رییس انجمن وارد کنندگان خودرو گفت : خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع است و اگر به کشور مبداء بازگردانده نشود ،حکم کالای قاچاق را داشته و باید معدوم شود .
کد خبر: ۹۳۲۵۴۸
توضیحاتی درباره 13 بنز و پورشه که قرار است معدوم شوند/ سوءاستفاده از مجوز دولت قبل به اهالی ابوموسی

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، روز گذشته اعلام خبر امحای 13 خودروی بنز و پورشه به ارزش تقریبی 14 میلیارد تومان از سوی معاون مبارزه با قاچاق ارز و کالای تعزیرات حکومتی واکنش هایی را در برداشت . در حالیکه برخی بر این باورند که نباید این خودروها با توجه به سرمایه ای که از کشور برای ورود آنها خارج شده است معدوم شود و بهتر است به فروش رفته و یا به استفاده برخی از دستگاههای عمومی برسد برخی دیگر از گروهها معتقدند که کالاهای قاچاق کشف شده به هیچ عنوان به شبکه توزیع و عرضه بازنگردد ودر مقابل چشم مردم به آتش کشیده شود تا درس عبرتی برای واردکنندگان قاچاق باشد.

فرهاد احتشام زاد رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین نیز نظر موافقی با معدوم کردن این خودرو های گران قیمت قاچاق دارد و بر این باور است که وارد کننده ای که به قوانین و مقررات توجه نکرده است باید خسارت بپردازد و این هزینه ای است که باید بابت عدم رعایت قانون پرداخته شود.

به گفته وی براساس اعلام قبلی دولت واردات خودرو ی بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع است وبر اساس تصمیماتی که اتخاذ شد این خودور ها به هیچ وجه نباید به عنوان خودروی متروکه فروخته شوند و الزاما باید بازگشت به مبداء شوند واگر خودورها به مبدابازگردانده نشوند قابلیت فروششان وجود ندارد و تنها راهش معدوم کردنشان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا معدوم کردن آنها از نظر اقتصادی با توجه به خروج ارزی که از کشور برای واردات آن صورت گرفته است منطقی است گفت : به هر حال وارد کننده به قوانین و مقررات عمل نکرده است و این هزینه برای جلوگیری از قاچاق و عدم رعایت قوانین باید پرداخت شود . 13 دستگاه خودرویی که معدوم می شود خودروی بالای 2500 سی سی است که براساس قانون وارداتش به کشور ممنوع بوده است .از این 13 دستگاه 9 دستگاه با پروانه گمرکی جعلی هم شماره گذاری شده است و 4دستگاه از این تعداد هنوز پلاک نشده است و همه این 13 دستگاه چون حکم کالای قاچاق را دارد باید معدوم شود .

رییس انجمن وارد کنندگان خودرو درباره رویه واردات خودرو به کشور در سالهای گذشته گفت :دولت از زمانی که واردات خودروی 2500 سی سی را ممنوع کرد اعلام کرد که اینها قابلیت فروش استوکشان وجود ندارد اگر شما یک کالایی را وارد گمرک کنید وطی دو سال آن را خارج نکنید، کالای متروکه به حساب می آید و گمرک این اجازه را دارد که جنس شما را بفروشد .در مورد خودروهای بالای 2500 سی سی قبلا این اتفاق می افتاد، یعنی بعد از گذشت مدتی که گمرک خودروی وارد شده را به عنوان کالای متروکه آبرای فروش می گذاشت همان وارد کننده پول می داد و وارد کشور می کرد ، در واقع اگر چه پول بیشتر ی می داد اما از این طریق می توانست خودروی وارداتی را داخل کشور کند .

احتشام زاد در ادامه افزود : از دو سال پیش که اعلام شد خودروهای وارد شده بالای 2500 سی سی در قالب استوک امکان فروش ندارد- چون کالای متروکه حساب نمی شود- باید به مبداء برگردانده شود .البته درمورد این 13 دستگاه بحث متروک بودنش مطرح نیست اینها در زمان قبل از دوسال وارد کشور شده است و از طریق مناطق آزاد ترددش به داخل کشور انجام شده است و از آنجا با اسناد جعلی پروانه گمرکی شماره گذاری شده است و اینکه این اسناد جعلی توسط چه کسی تهیه شده است باید نهاد های قضایی پاسخ دهند چون اطلاع دقیقی ندارم .

وی درباره وارد کنندگان این خودرو ها گفت : وارد کنندگان آن اشخاص حقیقی هستند چون تعداد دستگاه ها کم است و معمولا هیچ نهادی که به صورت رسمی و درست کارمی کند نمی آید چنین ریسکی انجام دهد چون کاملا مصداق کالای قاچاق را دارد .

احتشام زاد در باره مجوز هایی که دولت قبل به اهالی ابوموسی برای واردات خودرو داده بودنیز گفت : این مجوز خاص برای کمک به اهالی این منطقه داده شده بود، البته مردم این منطقه نمی توانستند این خودرو ها را از آن مناطق خارج کنند ولی همین مجوز باعث سواستفاده برخی از وارد کنندگان غیر قانونی شد ، در واقع از آن مجوز سواستفاده می کردند وبه قیمت ناچیزی این خودرو ها را از اهالی خریداری و وارد کشور می کردند . پیش از این چون ممنوعیت واردات خودروی 2500 سی سی وجود نداشت ، ساکنین ابوموسی این امکان را داشتند که از آن شرایط خاص استفاده کنند اما هم اکنون این امکان وجود ندارد و قانون مناطق آزاد برآنجا حاکم است . در زمانی که ممنوعیت وجود نداشت وارد کنندگان این خودرو ها را با قیمت ناچیز از ساکنین ابوموسی خریداری کرده و وارد کشور می کردند .

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۶
محمد
-
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
حالا له بشه كه چی بیان مزایده بذارن هزینه فروشش رو صرف درمان بیماران سرطانی كنن. چی میشه مگه؟ ان همه بنز و پورشه تو مملكت هست كه با انواع و اقسام مدل ها وارد شده اینم روش
نقد
-
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
تو چقد ساده ای ؟! الانم اونا ورداشتند اینو له كردند بنده خدا البته شاید چهارتا ماكت له كنند و اما اگر قرار باشه واقعا له بشه كه نمیشه فقط یه خر این كار رو میكنه
Mohamad
-
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
یعنی این خودروهای بدردنخور به درد كارهای تحقیقاتی و دانشگاهی هم نمی خورن . فقط یه پولی باید بكنه تو جیب اینا تا راضی بشن
علی تهرانی
-
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
باسلام:با پیكان مدل 79 من تاخت میزنند.پیكان من سالم میباشد وفنی آن كاملا خوبه وبرگه سبز هم دارد.اگر خواستند ایمیل منو از جام جم بخواهند .ضبط وپخش هم داره.تا دیماه هم بیمه دارد.اگر هم نشد لااقل بذارن تو نمایشگاه باهاش عكس سلفی بگیرم عقده ای نشم.
رضا
-
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
خداییش وقتی ارز از كشور خارج شده و این خودروها وارد شده است اسراف است كه چنین ماشین هایی كه با این همه دقت و كیفیت تولید شده از بین برود حداقل به پولدارهایی كه متقاضی این خودروها هستند فروخته شود و پولش را به افراد محروم بدهند این طوری قاچاقچی هم تنبیه می شود .
ناشناس
-
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
یعنی خدایش زبده ترین سیاست مدارانم تو سیاست دولتمون موندند حداقل اش اینكه مردم اروم می شدند و صورت مسئله پاك میشه
ناشناس
-
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
ببین بعضی وقتها برای نمایش هم كه شده دولتمردان سعی میكنند قانون رعایت كنند چقدر كشفیات داریم چی می شده كه خودشون از خواب بیدار می كردنند تا این مملكت دوباره آباد بشه
علی
-
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
امروز یكی اومده بود گواهی عمل بگیره تا ۱ میلیون پول عمل بچه شو بعد از یكسال وام بگیره! با هر ماشین به ۱۰۰۰ نفر یا بیشتر میشه وام داد ولی این ماشین را سوار میشوند له نمی كنند..!
جلال
-
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
خدایا ما را ازشر مسئولین جو گیر نجات بده
خوب آدم عاقل ، كلی هزینه كردید ماشین ها را گرفتید . خوب بفروشین و پول آنرا صرف مسكن مهر یا بیماران سرطانی یا پروژه عمرانی كنید خوب له كنید كه چی؟
البته این یه راه حله چون اینها مزایده برود باز فامیل بازی میشه و این میخواد برای دخترش برداره اون برای همسر دومش ..... خلاصه باز بین آنها دعوا میشه بیا و ببین .... ا
محسن
-
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
برادر من همه رو پرس كنید بره پی كارش، یعنی چی حیفه كالای قاچاقه باید از بین بره و وارد كشور نشه.
مش قربون
-
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
این خودروها را بیاورند در مناطق محروم در روستاها , تا اهالی روستاها از آنها بعنوان وسیله حمل و نقل استفاده كنند و بیاند شهر برای خرید و برگردند به روستا - بشود تاكسی صلواتی برای روستاها
یوسف
-
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
هزارا میلیارد دلار مشروبات از مبادی كشور با مجوز های جعلی وبنام كالای دیگر وارد میشود وافراد مست میكنند وبجان هم میافتندومملكت را بهم میریزند كسی نمیتواند جلویشان را بگیرد انموقع جای قانون كجاست؟حالا چرا قانون پیدایش شده چون حق العمل نرسیده؟سه نفر زمینی را با شهرداری معامله كردندوهركدام یك چك 10میلیون تومانی(25سال پیش)گرفتند دو نفر اول نفری 200هزار تومان رشوه به حسابداری دادند وچكهارا نقد كردند ولی نفر سوم بعد از 3ماه آ مدو شد به شهرداری به دادگاه شكایت كرد .شهرداری از دادگاه برای پرداخت چك سه ماه مهلت خواست كه موافقت شد.یعنی نفر سوم برای رسیدن به پول خود شش ماه منتظر ماند.اینست كاربرد وكاركرد قانون
كارمند معمولی كه توقع ماشین با كیفیت رو داره.
-
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
اصلا چرا باید واردات ماشین بالای 2500 ممنوع باشه؟؟؟ كه تولیدات ایران خودرو و سایپا به فروش بره؟؟
محمد
-
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
هر دم از این باغ بری میرسد....تازه تر از تازه تری میرسد
وطن دار
-
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
اگر این خودروها مصادره هم شوند وارد كننده زیانش را متقبل شده است چه فرقی بین معدوم كردن ومصادره كردن از نظر میزان زیان وارده به وارد كننده دارد ؟
ولی اگر این خودروها فروخته شوند با 14میلیارد تومان حاصله میشود به 1400زوج بی بضاعت وام بلاعوض 10میلیون تومانی داد تا این قدر سرگردان بانكها نشوند ودنبال ضامن كارمند نیز نگردند
كاش در تصمیم گیری برای این موارد عقل سلیم را جایگزین احساسات وانتقام گیری های شخصی كنیم.
علی
-
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
منهدم شوند بهترین تصمیم می تونه باشه چون مانع از ورود چنین كالاهایی به كشور میشود ولی این عمل انهدام رو انجام نخواهند داد چون همیشه زر،زور و پارتی به قوانین و مقررات و مصالح كشور و ملت چربیده.

نیازمندی ها