به بهانه پخش انیمیشن تینگا تینگا از شبکه پویا

دعوت به یک دنیای ناشناخته

قصه‌های «ریزه میزه» مجموعه‌ای انیمیشنی است که با تکنیک دو‌بعدی در 28 قسمت 15 دقیقه‌ای توسط موسسه فرهنگی هنری حور تولید شده است. کارگردان و نویسنده این کار محمد‌رضا فخرایی‌زاده و امیر‌محمد دهستانی هستند.
کد خبر: ۸۸۹۷۷۱
روایت زندگی جانوران عجیب

به گزارش جام جم سیما،این مجموعه داستان چهار حشره به نام‌های دانی، ریزی، سامی و تپل است که می‌آموزند چگونه با کمک یکدیگر مشکلات‌شان را حل کنند.

البته این توضیح را فقط کسانی که به سایت شبکه پویا مراجعه کنند می‌توانند بخوانند، زیرا در مورد این که داستان در کجا اتفاق می‌افتد، این موجودات آیا حشره هستند یا نه و اگر هستند چه حشره‌ای؛ هیچ توضیحی در کارتون حتی در اولین قسمت هم به مخاطب داده نمی‌شود.

به‌راستی حدس زدن این‌که اینها حشره هستند برای مخاطب بزرگسال هم سخت است چه برسد به مخاطب کودک زیرا بجز شاخک هیچ نشانه‌ای از حشره بودن ندارند.

برای مثال سامی شکل آدم‌آهنی است و ریزی ظاهری شبیه آدم فضایی یا دی‌جی‌ها دارد و دانی هم شبیه یک پسر بچه خوب و عاقل و تپل شبیه یک نوزاد چاق و گرد است و جالب‌تر از همه عمری است که شبیه یک آدم کوچولوی پیر‌مرد است و واقعا معلوم نیست اینها چه موجوداتی هستند.

همه ما کارتون‌هایی را دیده‌ایم که در آنها شخصیت‌های اصلی حشرات بوده‌اند و رفتار‌های انسانی دارند در بعضی موارد برای بهتر شدن انیمیشن در طراحی تصاویر حشرات را ساده‌‌تر کرده‌اند

مثلا تعداد پا‌ها را کمتر کرده‌اند یا برای متمایز شدن شخصیت‌های شبیه به هم برایشان مو یا عینک یا لباس طراحی کرده‌اند، ولی هر حشره خصوصیات کلی خود را حفظ کرده است.

مثلا زنبور از مورچه یا مگس کاملا قابل تشخیص است یا ملخ، عنکبوت و سوسک کاملا مشخص است که چه حشره‌ای هستند و نیاز به توضیح برای مخاطب کودک نیست که مثلا در کارتون نیکو، نیکو زنبور است و چهار دست ملخ و پاکی مگس.

نمونه‌‌هایی از این کارتون‌ها می‌توان به هاچ زنبور عسل، نیکو، زندگی یک حشره، مورچه‌ای به نام زی و فیلم زنبوری اشاره کرد.

ولی این تمایز و تشخیص در کارتون قصه‌های ریزه میزه دیده نمی‌شود و مخاطب کودک درواقع نمی‌داند با چه موجوداتی رو‌به‌رو شده است.

اما از نظر جنبه تکنیکی کار خوبی است؛ حرکت شخصیت‌ها طبیعی و روان است و از معدود کار‌های ایرانی است که لیپ سینک خوبی دارد و در طراحی پس‌زمینه از رنگ‌های شاد که لازمه یک دنیای گیاهی است، استفاده شده است.

ماجراهای این مجموعه هم روند منطقی و معقولی دارند و پیام داستان را که ارزش همکاری و همدلی است، می‌رسانند.

شخصیت‌پردازی‌ها هم منطقی است و شخصیت‌ها صرفا بد و خوب مطلق نیستند. مثلا ممکن است ریزی یا تپل به خاطر جاه‌طلبی یا شکمویی به دردسر بیفتند، ولی در کل شخصیت بد داستان نیستند.

صداگذاری کار هم بسیار خوب است و با روحیه و رفتارشخصیت‌ها تناسب دارد. در مجموع این کار از کارهای خوب موسسه فرهنگی حور است و امید است این موسسه در تولید کار‌های خوب برای کودکان توفیق بیشتری داشته باشد.

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها