رییس اتحادیه تولید کننندگان ،‌صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و تره بارگفت :براورد خسارت سرما زدگی از باغات مرکبات استاهای شمالی کشور تا چند روز آینده ممکن نیست .
کد خبر: ۹۷۲۴۴۴
میزان خسارات باغات مرکبات شمال مشخص نیست / باغات کیوی هم زیر برف رفته اند

سید رضا نورانی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود :در حال حاضر خیلی از باغات مرکبات در شرق استان مازندران زیر پوشش برف قرار گرفته اند ومیزان بارش در برخی مناطق تا یک متر نیز گزارش شده است .

به گفته وی تا زمان آب شدن برفها طی چند روز آینده نمی توان از میزان خسارتی که به درختان و محصولاتی که هنوز چیده نشده بودند ارائه داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به هشدار سردشدن هوا امکان چیدن محصول از روی درختان وجود نداشت اظهار داشت : معمولا در این زمان پرتقالهای روی درختان نارس است و به اندازه کافی رنگ عوض نکرده و قند پرتقال افزایش نیافته است و از طرف دیگر کاهش دما در این حد غافلگیر کننده بود ،همین بسیاری از محصولات زیر برف باقی مانده است و امیدواریم میزان صدمات همانند سال 86 که دمای هوا به زیر صفر درجه رسید و خسارات بسیاری را به باغداران وارد کرد نباشد .

وی افزود: باید برای براورد خسارت چند روزی را تامل کرد و امیدواریم این سرما به گوشت مرکبات نفوذ نکرده باشد چون باعث تلخی مزه پرتقال خواهد شد .

نورانی گفت : باغات کیوی نیز در غرب مازندران زیر پوشش برف قرار گرفته اند و این محصول نیز هنوز چیده نشده است و امیدواریم خود درختان آسیب ندیده باشند چون باعث می شود سال دیگر محصول ندهد .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از ورود خسارت با به کارگیری راهکارهایی جلوگیری کرد اظهار داشت : به طور قطع می توان اما بکارگیری این روشها هزینه هایی دارد که شاید باغداران از عهده آن برنیایند در خیلی از کشورها از جمله ترکیه از فناوری هایی دراین زمینه استفاده می شود تا سرما آسیبی به درختان نزند .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها