سرباز مریوانی قربانی نجات یک سگ

مین همچنان قربانی می گیرد

با وجود گذشت بیش از چند دهه از پایان جنگ تحمیلی، مردم مناطق مرزی کشورمان خصوصا استان کردستان همچنان تاوان این جنگ نابرابر را می پردازند بطوری که هر از چند گاهی انفجار مین های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی ، حادثه آفریده و جان مردم روستاهای مرزی را تهدید می کند.
کد خبر: ۹۸۲۴۸۰
مین همچنان قربانی می گیرد

به گزارش جام جم آنلاین ، عملیات پاکسازی حدود ده سال پیش به اتمام رسیده است اما هنوز، ایران با ١٦میلیون مین خنثی‌نشده، بعد از مصر دارای بیشترین مین در جهان است؛ عراق و افغانستان، آنگولا و چین با ١٠میلیون مین در رتبه سوم قرار دارند. آمار وزارت دفاع نشان می‌دهد که از سال١٣٦٧ تا شهریور ١٣٩٣، ٣٦٨ نفر در کردستان جان خود را توسط مین از دست داده‌اند و هزار و ٦٠٠ نفر نیز مجروح شده‌اند. هنوز هزار و ٤٦٠ هکتار اراضی مین‌گذاری‌شده در کردستان قربانی می‌گیرد.

سه شهروند مریوانی دو سال پیش بر اثر انفجار مین از ناحیه پا دچار نقص عضو شدند.26 مهرماه سال گذشته هم هفت کودک مریوانی در روستای نشکاش این شهرستان براثر انفجار مین مجروح شدند.

در فروردین ماه امسال نیز انفجار مین در روستای دو پلوره شهرستان مریوان منجر به قطع مچ پای جوان 18 ساله مریوانی شد.جدیدترین اتفاق نیز در آذرماه امسال رخ داد دو انفجار که یکی منجر به مرگ ودیگر سبب قطع عضو شد .ابتدا در حوزه منطقه عمومی نفت شهر یکی از عشایر منطقه با مین به جای مانده از دوران دفاع مقدس برخورد می کند و به شدت مجروح می شود.این فرد بلافاصله به بیمارستان سرپل ذهاب انتقال داده می شود، اما به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست می دهد.

دیگری نیز یک سرباز مریوانی است که یک پایش را به خاطر نجات یک حیوان از دست داد ، سید محمد باختر سرباز مریوانی که در پادگان عجب شیر خدمت می کند، با مشاهده سگی گرفتار در سیم خاردار به کمک حیوان می شتابد، اما بعد از نجات سگ، بر اثر انفجار مین پای راست خود را از دست می دهد وی اکنون به علت شدت جراحات در بخش سی سی یو بیمارستان بستری است.

اگرچه این سرباز مریوانی مورد دلجویی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است . ولی ضایعه از دست دادن پا برای این جوان مریوانی جبران ناپذیر است.

معاون رییس جمهور در تماس تلفنی با این سرباز فداکار ضمن آرزوی بهبود زود هنگام و سلامتی برایش گفت: شما برای نجات یک حیوان بی زبان و آسیب دیده رفتید ولی متاسفانه این طوری آسیب دیدید، انشااله حال تان زودتر خوب شود و ما هم مراحل درمانی شما را پیگیر هستیم.

تشریح جزییات حادثه از زبان سرباز فداکار

سرباز فداکار مریوانی نیز در تشریح این واقعه گفت: در پادگان نگهبان بودم و آخرهای پست ام بود که دیدم سگی به سیم خاردار گیر کرده است، من هم برای نجات آن حیوان رفتم.

سید محمد باختر افزود: هر چقدر تلاش کردم دیدم نمی توانم، تا اینکه یک پایم را آن طرف سیم خاردار گذاشتم، که در آن حین سگ از سیم خاردار آزاد شد و فرار کرد و مین هم بلافاصله منفجر شد.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه از این عمل خود پشیمان نیستم، اظهار کرد: احساس خیلی خوبی دارم که توانستم این حیوان زبان بسته را نجات دهم و اگر باز هم چنین موقعیتی پیش بیاید حتما آن را تکرار می کنم.

پدر سرباز فداکار نیز از ملاقات حدود 150 نفری حامیان محیط زیست تبریز از فرزندش در روز گذشته خبر داد و گفت: از لطف و عنایت مردم تبریز واقعا شوکه شدیم و از اینکه فرزندم را تنها نگذاشته و جویای حال وی هستند، تشکر می کنم.

اگرچه دلجویی های مردم ومسئولین سبب دلگرمی خانواده این سرباز مریوانی شده است ولی فراموش نکنیم که در صورت عدم چاره جویی وپاکسازی جدی این مناطق ،احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار زیاد است ومعلوم نیست که مین این دفعه کدام هموطن ما را قربانی کند .

هرچند که معاون فرمانداری شهرستان قصر شیرین معتقد است که اغلب این مناطق پاکسازی شده است اما پاکسازی صورت گرفته تنها تا عمق 40 سانتی زمین را پوشش داده و بعضا مین هایی وجود دارد که در اعماق بیشتری از زمین قرار دارند که نیاز است بازنگری در امر پاکسازی این مناطق صورت گیرد.همچنین در برخی موارد دیده شده که مین هایی به علت بارندگی های ممتد و سیل در سطح زمین جابجا می شوند و حوادث ناگواری هم به بار می آورند.

با این وجود بیشتر قربانیان مین ساکنان و اهالی محلی مناطق مرزی یا عشایر هستند که در زمان کار کشاورزی روی زمین های خود یا رفت و آمدهای بین روستا دچار حادثه می شوند حتی اگر یک مین نیز در مناطق جنگی وجود نداشته باشد اما احتمال انفجار مین تهدید جدی علیه امنیت ذهنی و فکری شهروندان این مناطق خواهد بود که در هنگام راه رفتن همواره منتظر وقوع حوادث ناگوار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها