لاریجانی در دیدار با اعضای فراکسیون شاهد:

ارگان‌ها باید قانون ظرفیت استخدام فرزندان شهید را رعایت کنند

در حالی که مدت‌هاست راه استخدام‌های دولتی به روی مردم بسته است دیروز در مجلس سخن از استخدام‌هایی بود که در آن، رابطه جای ضابطه را گرفته است.
کد خبر: ۵۴۰۸۱۳
استخدام‌های آموزش و پرورش زیر ذره‌بین مجلس

اشاره نمایندگان به استخدام 5000 مربی قرآن و 15 هزار مستخدم بود که از پاییز امسال در آموزش و پرورش به‌کار گرفته شده‌اند، همان موضوع تقریبا کهنه که وزیر آموزش و پرورش تاکنون زیر بار غیرقانونی بودن یا مشکل‌دار بودنش نرفته است.

شروع سوال از حمیدرضا حاجی‌بابایی شروعی توفانی بود. موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد و جبار کوچکی‌زاده، نماینده مردم رشت دو سوال‌کننده از وزیر بودند که از ابتدای استخدام این 20 هزار نیرو چند بار موضوع را از حاشیه به متن آورده‌اند تا شاید در لابه‌لای پرسش و پاسخ‌های وزیر و نمایندگان، راهی برای اعتراف به اشتباه وزیر باز شود.

استخدام‌های پر ابهام

اما این آتش زیر خاکستر نه آن روزها و نه دیروز نتوانست وزیر آموزش و پرورش را از موضعش پایین بیاورد و مسیر دادن کارت زرد به حاجی بابایی را باز کند حتی با این‌که ثروتی از نامه نوشتن‌های پیاپی و بی‌اعتنایی وزیر به این نامه‌ها سخن گفت.

ثروتی دیروز از استخدام‌هایی حرف می‌زد که ضابطه‌مند نیست، از این‌که طبق قانون کار به‌کارگیری معلمان حق‌التدریسی ممنوع است، از این‌که در دوره وزیر قبلی 20 هزار معلم حق‌التدریسی جذب شدند، اما با آمدن حاجی‌بابایی همه این معلمان از آموزش و پرورش اخراج شدند و از این‌که حالا نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که وزیر بعد از حاجی‌بابایی، 5000 مربی قرآن را که به صورت کار معین به تدریس مشغولند، اخراج نکند.

آن‌طور که ایسنا مخابره کرده، این نماینده معترض سعی داشت با بیان این ابهامات، نکته‌ای را به شنونده‌ها منتقل کند که رنگ‌و بوی رابطه‌بازی داشت. او معترض بود که چرا فردی با داشتن فوق‌لیسانس علوم قرآنی از بهترین دانشگاه کشور نتوانسته به‌عنوان مربی قرآن جذب شود اما فرد دیگری با لیسانس کشاورزی، فیزیک یا شیمی جذب شده و حالا قرآن تدریس می‌کند. ثروتی از زبان معترضانی سخن می‌گفت که معتقدند چرا با این‌که بر مفاهیم قرآنی تسلط دارند، جذب نشده‌اند و بدتر از آن این‌که چرا برای استخدام‌ها آگهی عمومی داده نشده است.

آتش کلام این نماینده اما تندتر از آنی بود که فقط به خاطر شنیدن سخنان معترضان و جاماندگان از استخدام شعله کشیده باشد چون او به این نیز اعتراض داشت که چرا به یکباره در نهاد ریاست جمهوری 1500 نفر بدون آزمون جذب می‌شوند و بعد هیات تطبیق، این کار را خلاف قانون اعلام می‌کند؟

ثروتی این جمله‌ها را گفت تا یکبار دیگر به استخدام مستخدمین در مدارس اشاره کند و از رابطه‌بازی در استخدام‌ها، تقسیم‌بندی سهمیه‌ها میان روسای آموزش و پرورش استان‌ها و بی‌اطلاعی عموم مردم از استخدام‌ها سخن بگوید.

متخلفان 24 ساعته برکنار می‌‌شوند

اما حاجی‌بابایی همه این انتقادها را شنید و به تمام آنها پاسخ داد تا یکبار دیگر نشان دهد او بیدی نیست که با این بادها بلرزد.

وزیر آموزش و پرورش همچون دفعات قبل، قرص و محکم اعلام کرد که استخدام این 20 هزار نیرو کاملا قانونی بوده و هیچ شبهه‌ای در آن وجود ندارد. او توضیح داد که طبق مصوبه هیات دولت باید حافظان کل قرآن، قاریان برجسته و آنهایی که در سطح بین‌المللی، ملی و استانی دارای رتبه هستند به عنوان مربی قرآن به کار گرفته شوند البته به این شرط که در آزمون نیز پذیرفته شوند.

او به این ترتیب پاسخ ثروتی را که معتقد بود افرادی با فوق‌لیسانس علوم قرآنی جذب وزارتخانه نشده‌اند، داد همان‌هایی که به‌زعم وزیر اگر چه تا مقطع کارشناسی ارشد درس خوانده‌اند، اما استحقاق مربیگری قرآن را نداشته‌اند.

حاجی بابایی پاسخ انتقادات درباره به کارگیری مستخدمان را نیز به روشی مشابه داد و گفت که این افراد از بین افرادی با شخصیت پاک و دیندار انتخاب شده‌اند و با این‌که تعداشان 15هزار نفر بوده است، اما نیاز مدارس به مستخدم آنقدر زیاد است که این تعداد نتوانسته همه پست‌های خالی در مدارس سراسر کشور را پر کند. با این حال‌حاجی بابایی یک امتیاز نیز به معترضان داد، آنجا که اعلام کرد تاکنون درباره این استخدام‌ها حتی یک مورد گزارش تخلف نیز به دستش نرسیده اما اگر روزی چنین گزارشی را مشاهده کند برکنار شدن متخلفان، بیشتر از 24 ساعت زمان نخواهد برد.

وزیر پاسخ‌هایش را به این شکل تمام کرد، ثروتی نماینده مردم بجنورد نیز حسن‌ختام کلامش این جمله بود که اگر وزیر قول بدهد از این پس تمام استخدام‌ها و آزمون‌ها بعد از اعلام رسمی و آگهی عمومی انجام شود او این سوال را به رای نمی‌گذارد که البته محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را برعهده داشت، این جمله را به معنی قانع شدن نماینده طراح سوال قلمداد کرد، جمله‌ای که به نظر می‌رسید بیش از قانع شدن، رنگ و لعاب انتقادی بی‌پاسخ مانده را دارد.

مریم خباز ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها