تشدید اخبار درباره ارتباط داشتن آزادی زندانیان آمریکایی و پرداخت پول به ایران

ترودو: ادعاها درباره انتقال پول به ایران نادرست است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: برخی ادعاها درباره انتقال 400میلیون دلار به ایران در ازای آزادی 4 آمریکایی، نادرست است.
کد خبر: ۹۳۰۴۸۰
ترودو: ادعاها درباره انتقال پول به ایران نادرست است

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، الیزابت ترودو در پاسخ به سوالی درباره انتقال چهارصد میلیون دلار به ایران گفت: من نمی خواهم به جزییات خاص این ماجرا وارد شوم اما باید بگویم ادعاهای مطرح شده دراین خصوص که آمریکایی های آزاد شده اجازه نیافتند تا پیش از رسیدن هواپیمای حامل پول نقد از ایران خارج شوند، نادرست است. همانطور که مقامات ایالات متحده قبلا علنی گفته اند در آزادی اتباع ما در آن روز تاخیری رخ داد اما این تاخیر با حل قضیه مذکور در لاهه هیچ ارتباطی نداشت و این تاخیر فقط به حل و فصل مسائلی در دقیقه نود درباره زندانیان ما مربوط بود. مهمترین مسئله در این خصوص، جایابی این افراد و حصول اطمینان از این مسئله بود که همه افراد مشارکت کننده در مبادله زندانیان در هواپیما باشند و آماده خروج باشند. منظورم از این افراد آقای «رضائیان»، آقای «عابدینی» و آقای «حکمتی» است. می خواهم به این نکته بسنده کنم که انجام دادن همه کارها، حصول اطمینان از آزادی اتباعمان و اقدام توام با حسن نیت ما برای آزادی برخی از اتباع ایرانی در ایالات متحده، مستلزم دیپلماسی ظریف تا پایان کار است. فکر می کنم با این توضیحات، پاسخ سوال شما را دادم.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگار درباره ارتباط بین این دو رویداد گفت بین این دو رویداد، هیچ ارتباط زمانی وجود نداشته است. ادعاهای مطرح در این خصوص که تا زمان رسیدن هواپیمای حامل پول به آمریکایی های آزاد شده اجازه خروج از تهران داده نشد، کاملا نادرست است.

ترودو افزود هواپیمای حامل آمریکایی ها فقط به علت مسائل لجستیک تاخیر داشت و اینکه همه افراد مدنظر در هواپیما قرار گرفته باشند.

نمی خواهم به صورت مشخص درباره شهرام امیری صحبت کنم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اعدام شهرام امیری به اتهام جاسوسی گفت ما بار دیگر از ایران می خواهیم که به حقوق بشر احترام بگذارد و حقوق بشر را پاس بدارد تا اینکه در همه پرونده ها، رویه های قضایی شفاف پیگیری شود. ما به صورت مستمر و علنی، نگرانی خود را درباره کارنامه حقوق بشری ایران از طریق کانالهای مختلف ابراز داشته ایم. موارد متعددی از پرونده های ایرانی در گزارش سالانه حقوق بشر ما و گزارش ما درباره وضع آزادی های دینی در سراسر جهان آمده است. درعین حال ، ما با کشورهای دیگر به منظور بحث درخصوص این موارد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همراهی می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکابا بیان اینکه نمی خواهم به صورت مشخص درباره این مورد صحبت کنم گفت وقتی او (امیری) تصمیم گرفت به ایران بازگردد ما به صراحت کامل در این خصوص صحبت کردیم. همانطور که گفتم ما نگرانی خود را به صورت کلی درباره رویه های صحیح قضائی در ایران و درباره وضع حقوق بشر در ایران ابراز داشته ایم.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هرگونه نقش داشتن آمریکا را در کودتای نافرجام ترکیه رد تاکید کرد و گفت: زمان کودتای نافرجام بر آن تاکید داشته ایم و آن اینکه ترکیه دوست ما است. ترکیه متحد ما در ناتو است. ترکیه شریک ما است. درحالیکه ترکیه تلاش می کند این دوره را پشت سر بگذارد ما در کنار ترکیه ایستاده ایم. این مسئله، بازی با حاصل جمع صفر نیست و مقابله با داعش، مسئله ای است که برای همه ما نگران کننده است قطع نظر از اینکه در کجای جهان باشیم. این مقابله نیز فقط با داعش نیست بلکه به صورت کلی مقابله با افراط گرایی خشونت طلب است.ما در کنار دولت ترکیه ایستاده ایم که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است. ما در کنار ملت ترکیه ایستاده ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها