«ورود فرزندان به دانشگاه دیگر اولویت نخست خانواده‌ها نیست» اینها بخشی از صحبت‌های روز گذشته معاون آموزشی وزیر علوم است که بصراحت از وضع جدیدی سخن گفت که بسیار قابل تامل است.
کد خبر: ۵۷۲۷۸۶
دانشگاه رفتن فرزندان، اولویت چندم خانواده‌هاست؟

به گفته این مقام مسئول، در سال ۸۸ براساس نظرسنجی که صداوسیما انجام داد، ورود به دانشگاه و تحصیل فرزندان از جمله اولین اولویت خانواده‌ها بود، اما امروزه دیگر دانشگاه رفتن در زمره اولویت‌های اول خانواده‌ها نیست.

گرچه افزایش ظرفیت نظام آموزش عالی طی سال‌های اخیر، موجب شده که دیگر دانشگاه رفتن، آن سختی‌های گذشته را نداشته باشد و همین موضوع، ناخودآگاه ابهت کنکور را هم ریخته است، اما نمی‌توانیم بگوییم که این تنها عاملی است که دانشگاه رفتن را به اولویت چندم خانواده‌ها تبدیل کرده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، بیش از 900 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران بیکار هستند و در شرایطی که برای بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، بازار کار قابل اتکایی وجود ندارد، بدیهی است که دیگر دانشگاه نمی‌تواند آن جاذبه سابق را برای خانواده‌ها داشته باشد.

یعنی در حالی که هم‌اکنون نظام آموزش عالی به وضعی دچار شده است که دانشگاه رفتن و طی کردن تحصیلات عالی، نمی‌تواند تضمینی برای اشتغال جوانان باشد، در این شرایط خانواده‌ها حق دارند که نگران آینده شغلی فرزندشان باشند و دانشگاه رفتن را در اولویت نخست خانواده خود قرار ندهند.

البته این حرف‌ها به این معنی نیست که دیگر دانشگاه رفتن برای خانواده‌ها بی‌اهمیت شده است، بلکه صحبت از «اولویت نخست» خانواده‌هاست، این که دانشگاه رفتن دیگر در اولویت نخست خانواده‌ها قرار ندارد، وگرنه هنوز هم بسیاری از والدین حاضرند که از نان شب خود بزنند، اما فرزندشان در دانشگاه تحصیل کند.

از سوی دیگر، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دانشگاه رفتن در اولویت‌های نخست جوانان و خانواده‌ها قرار ندارد، اما در این کشورها، بازار کار برای جذب جوانان دانشگاه نرفته هموار است و آنها می‌توانند بدون گذراندن تحصیلات عالی، آینده شغلی خوبی داشته باشند، اما این داستان در کشور ما معنی دیگری دارد و به دلیل ناامیدی از پیدا کردن کار پس از فارغ‌التحصیلی، دیگر دانشگاه برای خیلی از جوانان و خانواده‌هایشان در اولویت نخست زندگی قرار ندارد.

امین جلالوند ‌- ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها