سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس توضیحات وزیر نفت را در نشست غیرعلنی امروز خانه ملت درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی را بسیارروشنگرانه دانست و گفت : درصورتیکه دولت پیشنهادات مطرح شده را اعمال وایرادات را کاملا رفع کند می توانیم از مهر ماه شاهد اجرا شدن قراردادهای جدید نفتی باشیم.
کد خبر: ۹۳۵۴۳۸
توضیحات وزیر نفت درمورد قراردادها بسیار روشنگرانه بود / نظارت سران قوا بر قراردادها

اسدلله قره خانی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین درباره آنچه در جلسه امروز مجلس گذشت گفت : برخی از نمایندگان نگرانی هایی را در رابطه با قراردادهای جدید نفتی از نظر تامین منافع ملی داشتند که وزیر نفت به این نگرانیها پاسخ دادند . ایرادات بیشتر در زمینه کلیات بود مثلا انتقال دانش فنی و تکنولوژی چگونه می خواهد صورت گیرد ویا سیستم نظارت چگونه خواهد بود ،همچنین بحث میادین مشترک و صیانتی بودن بهره برداری از مخازن در این جلسه مطرح شد .

وی افزود: در بحث مدیریت مخازن و برداشت از مخازن منتقدین قائل به این بودند که به پیمانکاران خارجی واگذار می شود اما وزیر نفت بیان کردند ما تحت هیچ شرایطی حاکمیت رانقض نکرده ایم و اصولا هر آنچه برای اجرای این پیمانها در بخش تجهیزاتی اعم از سرچاهی ،خطوط انتقالی و سایر تاسیساتی که آورده می شود تماما در اختیار شرکت ملی نفت است. وزیرنفت همچنین در این نشست اظهار داشت ،که شرکتهای خارجی ملزم شده اند با پیمانکاران داخلی همکاری کنند ودر این بخش همه آنچه که آورده می شود نظام مالکیتش تحت اختیار شرکت ملی نفت خواهد بود و مضافا براینکه شرکت های داخلی بخشی از کار را برعهده دارند و مالک آنچه که استحصال می شود نیزشرکت ملی نفت است .

آنچه مسلم است بر اساس توضیحات وزیر نفت باز پرداخت سرمایه گذاری باید صرفا از تولید همان پروژه باشد نه از سایر دارایی های شرکت نفت و اگر آن پروژه تولیدش کاهش یابد بازپرداختش طولانی تر خواهد بود ولی اگر چنانچه رو به تزاید باشد برخورداری آنها بیشتر خواهد بود که آنهم تا یک سقف مشخص است و هزینه سرمایه گذاری با نرخ لایبور به اضافه نیم درصد خواهد بود .

قره خانی در ادامه گفت : یکی از مباحثی که امروز بیان شد بحث نظارت بر اجرای قراردادها بود قبلا وزارت نفت کمیته ای را در نظر گرفته بود که به هیات دولت معرفی کند که پس از تصویب بر قرار دادها نظارت داشته باشد اما در جلسه امروز مطرح شد تا هیات نظارت از روسای قوا تشکیل شود .

وی درباره پروسه رفع این ایرادات گفت : قرارشد هیات تطبیق مجلس ایرادتات را جمع بندی کند احتمالا در یکی دوروز آینده ایرادات و پیشنهادات جمع بندی می شود و به هیات دولت ابلاغ می شود و هیات دولت بررسی می کند و اگر اینها بخواهد مصوب شود مجددا به هیات تطبیق مجلس می آید تا با قوانین بالادستی و منویات رهبری و اقتصاد مقاومتی انطباق داده شود واگرمشکلی وجود نداشت آن موقع ازناحیه خود مجلس به دولت برای اجرا ابلاغ می شود و اگر این ایرادات رفع شود پروسه تصویب کوتاه است .

سیما رادمنش _خبرنگارجام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
كسرا
-
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
۰
۰
آقای زنگنه وزیر الوزرا هستند با همه هجمه هایی كه به ایشان شده است و می شود بهترین وزیر نفت بعد از انقلاب ایشانند
علی
-
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
۰
۰
آقای زنگنه ادم بسیار مطلع و متخصص فن هستند امیدوارم بتوانند این قراردادها را اجرایی كنند ، متاسفانه آنقدر برخوردهای سیاسی می شود كه در همین تاخیراجرای قراردادها كلی زیان به منافع كشور وارد می شود
محمد
-
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
۰
۰
به یاد داشته باشید ایشان در زمانی كه وزیر نیرو شدند با قطعی برق و كمبود اساسی برق مواجه بودیم اما با ورود ایشان طرحهای سیكل تركیبی در سراسر ایران كلید خورد به نحوی كه در زمان خروج ایشان از آن وزارتخانه ایران به صادر كننده برق تغییر جایگاه داده بود.
ضمن آنكه با وجود تمام هجمه های دلالان نفتی كه در زمان دولت آقای احمدی نژاد حسابی پول به جیب زده بودند، ایشان تسلیم و تطمیع نشدند، درود به این بزرگمرد، آقای زنگنه بدان كه مردم بخوبی اقدامات شما را درك كرده و دعای ایشان بدرقه راه شماست.

نیازمندی ها