همزمان با فرارسیدن ایام‌ سوگواری سالار شهیدان رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف ویژه‌برنامه‌های متعددی را آماده می‌کنند. شبکه رادیویی تهران هم همزمان با این روزها برنامه «61 » را در قالب مسابقه طراحی کرده است که همراه با بخش‌های متنوعی از روایت، مسابقه، متن و بداهه گویی و... اجرا می‌شود و مشارکت مخاطبان را می‌طلبد.
کد خبر: ۹۵۴۳۵۲
یک مسابقه‌ عاشورایی

به گزارش جام جم، یکی از طرح‌های شبکه رادیویی تهران این که هر شب از ساعت 18 و 30 دقیقه در برنامه 61 از علاقه‌مندان به شرکت در بخش مسابقه ویژه محرم ثبت‌نام می‌کند.

برای تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه مسابقه محور 61 با برنامه‌سازان همراه می‌شویم تا علاقه‌مندان بیشتر با تهیه و پخش این برنامه آشنا شوند.

تحلیل عمق واقعه عاشورا

عبدالحسین قلعه قوند، مدیر گروه تفریحات و سرگرمی شبکه رادیویی تهران است، از او درباره طراحی و ویژگی‌های این برنامه ترکیبی می‌پرسم که او در پاسخ می‌گوید: در ایام خاص بویژه ایام عزاداری برنامه 021 که با محوریت مسابقه و ریتمی تند و شاد روی آنتن می‌رود، تغییر می‌کند. ما در این ایام هم شاهد این اتفاق هستیم، به طوری که ساختار مسابقه حفظ، درونمایه و محتوای آن تغییر می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه 61 با دیگر ویژه‌برنامه محرم چه وجه تمایزی دارد، می‌افزاید: تفاوتی که این برنامه با برنامه‌های دیگر دارد رویکرد و نگاهش به مقوله محرم و عاشورا و حماسه حسینی است، در این برنامه تلاش می‌کنیم نسبت‌های معرفتی که امام حسین(ع) به خاطرش حماسه آفرید و شهید شد در شرایط امروزی بازیابی شود. در عین حالی که صورت ماجرا برای ما اهمیت دارد، عمق ماجرا و چرایی رشادت‌های سید و سالار شهیدان و یارانشان هم برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

قلعه قوند معتقد است: بحث امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین پیام عاشورای حسینی است و روزهایی که برنامه 61 پخش می‌شود این موضوع تبلور بیشتری خواهد داشت، چراکه اساسا ماموریت زندگی ما خارج از دایره امر به معروف و نهی از منکر نیست و در برنامه 61 تلاش می‌کنیم این مهر را به شکل ویژه‌تری بیان کنیم.

با توجه به این که زمان زیادی تا شروع برنامه مانده است، مخاطبان بسیاری برای شرکت در مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند.

فاطمه نصرآبادی، از گوینده‌های باسابقه شبکه رادیویی تهران است که بیش از 20 سال با این شبکه همکاری می‌کند، یعنی از زمانی که وارد سازمان صدا و سیما شده، کارش را با این شبکه آغاز کرده و اجرای این برنامه را به عهده دارد.

به نام خدا وَالسلام علیک یا اباعبدالله!

نصرآبادی صحبت‌های آغازین خود را آغاز می‌کند: خدا خواست که محرم بماند، خواست که محرم با یاد اباعبدالله بماند. در مسیر تقویم، رسیدیم به روزهایی که سرآغاز ماهی پر از دل‌شدگی‌هاست؛ ماهی پر از عشق و شور و طلب، ماه قیام و شهادت. ماه محرم در مسیر همین لحظه‌هاست، یادهای محرم سال 61 رو مرور می‌کنیم؛ یادهایی که دل‌هامون رو گره گیر محبت سیدالشهدا می‌کند.

خون محمد و علی، خون فاطمه و حسن، خون حمزه و جعفر طیار... همه و همه در رگ‌های حسین(ع) شعله می‌کشد؛ خونی که از روز نخست برای نشر دین و دعوت توحید و عدالت، گرم و زنده و جوشان است؛ خونی روان در ابدیتِ زمان.

نصرآبادی در ادامه هم با اعلام شماره‌های ارتباطی مخاطبان از علاقه مندان برای شرکت در مسابقه دعوت می‌کند تا در برنامه خودشان مشارکت داشته باشند.

برنامه‌ای که صرفا مسابقه نیست

ساناز باقری، تهیه این برنامه را به عهده دارد و درباره این ویژه‌برنامه می‌گوید: برنامه‌ای که صرفاً مسابقه نیست و مخاطب به عنوان یک شرکت‌کننده، شنونده یک برنامه ترکیبی است که بخشی از آن را مسابقه تشکیل داده است. با هدف شناساندن وقایع کربلا و شخصیت‌های دخیل در آن بخشی از برنامه 61 به اجرای مسابقه اختصاص یافته است.

وی ادامه می‌دهد: با ثبت نام از مخاطبان رادیو تهران و با طرح سوالات متنوع با موضوع ماه محرم، قیام حسینی، اخلاق و رفتار امام حسین(ع) و... این برنامه با مشارکت شنوندگان اجرا می‌شود. موضوع صبر و شکیبایی ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی و معرفتی حضرت امام حسین(ع) و یارانشان، آموزه‌های سیاسی و اجتماعی ایشان محور این بخش است که در قالب مسابقه اجرا خواهد شد.

تهیه‌کننده برنامه می‌افزاید: علاوه بر این از آیتم‌های اصلی برنامه می‌توان به شخصیت‌شناسی، آثار فرهنگی و معرفی کتاب‌های عاشورایی درباره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد. امام حسین(ع) و عاشورا، فرزندان امام حسین(ع) در کربلا و دلنوشته‌های عاشورایی و... ازجمله موضوع‌هایی است که به آنها پرداخته می‌شود.

باقری در پاسخ به این پرسش که علاقه‌مندان با چه شرایطی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند، می‌گوید: علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در مسابقه 61 از طریق شماره پیامک 3000094 یا شماره تلفن گویای برنامه 27860094 و شماره تلفن‌های 22040530 و 22054088 در این مسابقه شرکت کنند و محدودیتی برای ثبت نام از شرکت‌کننده‌ها نیست.

اجرای برنامه‌های مناسبتی سخت‌تر است

فاطمه نصرآبادی، اجرای روان و صمیمی دارد، در پایان برنامه با او درباره چگونگی اجرای برنامه‌های مناسبتی بویژه ایام مذهبی گفت‌وگو کردم. او می‌گوید: اجرای برنامه‌های مذهبی با برنامه‌های عادی از لحاظ سطح اطلاعات و لحن و بیان متفاوت است. اجرای برنامه‌های مناسبتی سخت‌تر و اجرای عادی نیست. مجری باید اطلاعات کاملی درباره وقایع و ایام و آن رویدادها کسب کند و از لحاظ روحی آماده باشد و بتواند بدون این که تصنعی در اجرا باشد، حس و حال این ایام را به مخاطب منتقل کند و شنونده‌ها هم بتوانند با او ارتباط برقرار کنند و از لحاظ حسی و معرفتی همگام با مناسبت و این ایام باشد.

وی یادآوری می‌کند: قالب برنامه 61 مسابقه محور است، اما هدفش بالا بردن معرفت و اطلاعات پیرامون این مناسبت است. به نظرم بحث هیجان لازمه همه مسابقه‌ها نیست، هدف ما آموخت و یاد دادن در قالب مسابقه است، ما به صورت غیرمستقیم اطلاعات بسیاری را از طریق این برنامه به مخاطبان منتقل می‌کنیم.

تقویم ده روزه کربلا، هزار هزار سال است که پر از اشک و آه ورق می‌خورد تا در هزاره‌ای دیگر، روایتی تازه شنیده شود از عاشقی‌های عاشوراییان.

روایت هایی از واقعه عاشورا

مسابقه از دیگر بخش‌های این برنامه است که در چهار بخش طراحی شده است، اولین بخش آن با عنوان «گزارشگر محله» اجرا می‌شود. در این قسمت از برنامه شرکت‌کننده در 60 ثانیه گزارشی از هیات و مراسم‌هایی که در محله‌شان اجرا می‌شود را گزارش می‌کند. گزارشگری یا خبرنگاری یکی از ابزارهای شاخص و مهم در برنامه‌های رادیو و تلویزیون که در اولین بخش از این مسابقه از آن استفاده شده است.

بخش دوم این مسابقه رادیویی به پنج سوال سه گزینه‌ای با موضوع‌هایی همچون محرم، واقع کربلا و یاران حضرت اختصاص یافته است، شرکت‌کننده‌ها در مسابقه باید به این پرسش‌ها که با هدف سنجش اطلاعات عمومی‌شان و اطلاع‌رسانی به مخاطبان است، پاسخ‌ ‌دهند.

اما این قسمت از این مسابقه تداعی‌کننده خاطره‌هاست، سکانس‌ها و گزیده‌ای از فیلم‌های ویژه محرم پخش می‌شود فیلم‌هایی ازجمله مختارنامه، طفلان مسلم، روز واقعه و... که ضمن همذات‌پنداری مخاطبان، شرکت‌کننده‌ها باید عنوان فیلم یا نام بازیگران و... را حدس بزنند یا خلاصه‌ای از این فیلم را توضیح دهند.

بخش آخر این مسابقه رادیویی به روایت‌هایی از واقع عاشورا، کربلا و یاران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) اختصاص یافته است که با صدای احمد گنجی اجرا می‌شود و در ادامه با توجه به متنی که روایت شد سه سوال از شرکت‌کننده برنامه پرسیده می‌شود. در این مسابقه از همه ابزارهای رادیویی استفاده شده است، رادیو تنها صداست با ابزارهایی مانند موسیقی، افکت یا تقلید صدا، صداپیشگی و گزارشگری که خود همین ابزارها بر جذابیت‌های یک برنامه رادیویی می‌افزاید.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها