همه سیاره‌ها همچون زمین در حال گردش به دور خورشید هستند. عطارد در بین سیارات از همه به خورشید نزدیک‌تر است و از دید ما زمینی‌ها کمتر پیش‌می‌آید که در حین این گردش درست از مقابل قرص خورشید بگذرد. در هر قرن 13 یا 14 بار این فرصت پیش می‌آید که شاهد گذر قرص بسیار کوچک سیاره عطارد از مقابل خورشید باشیم.
کد خبر: ۹۰۲۷۹۳

عصر امروز گذر عطارد پس از ده سال در جهان و 13 سال در ایران، با تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دوچشمی مجهز به فیلتر استاندارد قابل مشاهده است. در این حالت اگر با تلسکوپ فیلتردار به خورشید نگاه کنید، عطارد را همچون نقطه‌ای بر سطح خورشید می‌بینید که با گذشت چند ساعت به آرامی از مقابل خورشید گذر می‌کند. گذر عطارد از حدود ساعت 15 و 41 دقیقه به وقت ایران آغاز می‌شود و امروز خورشید در ایران در حالی غروب می‌کند که عطارد همچون نقطه سیاه کوچکی در مقابل قرصش دیده می‌شود. نخستین بار منجمان با زمان‌سنجی مراحل رخداد این پدیده بود که توانستند فاصله زمین تا خورشید را با تکیه بر محاسبات ریاضی به‌دست آورند.

اگر تلسکوپ ندارید و مشتاقید این رویداد کم‌نظیر علمی را با چشم خود ببینید، می‌توانید امروز از حوالی ساعت‌15 به برج میلاد تهران بروید و در محوطه پای برج از پشت تلسکوپ‌ها گذر عطارد را تماشا کنید. اگر هم مایل بودید می‌توانید با دوربین گوشی‌ تلفن همراهتان با راهنمایی کارشناسان از پشت تلسکوپ از گذر عطارد به آسانی عکسبرداری کنید. برنامه‌های مشابهی در دیگر شهرهای ایران نیز در حال برگزاری است که با جست و جو در اینترنت می‌توانید از آنها مطلع شوید. گذر عطارد در 20 آبان 1398 تکرار خواهد شد که البته در آن زمان ایران جای خوبی برای مشاهده این پدیده نیست. پس از آن باید تا 16 آبان 1411 برای تماشای گذر بعدی عطارد منتظر بمانیم.

کاظم کوکرم

دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها