پژوهشگران دانشگاه شهرکرد نخستین بار توانستند جنسیت جنین مادیان آبستن را در هفته اول تشخیص دهند
کد خبر: ۱۱۸۵۱۶۸
تشخیص جنسیت جنین مادیان آبستن در هفته اول

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد با استفاده از نمونه خون مادیان آبستن و استخراج DNA آزاد جنینی موجود در خون مادر، برای نخستین بار در جهان موفق شدند جنسیت کره مادیان را در هفته های اول آبستنی تشخیص دهند.

سعید کریمی افزود: در دوره آبستنی مقادیر ناچیزی DNA جنینی از سد جفتی عبور می کند و وارد خون مادر می شود که از این مقادیر ناچیز می توان برای انجام پاره ای تشخیص های پیش از تولد از جمله تشخیص جنسیت جنین استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه این فرایند از طریق تشخیص توالی های اختصاصی وابسته به جنس صورت می پذیرد، گفت: این تشخیص در برخی دام های اهلی به ویژه اسب و گاو دارای اهمیت اقتصادی زیادی است که می تواند منافع مالی قابل توجهی را متوجه دامدار کند.

پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد هم اکنون قادر به تولید محیط های تجاری رقیق کننده اسپرم در اسب و قابل رقابت با نمونه های خارجی است، این رقیق کننده ها تاکنون به صورت وارداتی از شرکت های خارجی در اختیار مصرف کننده ها قرار می گرفت.

همچنین رقیق کننده های اختصاصی برای انجماد اسپرم در اسب در این پژوهشکده ساخته شده است که امکان انجماد اسپرم نریان اصیل و ارزشمند را فراهم می سازد. در این مرکز ارزیابی و آنالیز نمونه های اسپرم نریان با مشکلات باروری هم با استفاده از فناوری های پیشرفته آزمایشگاهی و مولکولی به طور معمول انجام می شود.

پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در حال حاضر آمادگی همکاری و خدمات رسانی به متقاضیان در موارد مذکور را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها