تنها حدود دو هفته دیگر به اربعین حسینی باقی مانده و تب و تاب سفر زیارتی اربعین هم در حال بالاگرفتن است؛ آنهایی که قصد سفر زمینی کربلا و خروج از مرزها را دارند، تقریبا سفر خود را آغاز کرده‌اند، اما بخش زیادی از کسانی که برای سفر هوایی برنامه‌ریزی کرده‌اند، همچنان به دنبال تهیه بلیت و احیانا تورهای اربعینی هستند که هرچه به ایام موعود نزدیک‌تر می‌شویم، قیمت‌شان هم بالاتر و غیرقابل باورتر می‌شود.
کد خبر: ۹۶۵۱۴۷
آنچه باید برای سفر اربعین بدانید

به گزارش جام‌جم، سفر زیارتی اربعین حسینی به کشور عراق در چند سال اخیر به یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات و سفرهای زیارتی در تمام دنیا تبدیل شده است. مردم و دوستداران اهل بیت و امام سوم شیعیان از سراسر دنیا و از راه‌های مختلف زمینی و هوایی خود را به عراق می‌رسانند؛ سفری که برخی آن را از اول ماه صفر آغاز می‌کنند تا روزها و ساعات بیشتری را به عشق محبوب پیاده طی کنند و بقیه هم سفرشان را معمولا به ده روز یا یک هفته مانده به اربعین حسینی موکول می‌کنند تا بخشی از مسیر در کشور عراق یعنی نجف تا کربلا را پیاده پیموده و در چهلمین روز شهادت یار، خود را به حرمش برسانند. مشتاقان این سفر پرشور زیارتی در ایران نیز که تا روز گذشته حدود 900 هزار نفرشان برای این سفر از طریق سایت حج و زیارت و 2300 دفتر مسافرتی زیارتی تحت نظر سازمان ثبت‌نام کرده‌اند، از چند طریق خود را به عراق می‌رسانند؛ آنها که در مناطق دورتر همچون شرق و مرکز و شمال کشور هستند و شرایط اقتصادی بهتری هم دارند، خود را با سفر هوایی به نجف رسانده و از آنجا مسیر عاشقی را پیاده می‌پیمایند و بقیه هم (چه در استان‌های دور و چه نزدیک) زمینی با اتوبوس یا خودروهای شخصی خود را به مرزهای کشورمان در استان ایلام و خوزستان رسانده و از آنجا عازم کربلا می‌شوند.

ویزای اربعین

این گزارش می‌افزاید: قیمت ویزا برای همه مردم تقریبا ثابت است؛ البته سازمان حج و زیارت می‌گوید: 40 دلار بعلاوه 6000 تومان هزینه‌های پزشکی و 18 هزار و 800 تومان حق بیمه، اما آژانس‌های مسافرتی نرخشان کمی متفاوت است؛ یعنی 40 دلار بعلاوه 10 هزار تومان بعلاوه 25 هزار تومان حق بیمه.

اما از ویزا که عبور می‌کنیم و بحث سفر و تهیه بلیت هواپیما و جای گرفتن در یکی از تورهای اربعین به میان می‌آید، (گذشته از سفر با اتوبوس و خودروی شخصی) دیگر نرخ‌ها شناور شده و گاه به پرواز درمی‌آیند.

در همین خصوص و در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی حمل و نقل هوایی کشور امسال نیز همچون سال‌های گذشته نرخ رسمی و واحدی را برای بلیت هواپیما برای ایام اربعین در مسیرهای منتهی به عراق اعلام کرده است؛ درعمل بلیت‌های این سفر زیارتی هم‌اکنون با نرخ بالاتر از آنچه اعلام شده در حال فروش است.

به طور مثال نرخی که سازمان هواپیمایی کشور برای مسیر تهران ـ نجف ـ تهران (رفت و برگشت) مصوب و حتی به طور رسمی از صدا و سیما اعلام کرده، یک میلیون و صد هزار تومان است، درحالی که وقتی نگاهی به قیمت بلیت‌های ارائه شده در سایت آژانس‌ها می‌اندازی با ارقام دیگری روبه رو می‌شوی که حداقل قیمت ارائه شده یک میلیون و 400 هزار تومان برای همین مسیر است.

کمیابی بلیت هواپیما با قیمت مصوب

در همین زمینه مهدوی، مسئول فروش یک آژانس مسافرتی در تهران به جام‌جم می‌گوید: ما بلیت‌هایمان به فرودگاه نجف را به نرخ مصوب می‌فروشیم، ولی ممکن است برخی آژانس‌ها بلیت‌شان را گران‌تر به فروش برسانند. سخنان وی در حالی مطرح می‌شود که صبوری، مسئول فروش بلیت یک آژانس دیگر به جام‌جم می‌گوید: از هیچ آژانسی نمی‌توانید بلیت هوایی اربعین به قیمت مصوب یک میلیون و صد هزار تومان را خریداری کنید، زیرا در واقعیت اصلا چنین قیمتی وجود ندارد و تمام آژانس‌ها بلیت پروازهای خود را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به مشتریان عرضه می کنند، قیمتی هم که سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده، هیچ کارایی ندارد جز خراب کردن بازار.

سخنان این مسئول در دفتر مسافرتی به واقعیت هم نزدیک‌تر است، زیرا وقتی به سایت‌های فروش بلیت هم مراجعه می‌کنید، با قیمت‌های بسیار متفاوتی مواجه می‌شوید؛ قیمت‌هایی که از یک هفته مانده به اربعین و فقط یک سفر (یعنی فقط رفت) از 700 هزار تومان آغاز شده و بالای یک میلیون تومان هم می‌رسد. البته با کمی جست و جو و مشاهده قیمت‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری برای سایر استان‌های کشور و قیمت فروش بلیت در سایر شهرها، می‌توان متوجه این نکته شد که بازار آشفته و هرج و مرج فروش بلیت به هرقیمت، بیشتر در استان تهران داغ است و دیده می‌شود و قیمت در دیگر استان‌ها به قیمت مصوب نزدیک‌تر است.

تورهای نجومی

برای سفر اربعین مثل زمان‌های عادی در طول سال توری وجود ندارد، یعنی مردم پس از دریافت ویزا یا در کاروان‌هایی که سازمان حج و زیارت برایشان پیش‌بینی می‌کند، جا داده می‌شوند؛ امری که حمیدمحمدی، معاون سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با جام‌جم به آن اشاره می‌کند یا در قالب کاروان‌های مردمی محلی خود گردهم آمده و همسفر می‌شوند و در عراق هم که در حسینیه‌ها و موکب‌ها پذیرایی می‌شوند. با این حال برخی آژانس‌ها هم به فروش تور اقدام می‌کنند؛ تورهایی که قیمت‌های عجیب و گزافی دارند. صبوری، مسئول یکی از آژانس‌های مسافرتی دراین باره به جام‌جم می‌گوید: قیمت یک تور کربلا در حالت عادی چیزی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است که ما همین تور را برای ایام اربعین به قیمت 2 میلیون و 250 هزار تومان می‌فروختیم.

وی که اکنون دیگر توری ندارد و ناراحت از قیمت فروش تورهایش است، می‌افزاید: اکنون هیچ توری زیر قیمت چهار میلیون تومان پیدا نمی‌کنید و ما هم اشتباه کردیم که تورمان را ارزان فروختیم و ضرر کردیم.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها