رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان خبر داد

«لیه»، قاتل احتمالی سفره‌ماهی‌های قشم

هنوز یک هفته از به گل نشستن نهنگ ده متری در سواحل روستای نقاشه جزیره قشم در استان هرمزگان نگذشته که به گل نشستن و تلف شدن 150 سفره‌ماهی در نوار ساحلی ناز این جزیره، در عصر جمعه (10 اردیبهشت) خبرساز شد؛ خبری که زنگ هشدار مرگ آبزیان خلیج فارس را بلندتر کرد تا شاید به گوش مسئولان شیلات، حفاظت محیط زیست و صیادانی برسد که با دریا و ساکنانش آن گونه که باید، مهربان نیستند. دلیل مرگ سفره‌ماهی‌ها را در گفت‌وگو با افشین عسکری، رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان جویا شدیم که در ذیل می‌آید.
کد خبر: ۹۰۰۵۱۷
«لیه»، قاتل احتمالی سفره‌ماهی‌های قشم

به گل نشستن سفره‌ماهی‌ها در استان هرمزگان تاکنون سابقه داشته یا برای اولین بار اتفاق افتاده است؟

نه، چنین اتفاقی تاکنون در این استان سابقه نداشته و برای نخستین بار شاهد به گل نشستن و مرگ سفره‌ماهی‌ها آن هم با این تعداد زیاد هستیم. مرگ سفره‌ماهی‌ها پیش از این، نه در این استان که در هیچ یک از دیگر استان‌های جنوبی کشورمان گزارش نشده است.

آیا دلیل مرگ این آبزیان تاکنون مشخص شده است؟

هنوز نه، البته برای کشف علت مرگ سفره‌ماهی‌ها از بافت آنها نمونه‌برداری صورت گرفته و به مراکز مربوط ازجمله دامپزشکی ارسال شده است تا اگر عامل مرگ آنها بیماری یا آلودگی آب دریا باشد، مشخص شود. هرچند احتمال آلودگی آب دریا بسیار ضعیف است، زیرا اگر دلیل مرگ آنها آلودگی آب بود، باید شامل دیگر آبزیان هم می‌شد و همراه سفره‌ماهی‌ها، آبزیان دیگری هم تلف می‌شدند و به ساحل می‌آمدند. احتمال بیماری سفره‌ماهی هم ضعیف است، زیرا هیچ علائمی از بیماری روی جسد آنها مشاهده نشده است.

پس به نظر شما دلیل مرگ سفره‌ماهی‌ها چه عاملی می‌تواند باشد؟

به احتمال زیاد همه آنها در تور صیادی گیر کرده و خفه شده‌اند. صیادان هرمزگانی در آب‌های ساحلی معمولا از تورهای بزرگ دایره‌مانندی به نام لیه استفاده می‌کنند. به این ترتیب که آن را در دریا پهن می‌کنند و تور، محدوده وسیعی از کف دریا و سطح آن را پوشانده و هرآنچه در دریاست، جمع می‌کند. از سوی دیگر، آب‌های جزیره ناز قشم، زیستگاه سفره‌ماهی هاست و به احتمال زیاد این آبزیان که معمولا در گروه‌های بزرگ و به صورت دسته‌جمعی زندگی می‌کنند، همگی در تور صیادان گیر افتاده‌اند و از آنجا که سفره‌ماهی برخلاف ماهی، اگر تحرک نداشته باشد و نتواند به جلو حرکت کند، خفه می‌شود و می‌میرد، این سفره‌ماهی‌ها نیز همگی درتور تلف شده‌اند.

اگر در آب دریا خفه شده و مرده‌اند، چگونه به ساحل آمده‌اند؟

معمولا تمام آبزیانی که در تور صیادان گیر می‌افتند به بازار شهر آورده و فروخته می‌شوند، اما سفره‌ماهی تنها گونه‌ای است که در کشور ما هیچ مصرف خوراکی و صنعتی ندارند. به همین دلیل و به احتمال قوی صیاد یا صیادانی که مسبب این امر هستند، پس از مشاهده سفره‌ماهی‌ها آنها را در ساحل رها کرده‌اند. البته تحقیقات برای یافتن مسببان این اتفاق در حال انجام است.

آیا استفاده از این گونه تورها، مجاز است؟

این پرسش را باید سازمان شیلات پاسخ دهد، اما به هر حال حتی اگر استفاده از آن به طور کل ممنوع هم نباشد، درهمه جا و همه ایام نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

واکنش سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل این ضرر و زیان به آبزیان دریایی چیست؟

در چنین مواردی محیط زیست از متخلفان طلب خسارت خواهد کرد، اما در این مورد بسته به اظهارنظر شیلات دارد که آیا صید در این فصل از سال و با این روش قانونی بوده یا نه. اگر قانونی نبوده که صیاد یا صیادان دچار خلاف شده و باید هزینه تخلف خود را بپردازند و در صورتی هم که صید آنها منع قانونی نداشته است، هیچ کاری نمی‌توان درخصوص مرگ سفره‌ماهی‌ها انجام داد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها