29 اردیبهشت 96، روزی به‌یادماندنی در تاریخ تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ملت ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ روزی که مردم ایران نه فقط به لحاظ کمی و آماری بلکه از حیث کیفی و معنوی تصویری درخشان و افتخارآمیز به جهانیان ارائه کردند.
کد خبر: ۱۰۳۳۰۴۵
قدر این مردم را بدانیم!

در این باره می‌توان کتاب‌ها نوشت و پژوهش‌هایی آموزنده و پرمعنا به دست داد که از حوصله این یادداشت بیرون است؛ فقط اوج‌هایی از این رویداد بزرگ را به قصد قدردانی از این حرکت عظیم مرور می‌کنیم:

• مردم ایران آشکارا نشان دادند مشارکت سیاسی را نه فقط حق مسلم خود می‌دانند بلکه با جدیت، متانت، نشاط و امید در جهت استیفای این حق گام برمی‌دارند.

• مردم ایران نشان دادند به موقعیت حساس و خطیر کنونی در منطقه و جهان آگاهند و نیک می‌دانند که مشارکت انبوه و یکپارچه آنان در انتخابات از یک سو نشانه اقتدار، انسجام و وحدت ملی و از سوی دیگر، عاملی سرنوشت‌ساز در تقویت امنیت ملی و افزایش شاخص بازدارندگی است.

• مردم ایران یک بار دیگر به وضوح نشان دادند ملتی صلح‌طلب، قانون‌گرا و اخلاق‌مدارند و در هنگامه جنگ و ترور و خشونت‌های دامن‌گستر در منطقه، می‌توانند تصویری مثال‌زدنی از نظم و انضباط و مدنیت را در سراسر ایران پهناور به نمایش بگذارند.

• مردم ایران اثبات کردند از فرهنگ سیاسی ژرف، پرمایه و توسعه‌یافته‌ای برخوردارند. این فرهنگ سیاسی که برآمده از ریشه‌های فرهنگ و تمدن کهن ایرانی ـ اسلامی از یک سو و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب از سوی دیگر است،‌ الگویی کم‌نظیر از یک فرهنگ سیاسی معتدل، متین، فعال و رقابتی را ارائه می‌کند.

• مردم ایران عملا اثبات کردند مرزهای ظریف، حساس و خطیر رقابت و خصومت؛ مردم‌سالاری و غوغاسالاری؛ انتقاد و تخریب و ارزش و ضدارزش را می‌شناسند و از رفتارهایی که ممکن است به زیان منافع و مصالح ملی تمام شود، آگاهانه می‌پرهیزند.

• نکته پایانی این‌که انتخابات 29 اردیبهشت 96 تجلی الگوی رشد و توسعه سیاسی، مردم‌سالاری و رهبری دینی و مردمی بود؛ الگویی برآمده از متن انقلاب اسلامی، بهره‌مند از مجاهدت‌ها و مقاومت‌ها و مبارزه‌های فشرده ملتی بزرگ با ذخیره فرهنگی چندهزارساله و برخوردار از پشتوانه فداکاری‌های شهدا و ایثارگران انقلاب. در یک کلام، «قدر این مردم را بدانیم».

دکتر علی مرتضویان - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها