌ریزی انجام شده و شرایط کشت مناسب ما امسال 50 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش تولید را در سیب‌زمینی شاهد می‌باشیم.

این مسئول به شرایط مستعد آب و هوایی، خاک مناسب و همچنین تراکم کم برای بیماری‌های خاکی در مزارع سیب‌زمینی اشاره کرد و ادامه داد: همه این شرایط موقعیت ممتازی را فراهم آورده است تا به بهترین کیفیت تولید محصول را شاهد باشیم.

وی استان اردبیل را پیشگام در تولید کیفی بذر سیب‌زمینی توصیف کرد و بیان داشت: در این زمینه بالغ بر یک میلیون و 100 هزار غده و مینی‌تیوبر در واحدهای کشت و بافت بذر سیب‌زمینی تولید شده و در اختیار زارعان منطقه قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ارقام تولید شده در این استان را با توجه به شرایط خاص از گونه‌های شاخص و ممتاز توصیف کرد و یادآور شد: یکی از گونه‌هایی که نسبت به شرایط آب و هوایی و همچنین فضای اردبیل ظرفیت تولید بهتر و بیشتر را دارد گونه با گوشت سفید است که تنها مشکل بازار اقتصادی این نوع سیب‌زمینی، رنگ سفید بودن آن است که سعی می‌شود با همکاری مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی تغییر رنگ در این رقم ملی صورت بگیرد.

عبدایمانی همچنین از تولید سیب‌زمینی ارگانیک در کشور خبر داد و گفت: در این کشت هیچ‌گونه کود شیمیایی و سموم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مقابله با بیماری‌ها نیز بیشتر به صورت بیولوژیکی است.

وی افزود: اغلب کشاورزان در این نوع کشت از کودهای زیستی و افزودنی‌های مجاز در تقویت خاک مرغوب استفاده می‌کنند که امیدواریم نتایج به دست آمده نتایج مطلوب و در خور و شایسته باشد.

عبدایمانی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته با توجه به استقبال کشاورزان تولید 80 تن سیب‌زمینی با شیوه ارگانیک را شاهد بودیم که به عنوان یک محصول سالم و استاندارد برای اولین بار از این استان روانه بازار مصرف داخل کشور شد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سهراب بابلانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
۰
۰
قیمت سیب زمینی باید از 10000ریال به پایین نیاید

نیازمندی ها